Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Saus/tilbehør

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-07, 10:36   #1
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Saus/tilbehør

Jeg har kjørt meg litt fast i gamle vaner når det gjelder saus, kjenner jeg. Vi spiser mye fersk fisk og kyllingfilét, pluss poteter eller ris, og grønnsaker, og jeg synes ofte det blir litt kjedelig å ikke ha en slags saus eller "dip" ved siden.

Noe av det vi pleier å ha er:

Hollandaisesaus
Tomatsaus (hjemmelaget, med gulrot og spinat)
Tsatsiki (til ovnsbakte poteter eller ris)
Soppsaus (med fløte og champignon, krydret med persille)

Noen ganger bruker vi aioli, rømme eller kun smør, men jeg kunne tenke meg noe nytt. Noen som har forslag? Hva bruker dere sammen med fisk og kylling?

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 11:04   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saus/tilbehør

Jeg lager VELDIG mye Tzatziki, det elsker jeg. Remulade er godt til stekt fisk. Ellers lager jeg sauser alt etter hva vi skal ha. Er veldig glad i grønnpepper-saus, da lager jeg vanlig fløtesaus og har masse halvknust grønn pepper i.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 11:40   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Saus/tilbehør

Toro sin kylling bretagne saus er herlig til kyllingretter.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 11:58   #4
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saus/tilbehør

Jeg trenger også litt tips, kjenner jeg.
Til kylling har vi ofte aioli eller fløtesaus. Av og til litt salsa, creme fraiche eller bare pesto.

Til fisk blir det enten bare smør, fløtesaus, rømme eller den creme fraiche-blandingen jeg fant i Mims ukemenyer.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 12:49   #5
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Saus/tilbehør

Guacamole er godt til stekt kylling eller fisk.
Stuing av sopp eller rotgrønnsaker er jo også godt, og da er det ikke alltid nødvendig med saus.

Også abonnerer jeg også, for jeg trenger også litt nye tips og triks. Bruker alt for ofte ferdigsaus.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 12:50   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.044
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saus/tilbehør

Vi bruker lite saus egentlig. Bruker kesam til fisk og synes det er veldig godt som det er.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 18:04   #7
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Saus/tilbehør

Jeg liker godt fløtesaus, og rosepeppersaus til biff
Til kylling liker jeg godt bretagne, og hjemmelaget karrisaus.
Creme fraiche er en god venn til mine sauser

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 18:33   #8
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Saus/tilbehør

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Jeg liker godt fløtesaus, og rosepeppersaus til biff
Til kylling liker jeg godt bretagne, og hjemmelaget karrisaus.
Creme fraiche er en god venn til mine sauser

....og hvordan lager du din hjemmelagede karrisaus? Har en mann som elsker karrisaus på kylling nemlig, og jeg er ikke spesiellet kløpper på karrisaus...

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 18:35   #9
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saus/tilbehør

Når det gjelder fiskeretter så synes jeg det smaker best med bare sitron over, faktisk.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 21:06   #10
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Saus/tilbehør

Jeg lager deilig karrisaus ved å blanke en halv, hakket løk i litt meierismør og olje. Tilsetter så skrelt eple i små, små biter, 5 dl kraft (vann+buljong) og karrikrydder.Kokes og jevnes med maizena hvis du vil ha sausen litt tykkere.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no