Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-07, 18:18   #61
skogen
Fullverdig medlem
 
skogen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 38
skogen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sånn var det her også.

__________________
Storebror 7.5.04 og Lillebror 31.1.07
skogen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 10:23   #62
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Vi ga Liv på snart 5 måneder en lillefingernegl med most avocado i går. Det gled rett ned! Jeg tenker ellers at vi venter til 6 måneder med å introdusere mat for alvor - dersom det fortsetter å gå bra med amminga.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 10:26   #63
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

hmmm....men hva er det egentlig som gjør at noen barn sover natten igjennom omtrent fra fødselen mens andre er 3 år? Det skulle jeg gjerne forsket på.
Jentungen min sov natten igjennom fra hun var 6 uker. Deilig for mor og far

Si det. Vår sov også natten gjennom fra han var 6 uker. Det varte dog ikke så lenge. Når han passerte 3 mnd var det slutt på å sove hele natten.

Selv sov begge brødrene mine og jeg selv hele natten gjennom fra vi var bitteliten, og var aldri noe problem å legge.
Min sønn har tydeligvis arvet faren sine gener på det området.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 10:59   #64
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Vi ga Liv på snart 5 måneder en lillefingernegl med most avocado i går.

Nå fikk jeg bilder i hodet jeg helst skulle vært foruten.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 11:17   #65
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Nå fikk jeg bilder i hodet jeg helst skulle vært foruten.

He-he, og så jeg som trodde det var trygt å bruke et bilde fra tannkremtubenes verden.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 09:59   #66
Soffers
Kontrollfreak
 
Soffers sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 109
Soffers er litt kul
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Si det. Vår sov også natten gjennom fra han var 6 uker. Det varte dog ikke så lenge. Når han passerte 3 mnd var det slutt på å sove hele natten.

Poden sov natta gjennom fra han var 10 uker, fikk kun MME. Sov 12 timer i strekk, og det kan han gjøre enda. Vesla er frøken lakenskrekk og måtte ha nattmåltider til hun var nesten 10 mnd!
Skulle ikke tro vi har brukt samme oppskrifta på de 2.

__________________
Hver dag vi er friske hjemme er en bonus
Poden '97
Vesla '02
Mini '05 - med spesielle behov
Soffers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 12:14   #67
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Vi begynte med litt morsmelkblandet grøt (som jo blir flytende som velling og kan gis fra flaske) når han var 5 1/2 mnd. Da ammet jeg hver time, døgnet rundt. Han var sulten HELE tiden. Vi blandet et par ss. grøtpulver i 2 dl. utpumpet melk, og den natten sov han i 13 timer!!!!!Dermed innførte vi det måltidet om kvelden fra da, men han var bortimot 7 mnd før han var villig til så spise noe som helst annet.

Hannah er snart 4 mnd. nå, men hun legger bra på seg og sover natten gjennom, så her tar vi sikte på å drøye et par nåneder til, ihvertfall.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 11:56   #68
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Fin tråd med oppskrifter og greier!

Vi har begynt å gi henne en bit vannmelon i babyfeederen mens vi spiser, men kanskje det ikke er så lurt å starte med det? Jeg har liksom tenkt at hun suger i seg søte safta og dermed føler at hun er med i måltidet, men det er kanskje feil å starte med noe såpass søtt?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 15:58   #69
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Veldig gammel, men nyttig for meg. Fant den da jeg googla "smaksprøver baby".

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 16:21   #70
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Vannmelon er veldig søtt. Vi lagde på eldstes oppfordring juice av vannmelon i juicemaskinen og det var rosa sukkersaft!

Jeg har begynt med avocado og grøt, i tillegg til hybelkaniner og rare ting som storesøsken putter i munnen på yngre. Etterhvert blir det vel banan, blåbær og pære.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 16:35   #71
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Er det greit å gi appelsin? Leser litt forskjellig ang. sitrusfrukter. Noen sier man ikke skal gi det, mens andre steder anbefales det som en av tingene de bør få smake tidlig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 11:08   #72
Miraluca
Aktiv
 
Miraluca sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 218
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Takk for oppskrift på pæregreia! Den skal testes når lillegutt blir litt større

Eg kommer til å vente til ca 1år eller noe slikt med sitrus til vår lille sønn ihvertfall, for storebroren utvikla sitrusintoleranse. Merket riktignok ikkje så mye til det før han begynte å få større mengder med appelsinjuice..så kanskje vi fremprovoserte det sjøl.. Men uansett er det stort sett ganske sterke syrer i det for en liten babymage? Kanskje en idè å gi det i mindre mengde sammen med noe istedetfor reint i starten? F.eks i smoothie? bare grubler her

Vi begynte med første smakene da storebror var ca 3,5mnd alt.. Da fikk han litt maisgrøt veldig tynt blandet. Litt etter fikk han smake litt most eple og så Hipp sin fruktmos med fersken og banan. Vi begynte såpass tidlig fordi eg ikkje ammet lenger da og han drakk ca 1,5liter(!!!) med mme i døgnet (ikkje anbefalt). Etter litt tynn grøt på kvelden, fikk vi plutselig nattesøvnen tilbake.

