Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Akershus - hvor skal man bosette seg?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-11, 15:34   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Akershus - hvor skal man bosette seg?

Vi har så smått begynt å se på hus, og har tenkt oss litt ut av gryta, type 30 min. fra Lørenskog/Ahus.

Hvor anbefaler du å kikke etter hus?

Vi har myst litt på Aurskog (ikke lenger ut)
Vi har sett på Sørumsand
Vi har sett på Vormsund

Andre siden av Oslo er uaktuelt.

Vi kommer med stor sannsynlighet til å pendle med bil, da jeg har planer om å fortsette å jobbe på Ahus.

Tar gjerne imot synspunkter fra folk som bor på de stedene jeg har nevnt

  Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 15:44   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Jeg bor ikke i området _lengre_, men ift Vormsund: det er bomvei ut dit, med mindre du kjører om Jessheim (kø/tar tid for du må via rundkjøringen i sentrum) - og fordi så mange gjør det skal bommen såvidt jeg vet snart flyttes. Eller omveien ut på E6 via Nordkisa, og det er en god omvei på svingete vei (og lite vits). Hvis du har tenkt å satse på kollektivt er Vormsund midt mellom alt - du må kjøre til enten Årnes og ta melkeruta innover, eller kjøre til Jessheim og ta toget derfra til lillestrøm som går en gang i timen. Det går busser som korresponderer til Jessheim, men er toget eller bussen forsinket står du der langt hjemmefra og med en hel time å vente :btdt: Evt. kan du ta flyplassekspressen til gardermoen og toget derfra men det er også langt. Og så buss igjen fra lillestrøm eller lørenskog eller hvordan det blir. Krøkkete m.a.o.

Spørs litt når dere er avhengige av å kjøre, men det er gjerne endel rush i morgentimene innover, nedi Frognerdumpa og opp-og-forbi Skedsmokorset. Det er litt krøkkete ift køtrafikk at den beste veien til Ahus nordfra er forbi Karihaugen på E6-en og "tilbake igjen".

Vormsund er også "midt mellom alt" ift når barna blir større, og er ikke nettopp nærskolen lagt ned der også tro? (skal google akkurat det).

Joda - googlet nå. Nærskolen på Vormsund er lagt ned - de må til Neskollen m.fl. istedet.

Vormsund er på en måte litt "offer" for Jessheim, senteret går sånn passe med basisbutikkene liksom men ikke mer. Årnes det samme egentlig, det er nokså dødt der Men de har kino da. Og godt utvalg av butikker og slikt (og vinmonopol. Det er det ikke på Vormsund). En annen ting med Vormsund er at man knappest kan bo der uten å bo langs med hovedveien, og der kjører folk som svin.

(hvis du ikke med Vormsund mener Neskollen da, der er det annerledes)


Sist redigert av m^2 : 26-04-11 kl 15:53.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 15:46   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Rælingen og utover mot Enebakk er raskt til Ahus, lite kø, ingen bom. Kommer du litt ut (ikke så langt som til Aurskog altså) så er prisene veldig greie også.

  Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 16:05   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Rælingen og utover mot Enebakk er raskt til Ahus, lite kø, ingen bom. Kommer du litt ut (ikke så langt som til Aurskog altså) så er prisene veldig greie også.

Enebakk har jeg faktisk ikke sett på. Men jeg ser nå at Vormsund er heeelt ut. Definitivt.

  Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 16:14   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Vormsund og sånt begynner å bli veldig langt i veldig lang kø altså. Flateby er femten minutter fra Lillestrøm. Fra Ahus kjører man gjennom Rælingen så er man der.

  Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 16:58   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Brodern min bor på Lindeberg og jobber på brannstasjonen på Lørenskog. Han synes det er helt greit. Jeg bor på Jessheim og liker meg godt der, og jobber på Skedsmokorset.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 17:09   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Jeg bor også på Jessheim - og selv om det er lenger unna enn mye annet, synes jeg at det veier opp litt at dette er sentrum på Øvre Romerike. Her er det masse tilbud for unger, masse unger også. Godt utvalg i butikker, kino osv.

Jeg begynner snart å pendle til Nydalen. Det kan nok bli en prøvelse, men Ahus hadde jeg ikke sett så mørkt på tror jeg.

