Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hvor ofte kjøper dere nye dyner/puter?
En gang i året eller oftere 2 1,46%
Annethvert år 2 1,46%
Etter 3-4 år 19 13,87%
Sjeldnere 114 83,21%
Deltakere: 137. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-11, 21:10   #41
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Bytte dyner?


Vurderer nå å vaske den 12 år gamle dobbeldyna vår....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:12   #42
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Dyner har jeg til gode å bytte ut. Putene mine byttes ut når de blir for flate. Har ikke noen oversikt over hvor lang tid det tar, 3-4 år, kanskje? Mannen liker flate puter.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:12   #43
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Vi bytter puter hvert 3-4 år, men dyner kanskje hvert 10? Litt usikker siden vi bare har byttet dyner engang i løpet av de årene vi har vært sammen.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:20   #44
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Tempur skal ikke vaskes. Men det er tydeligvis mulig likevel da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:24   #45
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Tempur skal ikke vaskes. Men det er tydeligvis mulig likevel da.

Nåvel. Du spurte om de kunne vaskes, og det kan de. At de ikke skal, visste ikke jeg. Men det har nå gått fint uansett.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:28   #46
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Jeg har hatt flere tempurprodukter, og det står alltid at de ikke skal vaskes. Sjekket også nettsiden nå, og det står der også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:37   #47
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Noe sier meg at det er på tide å bytte ut dynen jeg arvet etter grandtanten min. Hun døde i 1999, og den har et herlig 70-tallsmønster ... (Men det er en sabla god sommerdyne, altså, og den vaskes på 60 grader i ny og ne.)

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:58   #48
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Jeg fikk vinterdyna mi i 30-årsgave og fylte akkurat 40, så den er 10 år. Jeg har aldri engang tenkt tanken på at den skal byttes ut. Den er jo like fin, og jeg vasker den ofte. Puter har jeg nok lavere terskel for å bytte.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:59   #49
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Finnes det mennesker som aldri har vasket dynene sine?!

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:11   #50
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Dyner og puter byttes når de er utslitt. Puter dermed oftere enn dyner.
Jeg har to dobbeltdyner som er avgått med døden nå, men de har jeg hatt lenge. Vasker alt stadig vekk/ved behov.
Vi har ingenting med dun, da hadde jeg krepert for lenge siden.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:37   #51
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Vi har kvalitetsdyner i gåsedun alle sammen og skifter dem ikke ut.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:38   #52
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Dynen vaar er vel ca ti aar. Dynene til barna er vel et halvt til tre aar gamle. Putene er et halvt aar gamle.

Vi vasker regelmessig, dynen vaar minst fire ganger i aaret, og putene likesaa. Barnas dyner og puter vaskes oftere. De rullerer paa alle enkeltdyner vi har, og gjester faar bruke det som er ledig naa.

Det som virkelig trengs hos oss er ny seng. Maa vel vaere en plan aa faa til det i 2011.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:42   #53
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Noe sier meg at det er på tide å bytte ut dynen jeg arvet etter grandtanten min. Hun døde i 1999, og den har et herlig 70-tallsmønster ... (Men det er en sabla god sommerdyne, altså, og den vaskes på 60 grader i ny og ne.)

Hvorfor i alle dager vil noen bytte ut en god dyne som ikke er ødelagt?

De kan da vaskes, så med mindre de er utslitt eller på annen måte ødelagt, er det da virkelig ikke noen fornuftig grunn til det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:42   #54
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Vi bytter ikke akkurat dyner ofte. De blir byttet når de er formløse og ekle. De blir vasket regelmessig og jeg skjønner ikke hvorfor man skal bytte de hvis de ikke er ødelagt. Dobbeltdyna mi har jeg hatt i 16 år nå og jeg har lyst på en ny så vi får se om vi prioriterer det til høsten igjen.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 23:37   #55
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Vi bytter veldig sjelden ut dyner. (Med unntak av et bytteraid det siste året, men da er det mange herrens år siden vi sist kjøpte oss dyner.) Jeg putter dyner og puter i en søplesekk og kjører støvsugeren rimelig hardt helt til søplesekken er som en knallhard liten ball. Det skal visstnok ta det meste av midd og sånt har jeg hørt. Tidligere brukte vi sommerdyner hele året, de er det plass til i vaskemaskinen. Nå har jeg kjøpt meg en noe tykkere dyne som jeg er usikker på om går i vaskemaskinen. Hvis ikke så kan den sikkert leveres på vaskeri.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 23:38   #56
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Bytter ikke puter eller dyner før de er ødelagte. Har dun i alt, og når de blir flate og klumpete så er en runde i maskin og trommel det som skal til, så blir de som nye igjen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 00:16   #57
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Noe sier meg at det er på tide å bytte ut dynen jeg arvet etter grandtanten min. Hun døde i 1999, og den har et herlig 70-tallsmønster ... (Men det er en sabla god sommerdyne, altså, og den vaskes på 60 grader i ny og ne.)

Jeg har også en sånn. En med gule, digre blomster. Arvet av min mor. Den hadde en gang en tvilling i blå utførelse, men den har dessverre gått tapt. Jeg bruker denne dyna på sommeren, men ellers er den fast inventar i sofaen og et selvsagt valg når det er sykdom i huset. Dette er dyna som er vasket på 90 grader utallige ganger. Og enda er den fin og har masse bruk igjen. Trekket går lenge før dyna er klar for de evige dyneskyer.

Ellers bytter jeg dyner og puter når jeg får nye til jul. Og jeg vasker dem ikke så ofte. Luft og rist og frys fungerer fint. Men ungene har noen som er greie å få inn i maskinen og de må av ymse grunner vaskes jevnlig.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 02:43   #58
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Vi har forholdsvis dyre dundyner, og de byttes ikke ut annenhvert år nei. Det er jo også mulig å vaske dem. Puter skiftes ut når de begynner å bli flate og slaskete.



Kaster dere dunputer etter et år! Lettere sjokkert! Jeg vasker dem om det trengs og vi har til og med fyllt på med nytt dun og nytt trekk en gang når det var ekstra rimelig å gjøre det. Men vi har som sagt dun av beste kvalitet.

Når vi flyttet hit så kjøpte vi ny dyne (vi bruker dobbel) ettersom vi trengte en som var betydelig tynnere her.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 09:38   #59
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Går det an å vaske dundyner?

Jeg har pleid å levere til rens, men det er jo dyrt og omstendelig og blir gjort altfor sjelden. Jeg har tørketrommel og tennisballer - kanskje jeg bare skal forsøke med den billigste dynen?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 09:41   #60
Marlen
Superaktiv
 
Marlen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Innlegg: 332
Marlen er litt kul
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Vi har dun dyner og puter, dynene har vi hatt i 8 år nå.. De er ikke så fluffy som de en gang var men de er greie nok.
Puter blir som nye etter et vask og en runde i tørketrommelen. Det er vel 2 år siden vi kjøpte nye, de forrige hadde vi i 6 år.


Kan man forresten vaske/tørke en 140x220 dyne og få den like fin igjen?
Jeg har vasket ungene sine junior dun dyner flere ganger men de er jo betydelig mindre.

__________________
Storesøster 05
Lillebror 08
Marlen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no