Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kaste resirkulerbare bæreposer?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-21, 19:06   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Kaste resirkulerbare bæreposer?

Jeg prøver å ha med bærenett, men noen ganger (litt for ofte ) impulshandler jeg og må få pose i butikken. Nå har jeg liggende flere såkalte resirkulerbare poser fra både Stormberg, Husfliden og Skoringen – og jeg har ikke noe å bruke dem til å vil ha noen av dem ut av huset. Men hvor skal de kastes? Plastavfall? Matavfall? Restavfall? Når jeg googler, får jeg bare treff på plastposer.

Det er altså snakk om poser av denne typen: https://scanlux-packaging.com/no/sto...a-til-naturen/

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 19:07   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.418
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Svarte litt for fort, skal se om jeg kan lese meg opp.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 19:18   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.418
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Nei. Jeg finner ikke noe om det. Det står at det er non woven, men det forklarer bare at det ikke er vevd eller strikket sammen. Det forteller ikke noe om hva det er for noe materiale. Kan du ikke maile leverandøren og spørre? Det skulle være interessant å vite. Kanskje det er plast?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 19:29   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.016
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Gi de bort?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 19:30   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Nei. Jeg finner ikke noe om det. Det står at det er non woven, men det forklarer bare at det ikke er vevd eller strikket sammen. Det forteller ikke noe om hva det er for noe materiale. Kan du ikke maile leverandøren og spørre? Det skulle være interessant å vite. Kanskje det er plast?

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Gi de bort?

Jeg må bare innrømme at jeg synes begge deler blir mye mer styr enn jeg synes de er verdt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 19:34   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.264
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

De er laget av polypropylen, altså plast. Kast i plastavfallet eller restavfallet. Jeg lurer om dette virkelig er miljøvennlig, for det er sjelden de blir gjenbrukt hos oss, de er ofte for små eller tåler ikke tunge varer.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 19:56   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

De er laget av polypropylen, altså plast. Kast i plastavfallet eller restavfallet. Jeg lurer om dette virkelig er miljøvennlig, for det er sjelden de blir gjenbrukt hos oss, de er ofte for små eller tåler ikke tunge varer.

Jeg og Frøkna har tatt et par hver til strikke- og hekletøy, men ellers finner ikke jeg heller legge å bruke dem til.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 21:41   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.443
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg prøver å ha med bærenett, men noen ganger (litt for ofte ) impulshandler jeg og må få pose i butikken. Nå har jeg liggende flere såkalte resirkulerbare poser fra både Stormberg, Husfliden og Skoringen – og jeg har ikke noe å bruke dem til å vil ha noen av dem ut av huset. Men hvor skal de kastes? Plastavfall? Matavfall? Restavfall? Når jeg googler, får jeg bare treff på plastposer.

Det er altså snakk om poser av denne typen: https://scanlux-packaging.com/no/sto...a-til-naturen/

Vet ikke, men jeg bruker dem som nett. Fungerer fint.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 21:52   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vet ikke, men jeg bruker dem som nett. Fungerer fint.

Jeg synes de er altfor tjukke og klumpete til å ha med rundt og bruke om igjen som handlenett. Har lette, tynne som går i veska (når jeg bare husker å ta dem med).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 22:03   #10
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.794
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Jeg synes de er for små til å bruke de til mye fornuftig. Jeg har en med noe stikketøy, en har blitt brukt som skopose et par ganger, ellers lite.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-21, 09:52   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.443
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Jeg har gitt bort ting og brukt de posene.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-21, 10:42   #12
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.386
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg har gitt bort ting og brukt de posene.

Samme her.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-21, 10:56   #13
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.949
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg synes de er altfor tjukke og klumpete til å ha med rundt og bruke om igjen som handlenett. Har lette, tynne som går i veska (når jeg bare husker å ta dem med).

Jeg har liggende bærenett i alle vesker og bagger jeg kan tenkes å ta med ut. Når jeg har tømt nettet etter en handletur e.l. legfer jeg nettet tilbake i veska/sekken. Da slipper jeg å glemme å ta det med. Det funker ikke så bra når jeg går ut uten veske e.l. da.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-21, 11:40   #14
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg har liggende bærenett i alle vesker og bagger jeg kan tenkes å ta med ut. Når jeg har tømt nettet etter en handletur e.l. legfer jeg nettet tilbake i veska/sekken. Da slipper jeg å glemme å ta det med. Det funker ikke så bra når jeg går ut uten veske e.l. da.

Jeg gå veldig mye, og da bruker jeg ikke veske, bare lommene på jakka – så da blir ikke de lette nettene med, og i hvert fall ikke de klumpete og store.

Dere må bare komme med tips til andre om hvordan de kan bruke dem, men jeg har etter flere år konkludert med at bortsett fra to-tre til strikketøy, kan de ikke brukes til noe i livet mitt, og jeg vil bare bli kvitt dem på en enkel måte. Og siden de skal være resirkulerbare, ønsker jeg å gjøre nettopp det.

Jeg kaster dem i plastavfallet, tenker jeg, med utgangspunkt i innlegget til meisje.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-21, 12:34   #15
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.949
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Jeg har et par ganske små og tynne tøybærenett, et av de puttes ofte baklomma. Men jeg berges nok mest av at jeg handler sjeldnest mulig og nesten bare planlagt og da tar jeg med meg det jeg trenger for å få det hjem.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-21, 10:49   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Eg synes også dei store er håplause. Eg bruker gjenbruksposer av den typen kiwi/ meny/ Rema 1000 har, av samme grunn.

Eg sjekka på facebooksida til Kildesortering i Oslo då eg skulle bli kvitt eit eller anna i sånn 100% resirkulert plast-tekstil. Det skal i restavfall eller tekstilcontainer. Ikkje i plastavfall.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-21, 13:27   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.800
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Bruker slike nett, men en eller annen (Andreas Wahl??) undersøkte miljøvennligheten i et program, og vi må visstnok bruke et slikt nett til vi blir 70,elns før det er klimamessig lønnsomt. Visstnok kan vi like gjerne bruke plastposer.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-21, 17:00   #18
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Jeg har spurt på FB-sida til det lokale renholdsselskapet hvordan posene skal kildesorteres, men de har ikke svart. Kanskje i morgen?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-21, 18:04   #19
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.949
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Bruker slike nett, men en eller annen (Andreas Wahl??) undersøkte miljøvennligheten i et program, og vi må visstnok bruke et slikt nett til vi blir 70,elns før det er klimamessig lønnsomt. Visstnok kan vi like gjerne bruke plastposer.

Det er faktisk helt feil, det vennligste er å bruke det du allerede har, og å bruke det til det er helt utslitt.* For meg er det bomullsnettene og nylonnettet jeg allerede har fått. Metoden for å undersøke hva som er best er også belemret med usikkerheter.
*Det gjelder for alt, fra klær via matrester og kjøretøy til tapet og hus og mere til.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-21, 14:04   #20
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste resirkulerbare bæreposer?

Fasiten her i byen er tekstilavfall hvis de er hele, restavfall hvis de er ødelagte.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no