Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovnsplater

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-08, 10:15   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovns-plater

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og aluminium og dens reaksjon på kaustisk soda er grunnen til at man skal være litt forsiktig med å behandle ting med slike virkemidler. Man vet aldri hvordan metallet reagerer på behandlingen, og hvor store, usynlige skadeeffekter det kan ha hatt. Klart, det er kult at man får stekeplater som er like fine som nye bare ved å bade dem i litt kaustisk soda, men det er ikke helt uskyldige greier man opererer med. Bare for å vifte med en liten pekefinger. Når man tapper vannet ut av badekaret går det igjennom rører og diverse, så jeg ville iallefall ha fylt opp badekaret med mer vann før jeg tappet ut, for å beskytte rør og slikt.

Hjelp! *tar ekstra godt vare på stekeplatene fremover*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 10:15   #22
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovns-plater

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Nei, det er det ikke. Det som skjer er at stål og glass ikke korroderer så veldig i basiske miljø, men det gjør sikkert mye av fettet og slikt som er på platen. Så det etses på en måte bort. Skyller man godt av platen etterpå, så er det borte fra platen. Men selve behandlingen kan ha skadet platen, men det vet man jo ikke før det eventuelt smeller.

Min mor har behandlet sine stekeovnsplater slik i mange mange år.
Det har aldri smelt hos henne, og det har heller ikke skjedd andre rariteter.

Selvsagt må man skylle veldig godt, også i badekaret og rørene etter en slik behandling.

Man skal ikke bruke store mengder kaustisk soda før det hjelper.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 10:19   #23
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovns-plater

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Min mor har behandlet sine stekeovnsplater slik i mange mange år.
Det har aldri smelt hos henne, og det har heller ikke skjedd andre rariteter.

Selvsagt må man skylle veldig godt, også i badekaret og rørene etter en slik behandling.

Man skal ikke bruke store mengder kaustisk soda før det hjelper.

Det er mulig jeg er lettskremt etter å ha studert bruddmekanikk i materialer. Men etter å ha sett hvor fort småsprekker kan utvikle seg bare de kommer over en viss størrelse, har jeg blitt enda mer forsiktig med hvordan jeg behandler metall.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 10:21   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovns-plater

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Polyanna, da, dette burde du vite! Aluminium korroderer veldig lett i veldig basiske miljø.

Ja, jeg skjønte DET, da. Men det jeg prøvde å spørre om er hvordan man ser om platene er av aluminium. Ser de UT som, aluminium, lizzom? Sånn matt sølvfarge?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 10:24   #25
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovns-plater

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg skjønte DET, da. Men det jeg prøvde å spørre om er hvordan man ser om platene er av aluminium. Ser de UT som, aluminium, lizzom? Sånn matt sølvfarge?

Ahhh, sånn ja. Troen på utdannelsen din var litt vaklende en periode. Alumunium er ofte matt, ja, og lettere enn vanlig stål.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 10:29   #26
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovns-plater

Mine stekeovnsplater er behandlet med en blank lakk, bak lakken tenker jeg det er en metall-legering med mye jern/stål. De er jo ganske tunge. Aluminium er lettere og dyrere vel?

Jeg tok forresten noen av delene til kaffemaskinen vår i oppvaskmaskinen en gang. Det var ikke så lurt. De gikk fra å ha en fin, matt metalloverflate til å bli aldeles grå og støvete. Skulle ikke tro at jeg har nesten ett års kjemistudier tilsammen...

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 13:53   #27
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovnsplater

Hvordan ser badekaret ut etter behandlingen?

Jeg tror jeg skal bruke utslagsvasken på vaskerommet i stedet... kaustisk soda er fryktelig etsende, så vær forsiktige!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 13:59   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovnsplater

Jeg prøvde det bare 2 ganger fordi jeg ikke turte mer etter å ha hørt dette med ødelagte badekar. Badekaret vi hadde i blokken tok ikke skade av det, men det hadde sikkert gjort det etter mange nok behandlinger.

Men utslagsvasken er jo for liten, så den går ikke. Er det noe annet jeg kan legge platene i?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 14:04   #29
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovnsplater

Behandlingen tilsvarer ovnrensbehandling. Jeg sprayer brettene med ovnrens på sommerstid (sprayer dem mens de ligger på plenen og lar dem ligge noen timer/over natten - spyler dem med hageslangen etterpå).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 14:08   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovnsplater

Lurt! Jeg får vente i en måned eller to.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 14:26   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda på "ødelagte" stekeovnsplater

Selvsagt. Jeg har jo hage! Og hageslange! (Evt. regnvær. )

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kaustisk soda, stekeovnsplater


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no