Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må jeg lage ny gryte? haster litt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 12:38   #41
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Takk for det

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:39   #42
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Tipper jo at det er mest sannsynlig at det går greit, men jeg hadde nok ikke spist eller servert mat som hadde stått over natten i romtemperatur. Noen i familien min ble skikkelig, skikkelig syke en gang av å spise ris som hadde stått over natten. Det er en egen bakterie som kan oppstå i ris, som jeg ikke hadde hørt om før. Hadde nok også tenkt at ris var tryggere enn kjøtt og melkeprodukter, men nei.

Det jeg ihvertfall ikke ville gjort var å smake på maten uten at den var skikkelig godt varmet opp.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:43   #43
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg er uenig med deg. All den tid maten er lettbedervelig, fuktig og oppbevares i 20-22 grader i mange timer er det en reell fare for oppvekst av bakterier.

Altså, det er selvsagt ikke galt det du sier her, at en lettbedervelig matvare oppbevart i romtemperatur i mange timer vil ha reell fare for oppvekst av bakterier, men du overforenkler og ser bort fra en god del konkrete ting, som at varen var kokt på forhånd, oppbevart med lokk, kjølt ned og varmes opp igjen etterpå, som er viktige faktorer for å vurdere om denne maten er farlig eller ikke.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:55   #44
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Jeg hadde spist den jeg. Nå glemmer jeg gjerne slike gryter på komfyren støtt og stadig, det står sjelden i kjølen over natta - og jeg har til dags dato ikke blitt syk, ikke mann, barn og andre heller ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 13:32   #45
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Tipper jo at det er mest sannsynlig at det går greit, men jeg hadde nok ikke spist eller servert mat som hadde stått over natten i romtemperatur. Noen i familien min ble skikkelig, skikkelig syke en gang av å spise ris som hadde stått over natten. Det er en egen bakterie som kan oppstå i ris, som jeg ikke hadde hørt om før. Hadde nok også tenkt at ris var tryggere enn kjøtt og melkeprodukter, men nei.

Det jeg ihvertfall ikke ville gjort var å smake på maten uten at den var skikkelig godt varmet opp.

Jupp, ris er mer skummelt, jeg er generelt skeptisk til gammel ris.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 13:53   #46
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.895
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Hva med butikker som har varmdisk med gryteretter som står halvlunkne hele dagen? De er jo ikke tildekket en gang? Jeg tenkte på det senest i går. Da var jeg innom den lokale Mega-sjappa rundt lunsjtider. Jeg var kjempesulten og endte opp med en porsjon med en eller annen ubestemmelig gryterett fra varmdisken. Det var ikke lokk over grytene, men bare en slags skjerm mot kundene. Bak mot personalet er det jo helt åpent. Maten var lunken og det hadde den nok vært siden butikken åpnet. Denne maten står jo der fra butikken åpner og til de rydder diskene rett før stengetid. Er det noen reell fare for at man kan bli syk av denne maten?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:07   #47
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Hva med butikker som har varmdisk med gryteretter som står halvlunkne hele dagen? De er jo ikke tildekket en gang? Jeg tenkte på det senest i går. Da var jeg innom den lokale Mega-sjappa rundt lunsjtider. Jeg var kjempesulten og endte opp med en porsjon med en eller annen ubestemmelig gryterett fra varmdisken. Det var ikke lokk over grytene, men bare en slags skjerm mot kundene. Bak mot personalet er det jo helt åpent. Maten var lunken og det hadde den nok vært siden butikken åpnet. Denne maten står jo der fra butikken åpner og til de rydder diskene rett før stengetid. Er det noen reell fare for at man kan bli syk av denne maten?

Jeg vil vurdere det som mer sannsynlig, men i utgangspunktet skal disse varmrettene holde over en viss temperatur som skal være lite optimal mtp bakterievekst. (over 60 grader?)
Min erfaring er at de som oftest er mer lunkne enn varme, så det overholdes kanskje ikke alle steder.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:38   #48
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Jeg har hørt flere har sagt at dersom folk visste hva som foregår i et restaurantkjøkken, ville de aldri spist der. I Hellstrøm rydder opp fikk vi et visst innblikk i alle fall. Så jeg vil tro denne gryten det er snakk om i tråden her er 100 ganger tryggere enn mye av den maten man spiser, helt ukritisk, på restaurant.

  Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:46   #49
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Jeg ville tatt sjansen hvis kyllingen hadde vært gjennomstekt/kokt, men ikke uten et solid oppkok. Det finnes knapt en bakterie som tåler 121 grader. Rått kjøtt derimot

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 15:08   #50
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg ville tatt sjansen hvis kyllingen hadde vært gjennomstekt/kokt, men ikke uten et solid oppkok. Det finnes knapt en bakterie som tåler 121 grader. Rått kjøtt derimot

Ja, det forutsatte jeg. ferdig tilberedt, altså gjennomkokt/stekt

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 15:27   #51
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Jeg har lagd ny til selskapet. Jeg, barn og mann har spist denne til middag. Resten er fryst ned til mannen på jakt. Den ble raskt avkjølt og stod med lokk.

Takk for alle svar.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 12:10   #52
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Bra den ikke gikk til spille! Du er en meget hensynsfull vertinne.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 13:18   #53
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Hva med butikker som har varmdisk med gryteretter som står halvlunkne hele dagen? De er jo ikke tildekket en gang? Jeg tenkte på det senest i går. Da var jeg innom den lokale Mega-sjappa rundt lunsjtider. Jeg var kjempesulten og endte opp med en porsjon med en eller annen ubestemmelig gryterett fra varmdisken. Det var ikke lokk over grytene, men bare en slags skjerm mot kundene. Bak mot personalet er det jo helt åpent. Maten var lunken og det hadde den nok vært siden butikken åpnet. Denne maten står jo der fra butikken åpner og til de rydder diskene rett før stengetid. Er det noen reell fare for at man kan bli syk av denne maten?

Når jeg jobbet i ferskvare måtte vi måle temperaturer hver 2 time, maten skulle holde over 70 grader for å tilfredsstille interne krav. Vi skiftet og ut alle gryteretter og lignende før vaktskifte til kveldsvakten. Og vi hadde varmmaten i et lukket skap. Jeg hadde ikke kjøpt mat fra varmeskap som stod åpent, og hadde ikke tatt i mot maten om den var lunken.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 13:51   #54
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Jeg bare lurer...

I butikkene kan man kjøpe f.eks skolebrød. De har gjerne en kjerne av vaniljekrem. Melkebasert... Hva skjer med den når den ligger i butikkens romtemperatur hele dagen? Blir den også full av bakterier som blomstrer i full fart?

*dOm som et brød*

Kremen er vanligvis ikke melkebasert, men svar på spørsmålet ditt har jeg ikke.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 14:08   #55
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Kremen på skolebollene er somregel ikke melkebasert, det blir med den som med ferdig vaniljesaus/krem på boks som står i romtemp i butikken. Den er forenklet sett drept ved laging, så ved frysing og så ved steking, den tåler fint romtemp så lenge bakevaren den sitter på gjør det. Men klart det er mer bakterier på den 10 timer etter steking enn når man tar den ut av ovnen.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no