Gleder meg til å begynne å gi smaksprøver med mat denne gangen òg, men tipper det blir litt senere med denne ungen siden ammingen går veldig fint!

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 11:11   #73
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er det greit å gi appelsin? Leser litt forskjellig ang. sitrusfrukter. Noen sier man ikke skal gi det, mens andre steder anbefales det som en av tingene de bør få smake tidlig.

Knøttliten fikk sitron, det gikk fint.
Dog tåler hun kiwi og jordbær dårlig - det går fint inn, men blir syrebæsj på vei ut igjen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 13:09   #74
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg begynte da småtten var drøyt 4 mndr. Litt velling, litt most potet, avocado, banan. Han var på smaksprøvestadiet til han var rundt 6 mndr.

sånn var det her og.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 13:16   #75
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Gamle fp-tråder har det med å dukke opp når jeg googler også, så jeg er ikke overrasket over at denne dukket opp på slikt vis...

Knerten fikk sin første smak av noe annet enn pupp da han fikk grøt seks mnd gammel. Vel, han hadde fått smake tran før den tid da, og rar som han er likte han nok det bedre enn grøten...

Mikro får bare pupp enda. Ja, og tran, som hun ikke liker. Har ikke planer om å gi henne smaksprøver av noe annet før hun er seks mnd. Såfremt jeg bare får henne til å gå tilfredsstillende opp i vekt da. Hun har gått litt for lite opp fra seks uker til tre mnd så vi må på ekstraveiing. Ettersom jeg har mer enn nok melk, satser vi på at det går fint å holde på med pupp fremover i tre mnd til.
Det blir da enten grøt eller hjemmelaget middag (most potet med morsmelken og evt gulrot eller noe sånn) hun får smake.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 16:29   #76
Miraluca
Aktiv
 
Miraluca sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 218
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Anbefaler søtpotet - det var vanvittig populært hos minstemann ihvertfall! Begynte bare med den, så søtpotet, gulerot og mais. Denne blandingen fungerer utmerket å fryse ned. Ren gulerotmos ble litt snodig i konsistensen ved nedfrysing

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 21:45   #77
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Vi startet også med søtpotet blandet med morsmelk. Vi spiser stort sett alltid søtpotet til middag selv, så da var det bare å ta en liten teskje i en liten skål, sprute oppi en dæsj mm, og røre godt. Søtpotet er veldig enkel å mose og dermed ypperlig som førstemat.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 20:22   #78
vevina
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4
vevina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

spennende tråd
har begynt å lese litt om baby mat, har et lite troll på tre mnd, fikk råd av helsesøster å gi han nan på kvelden fordi han ammet så ofte på natta. og at vi kanskje burde begynne med smaksprøver og mat fra han var fire mnd.

nan hjalp ikkeno på nattesøvnen, så det kuttet vi ut, og det høres jo ut som at det er vanlig å amme så ofte,og at fast føde ikke nødvendigvis hjelper heller. så ser ikke helt vitsen i å starte med mat tidlig heller så lenge han legger på seg.

men det er spennende å lese om, og det er jo uansett ikke så lenge til han starter med å få smake litt

vevina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 20:27   #79
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Nattamming av en tr mnd gammel baby er da helt vanlig, merkelig av hs å gi deg inntrykk av noe annet.

Vel og merke, min datter på tre mnd sover seks timer i sgtrekk på natta, men broren var vi glad om han sov to...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 20:48   #80
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når begynte du å gi smaksprøver og hva slags?

Tja for noen hjelper det jo å begynne med mat. Etter som ukene gikk etter at junior ble født så sov han bedre og bedre på natta. Han sov nesten hele natta (sånn tolv til seks) uten mat fra han var ca 3 mnd. Etterhvert våknet han tidligere og tidligere og da begynte vi med en flaske mme på kvelden i tillegg. Da sov han bedre igjen. Etterhvert som han da ble større så våknet han igjen tidligere og tidligere og da begynte vi med grøt/mat. Da sov han bedre igjen. Noe jeg satte pris på for jeg hatet nattammingen. Fikk ikke til å ligge og amme så jeg satt timesvis i sofaen på stua. Han brukte en time på å spise seg mett hver gang. Litt lei dansebandsvisj etterhvert kan man si. Hehe

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no