Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Noen erfarne Danmarksfarende her?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-08, 11:28   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen erfarne Danmarksfarende her?

Har leid feriehus i Danmark for første gang, og fikk sjokk av ferjeprisen fra Gøteborg - 2800,- per bil! Vi reiser med foreldrene mine, og til sammen blir det altså den nette sum av 6000,- for en to-timers ferjetur t/r. Det er nesten like mye som leie av feriehuset for en hel uke.

Nå vurderer vi å kjøre hele veien i stedet, men det er en tur på 80 mil (skal til et lite sted to timer utenfor Horsens). Er det noen som har erfaring med å kjøre så langt nedover i Danmark? Hvor mange timer må man regne med på en slik tur? Om vi må overnatte, blir det vel ikke store forskjellen i pris fra å ta ferje.

Er litt rådvill nå, så om noen har erfaring med dette, setter jeg pris på tips&innspill.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 12:08   #2
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen erfrane Danmarksfarende her?

Vi skal på vår tredje danmarkstur i sommer. De to første gangene så kjørte vi hele veien med litt blandet suksess. Det første året var vi i Kalundborg, som ligger på Sjælland. Det gikk helt fint. Den andre gangen så var vi helt nede ved grensen mot Tyskland. Det var langt og kjøre, både for store og små. Denne gangen skal vi helt nord-vest, i nærheten av Hjørring. Denne gangen tar vi ferge mellom Gøteborg og Hirtshals, nettopp for slippe de 50 milene ekstra og kjøre.

Jeg tenker slik at for oss så er kostnaden på 2600 kr (som er det vi betaler for en bil t/r på fergen) grei for å slippe 100 mil på veien + bompenger for 2 ganger over Storebæltbroene (edit: det koster 205 DKK hver vei ser jeg) og ikke minst tiden spart.

Jeg håper prisen du nevner er for 2 biler?

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 12:14   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen erfrane Danmarksfarende her?

Et godt tips er antakelig å bestille fergebillettene mye tidligere neste gang, eller eventuelt reise fra mandag til mandag, eller fredag til fredag. Vi reiser fra søndag til søndag og fikk økonomibilletter fra Larvik-hirtshals. 1790,- inkl. frokost på vei ned og sitteplasser på vei opp. Hadde vi reist lørdag til lørdag som var den opprinnelige planen ville prisen vært oppunder 5000 for en bil.

Jeg ville nok overnattet om vi skulle kjørt så langt for å komme på ferie. Og overnatting trenger slett ikke koste all verden. Sjekk for eksempel ut mulighet for vandrehjem. Det er billig overnatting og stjernesystemet gir mulighet til å luke ut de kjipeste. Hotell trenger heller ikke være så veldig dyrt. Vi betalte 700 for 1 tremannsrom på et supert choice-hotell i Randers i fjor.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 12-06-08 kl 13:05.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 12:28   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen erfrane Danmarksfarende her?

To timer utenfor Horsens? Mener du mil eller kilometer?

Er det å reise fra Kristiansand et alternativ for dere?
I så fall er www.masterferries.com (Fjordline) ganske billig hvis det er ledig plass på de avgangene dere trenger.

Å kjøre via Øresund/Storebælt er dyrt pga. bompenger og med bensinprisene som er nå (høye i både Sverige og Danmark) tror jeg ikke det lønner seg å kjøre den veien.

www.kystlink.no har ferge mellom Langesund og Hirtshals. Disse vet jeg ingen ting om, men jeg tror det er billig.

Å kjøre fra Hirtshals til Horsens vil jeg tro tar et par timer. Vi bruker ca. 3,5 time fra Hirtshals til grensen mellom Danmark og Tyskland. Det må beregnes litt lenger tid fra Hanstholm, men det er ikke snakk om mye ekstra. Det at det tar lenger tid fra Hanstholm er pga. at det ikke er motorvei hele veien derfra.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 12:51   #5
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen erfrane Danmarksfarende her?

Vi har akkurat regnet på det samme, jeg regnet på Gøteborg-Fredrikshavn mot å kjøre til Helsingborg, ta fergen over, ta ferge fra Sjællands Odde til Ebeltoft. Og med bensinpenger osv, så ble det bare noen hundrelapper i forskjell. Og det følte ikke vi var verdt så mange timer i bil.

Det hjelper på prisene hvis man ikke tar midt på dagen, er det noe alternativ kanskje?

Ellers går det en ferje fra Varberg til Grenå, den er kanskje like dyr?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 12:57   #6
B@mbi
Aktiv
 
B@mbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Akershus
Innlegg: 179
B@mbi er litt kul
Standard

Sv: Noen erfrane Danmarksfarende her?

Kystlink ser skummel ut... Sjekket den ut da jeg lette etter billetter.

Vet svigerinnen min skal ta Hanstholm-fergen. (Masterferries).

Forøvrig er jeg ikke imponert over avgangstidene til den nye Colorline-båten fra Larvik. Kl 08 eller 17.30. Enten må man stå opp midt på natten eller komme frem midt på natten Ja til en stressfri feriestart!

Ellers ingen flere gode råd på lager. Vi var første gang i fjor og gikk på en del nybegynnerfeil. Som det å ta Gøteborg-Fredrikshavnbåten. Likegreit å ta Oslo-Fredrikshavn om man bor i nærheten.

Beste tipset er dessverre utgått på dato, bestille tidelig

__________________
B@mbi
B@mbi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:02   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen erfrane Danmarksfarende her?

Vi synes igrunn det er helt greit å kjøre nedover. Har gjort det nesten hver gang. Men vi pleier som regel å være på Sjælland. Jeg sjekket hvor mye det ville koste t/r København, og det ble over 7000 kr..... Nå er jo den båten dyrere enn mange andre, men vi kjører heller.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:08   #8
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen erfrane Danmarksfarende her?

Men det er fortsatt ganske dyrt, selvom man bestiller tidlig, er det ikke?

Jeg sjekket prisene i februar, og det var ikke så langt unna mener jeg å huske.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:09   #9
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen erfrane Danmarksfarende her?

Forresten, kanskje der du leier feriehus har en form for rabatt? Vi fikk 10% med Novasol. Jeg lurer forresten på om rabattkoden var så enkel som Novasol...

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 14:49   #10
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen erfarne Danmarksfarende her?

Jo tidligere man nestiller, jo billigere får man fergeturen. I år skal vi reise med Stena Line Oslo - Fredrikshavn. Vi er fire stk, har med bil, lugar begge veier, koldtbord på vei til Danmark og to døgn på hotell med oppgradert familierom. Vi betaler 5300 kr og det syns jeg ikke er illle.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 18:35   #11
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen erfarne Danmarksfarende her?

Jeg mener at vi sjekket å ferje fra Gøteborg i fjor, og det var dyrt... I tillegg kom da kjøring til Gøteborg også måtte vi ha overnattet på veien.

Vi kjørte i stede til Larvik og fikk en tur til rundt 1000 kr mener jeg det var. Mulig det ikke er så billig nå etter at Peter Wessel har lagt ned.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 18:43   #12
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen erfrane Danmarksfarende her?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.


www.kystlink.no har ferge mellom Langesund og Hirtshals. Disse vet jeg ingen ting om, men jeg tror det er billig.

Må bare skyte inn en kommentar: Vi bestilte tur med denne i fjor, fordi Petter Wessel var full. Fikk fullstendig latterkrampe da jeg så båten; en skikkelig sliten rustholk som het "Pride of Telemark". Turen ble kansellert fordi de ikke klarte å lukke baugporten! Anbefales ikke...

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no