Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Vga, dvi, hdmi?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-09, 18:20   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Vga, dvi, hdmi?

Jeg er forvirra.
Jeg har en sånn skikkelig fin DVD spiller som spiller av alt mulig av divX i absolutt alt av kodeker med unntak av Matroska - ellers tar den absolutt alt. Det eneste som er dumt med den er at det ser ut til at den begynner å bli litt sliten.

Dermed tenker jeg at da må vi ut og kjøpe oss en ny dings. (Hurra - jeg liker å kjøpe elektronikk!)

Men det er så mye rart der ute som jeg ikke helt vet hva er for noe. Jeg tenker at det er smartere å kjøpe en pc enn en DVD spiller. For det meste av det jeg ser er lastet ned fra nett uansett. Dermed er det kjekt med en pc med kobling til tv'en.

Men hva betyr alt mulig rart? Er det bare HDMI som gjelder? Er DVI et grensesnitt for videokobling? Er det noen pc'er der ute som bråker lite nok til at de duger å ha i stua?

  Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 18:33   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vga, dvi, hdmi?

For vår del er del veldig enkelt.
Vi har sånn tv som er like dyp som den er bred, og ergo ingen HDMI eller DVI-greier.




(Sagt på en annen måte: Det er i hvert fall ikke noe poeng å kjøpe noe du ikke har tv nok til å takle.)

Og ja, det finnes mange pc-er som bråker lite nok til at du kan dem i stuen. Media center, er det du vil ha. Mange vil anbefale en XBOX til slikt, heller enn en pc.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 18:42   #3
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vga, dvi, hdmi?

DinSide om HDMI etc: http://www.dinside.no/112728/hva-bor-du-ha-av-innganger

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 00:17   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vga, dvi, hdmi?

Hvis man vil ha noe som støtter MKV og det meste ellers kan man sjekke Popcorn Hour og Syvio. Har selv Popcorn Hour A-100 og har vært meget godt fornøyd. På en måte ikke det mest brukervennlige, men grei nok. Det jeg vel kan si er at den ikke er det mest praktiske for musikkavspilling, men til video fungerer den meget meget godt.

Popcorn Hour A-100 er nå gått ut og erstattet av A-110. Ut i fra det jeg kan forstå er Syvio 200 praktisk talt samme enheten. Den benytter den samme prosessoren, har samme programvaren, men er rimeligere enn Popcorn Hours tilsvarende enhet -- i tillegg til at den inkludert i prisen har wlan, noe som koster litt ekstra for Popcorn Hour.

I tillegg til å spille av filer via nettverket kan man også ha filer på usb-minnepinne og ekstern harddisk som man kobler til. Man kan også montere inn en harddisk internt i disse enhetene om man ønsker det.

Men disse fungerer da ikke som DVD-spiller, men det har du jo uansett fra før....

I tillegg til denne har jeg også en HTPC, altså en pc, i stereobenken. Pc-en kan på sitt vis være mer fleksibel, men skal man ha noe som er bra og stillegående blir det en del dyrere. Men man har såklart full fleksibilitet i henhold til programvaren man ønsker å benytte.

Hvis pc-en kun har DVI kan man bruke en adapter for å få HDMI. Det kan imidlertid være greit å kjøpe en pc som leverer "ekte HDMI" med at man også får lyd via samme kabelen. Mange slike løsninger i dag vil kunne levere lyd via HDMI selv om man bruker adapter fra DVI. Men dette er uansett noe man bør sjekke. Regner med det er HDMI som er mest aktuelt for dere å bruke mot TV-en hvis dere har HDMI-inngang der? Ikke at det er noe problem nødvendigvis å bruke DVI hvis tv-en også har inngang for dette, men da blir det en separat kabel for lyd.

Når man begynner å snakke om formater som x264 i MKV på 720P og 1080P stiller det en del krav til pc-en, spesielt 1080P. F.eks. Asus Eee Box klarer til nøds 720P MKV, men 1080P kan bli et problem. Selv om den nyeste Eee Box-modellen har HDMI og grafikkprosessor som skal kunne dekode x264 kan en del programvareelementer gi litt problemer i praksis er min erfaring så langt.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 01:53   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vga, dvi, hdmi?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hvis man vil ha noe som støtter MKV og det meste ellers kan man sjekke Popcorn Hour og Syvio. Har selv Popcorn Hour A-100 og har vært meget godt fornøyd. På en måte ikke det mest brukervennlige, men grei nok. Det jeg vel kan si er at den ikke er det mest praktiske for musikkavspilling, men til video fungerer den meget meget godt.

