Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er risgrøt norsk mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-13, 08:05   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Er risgrøt norsk mat?

Er risgrøt norsk eller spiser de det i USA og?
Skal sende en julegave og lurer på om jeg skal putte oppi en pose med risgrøt?
Må nok skrive oppskriften på engelsk. Noe jeg må huske på i forhold til type melk?

Kanel og sukker er vanlig der?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 08:17   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Kanel og sukker har dem. Melken er delt inn som her hjemme. Skummet, lett, hel (Skim, low fat eller whole). Aldri vært der i julen, så jeg vet ikke om risgrøt er vanlig.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 03-12-13 kl 08:37.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 08:38   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.518
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Hvis risgrøt var vanlig i USA hadde vi sikkert hørt om det på film. Kan aldri huske å ha sett risgrøt på amerikansk film.

Ellers aner jeg ikke.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 08:46   #4
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

I England (og kanskje også i USA?) serveres "rice pudding" som dessert, men det er mer som en mellomting mellom riskrem og vanlig grøt. Det er det nærmeste jeg vet om.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 08:51   #5
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Søsteren min bor i USA og hun får tilsendt Tor risgrøt hvert jul i posten. Hun har iallfall ikke klart å finne noe som ligner, utenom den dessertpuddingen som kan ligne litt.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 21:21   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.463
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Nei, de har ikke risgrøt i USA.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 21:35   #7
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Nei, risengrynsgrøt er ikke vanlig i USA. Vet ikke om det er så vanlig andre plasser heller? Mannen jobber sammen med en fra Thailand og da de serverte risengrynsgrøt til lunsj her om dagen, ble thailanderen litt . "Rice and milk?".

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 21:38   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Nei, det er ikke vanlig. De har rispudding, som likner litt, men det er søtere og jeg har sett den servert med rød saus eller rosiner og nøtter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 22:17   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Nei, risengrynsgrøt er ikke vanlig i USA. Vet ikke om det er så vanlig andre plasser heller? Mannen jobber sammen med en fra Thailand og da de serverte risengrynsgrøt til lunsj her om dagen, ble thailanderen litt . "Rice and milk?".

Ris, melk, sukker og kardemomme(?) og annet krydder er jo en typisk dessert i India, i hvert fall. Nedover Europa også. Rissuppe laget som risgrøt bare med mye mer melk serveres i Tyrkia.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 22:31   #10
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ris, melk, sukker og kardemomme(?) og annet krydder er jo en typisk dessert i India, i hvert fall. Nedover Europa også. Rissuppe laget som risgrøt bare med mye mer melk serveres i Tyrkia.

Mye mulig, men for ham var det tydeligvis veldig rart å koke melk og ris sammen til grøt.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 22:59   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

De spiser noe som heter Grits til frokost, jeg syntes det er godt. Den serverer de med kanel og sukker. Noen foretrekker også smørøye, men den er kokt på vann. Kan det være noe lignende?
Jeg har noen poser liggende her, men jeg klarer ikke å lese hva innholdet er (små poser som er fraktet hjem uten emballasje). Det står bare lite fett og karbo.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 23:16   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.518
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Nei, risengrynsgrøt er ikke vanlig i USA. Vet ikke om det er så vanlig andre plasser heller? Mannen jobber sammen med en fra Thailand og da de serverte risengrynsgrøt til lunsj her om dagen, ble thailanderen litt . "Rice and milk?".

I Sri-Lanka har de noe som heter "milk-rice" eller "kiri bath", som er hvit ris kokt i kokosmelk. Det kokes til det er litt stivere enn grøt, slik at det kan klemmes utover på et fat og skjæres opp i ruter og spises med fingrene. Spises i spesielle anledninger, sammen med litt sterk "sambol". Det smaker virkelig litt som risgrøt, med et lite kokospreg på.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-12-13 kl 08:55.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 05:00   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

De spiser noe som heter Grits til frokost, jeg syntes det er godt. Den serverer de med kanel og sukker. Noen foretrekker også smørøye, men den er kokt på vann. Kan det være noe lignende?
Jeg har noen poser liggende her, men jeg klarer ikke å lese hva innholdet er (små poser som er fraktet hjem uten emballasje). Det står bare lite fett og karbo.

Grits spiser de omtrent bare i sør, og det kan likne litt, men det er laget av hominy, som igjen er av mais. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Grits

Det er mange måter å servere det på, mest vanlig med salt, pepper og ost, faktisk, men også bær eller kanel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 22:20   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.463
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er risgrøt norsk mat?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

De spiser noe som heter Grits til frokost, jeg syntes det er godt. Den serverer de med kanel og sukker. Noen foretrekker også smørøye, men den er kokt på vann. Kan det være noe lignende?
Jeg har noen poser liggende her, men jeg klarer ikke å lese hva innholdet er (små poser som er fraktet hjem uten emballasje). Det står bare lite fett og karbo.

Ja, grits er deilig. Jeg har litt salt på. Grits er typisk sørstats frokost.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no