Lørenskog er jo et veldig bra sted å bo, men det er nesten like dyrt som Oslo.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 18:00   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Det er akkurat det som er greia. Jeg nekter å synke ned i bunnløs gjeld altså, og skal vi få noe tilsvarende det vi ønsker oss, så må vi litt ut av gryta. Og det er det faktisk verdt også synes jeg. Man får veldig mye mer for den gjelda man faktisk setter seg i

  Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 20:25   #9
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Jeg har bodd i Aurskog, og det er veldig landlig og fint og barnevennlig. Eller, var - det er 15 år siden jeg flyttet derfra nå. Jeg vet ikke hvordan kollektivtilbudet er derfra nå, da var det buss innover annenhver time.
Sånn ellers har jeg alltid hatt en softspot for Lillestrøm.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 20:31   #10
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Jeg bor på Skedsmokorset. Her er det barnevennlig og fint. Mange gode aktivitetstilbud til barn, gode skoler (ihvertfall den mine barn går på) 1. - 10. klasse på en og samme skole.
Kort sykkeltur til Lillestrøm og kort vei til Oslo sentrum (20 minutter)

Jeg har alt jeg trenger her. Gode naboer. Kort vei til marka (Tæruddalen/Romeriksåsen). Kort vei til Oslo. Godt fritidstilbud også til meg.

Anbefales på det varmeste. Du har 4 store byggefelt her - Åsenhagen, Brånås, Holt/Vestvollen og Vardeåsen.
Veldig mange barnefamilier og ungene har lekekamerater i umiddelbar nærhet.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 26-04-11 kl 21:14.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:00   #11
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Jeg tror du vil bruke mer enn 30 minutter på å pendle fra både Aurskog og Sørumsand til Ahus i rushen. Tror, altså, jeg har ikke bodd der selv. Jeg bare kjenner mange som stanger Fetveien innover om morgenene.

Hvis jeg allikevel skulle valgt mellom de to, ville jeg holdt en knapp på Sørumsand. Flere innbyggere, togforbindelse, stort bussknutepunkt, sentralt beliggende skoler og videregående, nyere byggefelt og nærmere E6 (som, det er bare å innrømme det, er hovedåren i alle østlendingers liv. ).

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:02   #12
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Jeg bor på Vormsund!
Jeg synes det er midt i blinken. Midt mellom alt, og ikke langt til noe.
Jeg jobber på Lørenskog og bruker 30 min til jobb. Må regne 15 min ekstra i rushen da. Men hvem må ikke det?

Jeg synes det er supert her! Eneste negative er at næskolen er lagt ned. Men jeg har hørt masse positivt om Neskollen skole også. Pompen skal begynne der til høsten. De får buss og det er ca fem minutter med buss for ungene.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:04   #13
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Vi har også buss hver time direkte til Oslo, Jessheim og Gardermoen. Og fem min kjøri g til Årnes hvor det går tog.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:05   #14
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Rælingen og utover så klart! Vi har fem minutter til Lillestrøm, 20 - 30 minutter kjøring til Oslo sentrum, 10 minutter til Ahus, osv. Vormsund ville jeg vel kalt et ekstremt usentralt sted- på alle måter.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:23   #15
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Rælingen og utover så klart! Vi har fem minutter til Lillestrøm, 20 - 30 minutter kjøring til Oslo sentrum, 10 minutter til Ahus, osv. Vormsund ville jeg vel kalt et ekstremt usentralt sted- på alle måter.

Enebakk er faktisk et sterkt alternativ. Må snuse litt rundt, og se hva vi finner ut.

  Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:24   #16
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Enebakk er faktisk et sterkt alternativ. Må snuse litt rundt, og se hva vi finner ut.

Du trenger ikke flytte så langt ut som Enebakk altså Det er finfine boligpriser f.eks. i Nordby også, og det er fortsatt ganske sentralt.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:26   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Du trenger ikke flytte så langt ut som Enebakk altså Det er finfine boligpriser f.eks. i Nordby også, og det er fortsatt ganske sentralt.

(Sånn for ordens skyld så er det eksakt fem minutter mellom Nordby og Flateby, og butikksenter på Flateby. )

  Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:28   #18
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

(Sånn for ordens skyld så er det eksakt fem minutter mellom Nordby og Flateby, og butikksenter på Flateby. )

Jeg føler liksom at Flateby blir mer Enebakk og mer usentral enn Nordby som jeg forbinder med Rælingen og Lillestrøm. Men det er bare i hodet mitt, altså. Etter min standard er det gokk begge deler.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:30   #19
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Har du sjekket Nittedal?

Veldig landling, men likevel i nærheten av alt. Sjekke Skytta, Holumskog, Rotnes og Hagan.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:31   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akershus - hvor skal man bosette seg?

Nordby er veldig pent, men litt håpløst all den tid man må ha motorkraft for å finne en butikk (tror jeg, det er en del år siden jeg var der sist), på Flateby er det senter med det meste av hva man trenger til daglig. Men så er det litt lenger ut igjen da. Naturen er temmelig akkurat den samme. Eller - ved Nordby er det en del bebyggelse ned mot Øyeren, på Flateby ligger det aller meste nokså høyt over. Men de har gjerne noen ganske fine utsikter der. Det er samme bussforbindelse begge steder.

Nordby er veeeeldig lite preget av Lillestrøm. Det er på den annen side Flateby også, egentlig.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no