Popcorn Hour A-100 er nå gått ut og erstattet av A-110. Ut i fra det jeg kan forstå er Syvio 200 praktisk talt samme enheten. Den benytter den samme prosessoren, har samme programvaren, men er rimeligere enn Popcorn Hours tilsvarende enhet -- i tillegg til at den inkludert i prisen har wlan, noe som koster litt ekstra for Popcorn Hour.

Vi har Popcorn Hour A-110 og er strålende fornøyd.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 10:50   #6
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vga, dvi, hdmi?

Eller kjøp deg en Acer L5100. Jeg har den og er strålende fornøyd. Liten, lekker og siden det er en fullverdig PC kan den brukes til alt. Min står gjemt bak TV'en ,men den er lekker nok til å stå fremme.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 11:51   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vga, dvi, hdmi?

Acer L5100 har ikke en arkitektur som innebærer akselerasjon av h.264/x264 i maskinvare (og Matroska (MKV) er nevnt i første innlegg her). Dette betyr at prosessoren må ta for seg jobben. I de fleste tilfeller går nok det greit, men prosessoren må jobbe veldig hardt, noe som blant annet betyr større varmeutvikling i maskinen, som igjen betyr vifter som må jobbe hardere. I tillegg er maskinen designet slik at det kan være vanskelig, om ikke umulig, å få satt inn et skikkelig grafikkort.

h.264/x264 i 1080P-oppløsning kan det også være at denne i noen tilfeller ikke klarer å håndtere hvis bitrate ("kvalitet" forenklet sett) blir høy.

Vil tro det burde finnes pc-er i denne prisklassen som har en mer moderne arkitektur

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 14:16   #8
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vga, dvi, hdmi?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Acer L5100 har ikke en arkitektur som innebærer akselerasjon av h.264/x264 i maskinvare (og Matroska (MKV) er nevnt i første innlegg her). Dette betyr at prosessoren må ta for seg jobben. I de fleste tilfeller går nok det greit, men prosessoren må jobbe veldig hardt, noe som blant annet betyr større varmeutvikling i maskinen, som igjen betyr vifter som må jobbe hardere. I tillegg er maskinen designet slik at det kan være vanskelig, om ikke umulig, å få satt inn et skikkelig grafikkort.

h.264/x264 i 1080P-oppløsning kan det også være at denne i noen tilfeller ikke klarer å håndtere hvis bitrate ("kvalitet" forenklet sett) blir høy.

Vil tro det burde finnes pc-er i denne prisklassen som har en mer moderne arkitektur

Jeg kjører ikke i 1080P da min TV ikke støtter det, men har så langt ikke møtt en fil som ikke maskinen håndterer greit. Det er et poeng med designet dog, det er lite muligheter for oppgradering men til den prisen så er det helt greit. For min del er det en glimrende maskin når man tar fleksibilitet, design og ytelse i betraktning. YMMV dog.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 14:56   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vga, dvi, hdmi?

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Jeg kjører ikke i 1080P da min TV ikke støtter det, men har så langt ikke møtt en fil som ikke maskinen håndterer greit. Det er et poeng med designet dog, det er lite muligheter for oppgradering men til den prisen så er det helt greit. For min del er det en glimrende maskin når man tar fleksibilitet, design og ytelse i betraktning. YMMV dog.

Det er ikke avspillingen som nødvendigvis er det "tunge", men dekodingen. Man kan jo godt spille en fil som er i 1080P på en 720P-TV, men likevel er det samme dataene som må dekodes.

Hvis man i hvert fall tar L5100-modellen med Athlon 64 X2 5000-prosessor kan man jo merke seg at en ny Mac mini strengt tatt ikke er mye dyrere.... Riktignok får man da ikke med tastatur, mus og fjernkontroll.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no