Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-14, 19:46   #1
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Er det noen helsegevinst i å gå tur? Sammenlignet med alle andre former for trening.
Jeg forstår jo at det er bedre enn ingenting, men er det bare et lite spytt i havet?
Kan jeg forvente en sterkere/strammere kropp? Selvfølgelig kombinert med et sunt kosthold.

Jeg går i snitt 1 time om dagen, 4-6 dager i uka.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 19:49   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Du må gå så du blir svett, men hvis du gjør det er det jo et ubestridt faktum at det har effekt!

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 19:52   #3
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du må gå så du blir svett, men hvis du gjør det er det jo et ubestridt faktum at det har effekt!

Jeg går i normal rask gange, men jeg blir sjelden veldig svett. Da har jeg isåfall for mye klær på meg. Jeg svetter generelt lite.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 19:54   #4
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.961
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Jeg går i normal rask gange, men jeg blir sjelden veldig svett. Da har jeg isåfall for mye klær på meg. Jeg svetter generelt lite.

Turer i terreng og motbakker gir større gevinst enn turer på asfalt iallfall.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 20:34   #5
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Problemet mitt er bare at jeg hverken kan gå så fort at jeg blir andpusten, eller i så mange oppoverbakker. Jeg har slitasjegikt i begge hoftene. Blir litt umotivert.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 20:51   #6
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Problemet mitt er bare at jeg hverken kan gå så fort at jeg blir andpusten, eller i så mange oppoverbakker. Jeg har slitasjegikt i begge hoftene. Blir litt umotivert.

Det er klart at det er positivt uansett!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 19:59   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Blir andpusten da. Poenget er at pulsen må opp.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 20:39   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Sterkere/strammere kropp får du ved å ikke bli svett også. Man får muskler av å bruke kroppen uavhengig av om man blir svett eller ikke og jeg vil si at det å gå en time 4-6 ganger i uka er veldig bra. "Regelen" er vel at man skal være i fysisk aktivitet minst 30 min om dagen, er det ikke?

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 20:53   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Klart det har mye for seg, selv om selve treningsutbyttet er nokså minimalt. Jeg kan ikke gjøre så mye mer enn det jeg heller, men tro meg, det er stor forskjell på å hvertfall kunne gå litt tur, enn å være tilnærmet inaktiv og sengeliggende. Den kroppen ønsker jeg meg aldri mer.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 20:54   #10
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Jeg merker veldig godt på kroppen de periodene jeg er frisk nok til å gå tur, merker det godt i musklene da, spesielt hvis det kommer etter en lang periode hvor jeg har bevegd meg lite.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 21:05   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Klart det har noe for seg å få brukt musklene selv om du ikke får så mye bedre kondis av det! Ikke minst unngå stivhet og vondter som følge av stillesitting.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 21:14   #12
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Du forbrenner mer enn dobbelt så mye ved å gå enn å sitte i sofaen + at muskler blir aktivert. Du har absolutt noe å tjene på å gå tur hvis alternativet er å sitte stille.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 23:30   #13
Underbar
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 18
Underbar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Det er viktig å gå selv om en har slitasjegikt. Det er mye å vinne på å gå

Underbar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 10:19   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Helsegevinsten er aller størst mellom inaktiv og rolig gange 30 min pr. dag. Det er derfor all mulig grunn til å fortsette med det.

Hvis man skal utvikle formen, må man imidlertid presse kroppen mer, enten styrkemessig eller pulsmessig. Men det er altså sekundært for helsegevinsten.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 15:39   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Helsegevinsten er aller størst mellom inaktiv og rolig gange 30 min pr. dag. Det er derfor all mulig grunn til å fortsette med det.

Hvis man skal utvikle formen, må man imidlertid presse kroppen mer, enten styrkemessig eller pulsmessig. Men det er altså sekundært for helsegevinsten.

Interessant! Så dette enorme "tren for helsas skyld"-fokuset som vi blir fôret med i dag, er altså bare propaganda, for å sette det på spissen? Jeg føler nemlig at mantraet i dag er "jo mer du trener, jo bedre helse får du".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 19:13   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Interessant! Så dette enorme "tren for helsas skyld"-fokuset som vi blir fôret med i dag, er altså bare propaganda, for å sette det på spissen? Jeg føler nemlig at mantraet i dag er "jo mer du trener, jo bedre helse får du".

Ja, men det gjør du jo, til en viss grad. Men den største incrementale gevinsten er fra 0 til 30 min bevegelse om dagen (eller 3,5 t i uken).

Når du bikker 7-8 t hard utholdelsestrening i uken i snitt, begynner kurven å droppe igjen, siden risikoen øker noe for hjerteflimmer. Det er fremdeles sunnere enn å være inaktiv, men ikke enn å trene godt 5-6 t i uken.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 19:15   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Så svarer på spørsmålet "er det noen vits i" er altså et rungende ja!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 10:22   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Jeg er for tiden i så elendig form at å trene ordentlig bare gjør meg enda dårligere, føles det som.

Derfor har jeg bestemt meg for at tur får holde som treningsform for en stund fremover. Det er ikke optimalt, men det er bedre enn ingenting.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 10:24   #19
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er for tiden i så elendig form at å trene ordentlig bare gjør meg enda dårligere, føles det som.

Derfor har jeg bestemt meg for at tur får holde som treningsform for en stund fremover. Det er ikke optimalt, men det er bedre enn ingenting.

Jeg er også her.

Jeg jobber med idrettsfantaster. Sånne som klatrer, sykler, løper maraton osv osv. De fnyser litt av det, men det er nok bare fordi de ikke greier å sette seg inn i hvordan det er å være i så råtten form. Særlig om du får gjort dette 5-6 dager i uka så utgjør det mye på kaloriforbrenning i alle fall, hvis alternativet er å sitte i sofaen.

Keep it up!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 14:14   #20
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye tjener jeg på å gå tur?

Klart det har effekt! Forskjellen mellom å sitte stille og å gå en times tur hver dag - selv om man ikke blir svett - er kjempestor. Ikke mist motivasjonen - du gjør en super jobb for egen helse!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no