Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Give me all your ribbetips!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-13, 18:00   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Give me all your ribbetips!

Jeg skal lage ribbe for første gang i mitt liv!

Jeg var godt voksen før jeg i det hele tatt smakte det, faktisk.

Oppvokst i en hippiefamilie med aner fra Danmark, Vestlandet og Hedmarken besto juletradisjonene (eller mangelen på dem) av and, kalkun, ulike typer stek og sosisser. Min svigerfamilie er helt motsatt og har spist det samme på julaften like, forever. Og det er altså ribbe. Så nå tenkte jeg å introdusere hippiefamilien min for ribbe også (bortsett fra veggissøstra mi) riktignok ikke på selveste julaften, men en dag før.

Så jeg trenger alle mulige tips og oppskrifter for å få det bra. De trenger ikke være tradde, men må ha sprø svor.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 18:03   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.071
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Langtidssteking, det er mitt tips. (Google, så får du opp flere blogger om det.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 18:13   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Følg oppskriften på matprat.no. Blir bra hver gang.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 18:28   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

[Svin] Jeg tar opp ribben fra fryseren den 20. desember og legger den rett i kjøleskapet. Den 22. desember ruter jeg den med en skarp tapetkniv, krydrer godt med salt og pepper, stikker inn masse nellikkspiker, masserer den inn med anis og til slutt pakker den inn med ferskrevet ingefær i tynne skiver - pakker den inn i alu.folie, så inn i kjøleskapet. Kl 14 på julaften koker jeg opp vann så det dekker svoren, dvs ca 1,5 cm med kokende vann i ribbepannen, legger ribba med svorsiden ned, børst bort nellikspiker og ingefær, kan godt ligge i det kokende vannet, det siler jeg til slutt og blir en del av ribbefettet. Dekk ribbepannen godt med alu.folie - viktig at det ikke slipper ut noe damp. Inn i ovnen på 250 grader i 45 min. Etter 45 min tar du ut pannen, siler vannet (spares på) legger i ribberisten og legger ribben på med rettsiden opp. Så inn i ovnen igjen. Senk temperaturen til 200 grader og sett ribben midt i ovnen i 2 timer. 16.45 er den da ferdig. Hvile i 15 minutter før du deler den. Middag serveres kl 17. P.t. har jeg aldri opplevd å ikke få sprø svor med denne fremgangsmåten.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 18:34   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.692
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Første bud:
Kjøp en god ribbe. Du trenger ikke å blakke deg helt, men prøv å finne en som er ganske jevn og ikke har altfor mye fett. Ikke kjøp en som er for mager heller. Dersom du kjøper hos en slakter, be om at de ruter svoren grundig, hvis du kjøper "ferdig", rut svoren enda litt til. Ikke ned i kjøttet, men i små ruter, 0,5x0,5cm. Ihvertfall synes jeg at det blir best.

Deretter - salt og pepre ribba godt på begge sider, tørk godt av ribba og masser krydderet inn. Du kan ha på litt nellik også, for å spice litt, men det er ikke noe must. La den ligge kaldt i 1-2 døgn, og ta den ut av kjøleskapet i god tid før steking slik at den får romtemperatur.

Jeg følger denne varianten:
Varm ovnen med over/undervarme til 220 grader.
Legg ribba med svoren opp i en stor ildfast form. Bygg opp under med en tallerken slik at den er jevn med bittelitt helling, slik at fettet som smelter underveis renner av. Hell litt vann i pannen (slik at bunnen dekkes). Dekk med folie, og sett den inn i ovnen.
Stek (damp) i 45 minutter.
Ta deretter folien av, og stek videre i 2-2,5timer (tynnribbe 2 timer, familieribbe 2,5) på 200 grader. Du trenger ikke gjøre noe underveis annet enn å lage rødkål og koke poteter. Når det er et kvarter igjen lønner det seg å følge med litt mer. Svoren blir som regel sprø av seg selv. Hvis den blir veldig mørk, legg folie over, hvis den ikke blir sprø overalt, sett på grillen bittelitt, men det må du være veldig, veldig forsiktig med.

Ta ribben ut av formen og la den hvile i 30min før du skal spise. I mellomtiden heller du all sjyen ut av formen og i et litermål - ta av ribbefettet før du lager saus. Jeg lager saus med mel/smørjevning, sjyen og litt syre.
Jeg liker å servere med vossakorv og julepølse, men det er ikke nødvendig.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 18:37   #6
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Abonnerer. Får alltid god ribbe, men tenkte å prøve noen nye varianter her

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 19:20   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Følg oppskriften på matprat.no. Blir bra hver gang.

Jepp. Kjøp god ribbe, det er det viktigste, og så har jeg trua på ribbepanne.

Da blir svoren helt sprø, og kjøttet mørt og saftig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 19:24   #8
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

La ribba hvile lenge før du skjærer. Da får ribba satt seg skikkelig og er lettere å skjære.
Jeg pleier å langsteke 6-7 timer, da er den myk som smør.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 20:08   #9
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Når du langsteker, hvilke grader står ovnen på da?

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 20:55   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Jeg tenkte jeg skulle eksperimentere litt først. så jeg har en liten ribbe (litt under kiloen), kjøpt i mathallen, visstnok fra en glad gris. Det var sideflesk, tror jeg? Eller tynnside eller noe sånt. Valgte det stykket som hadde mest kjøtt.

Ribbepanne har jeg ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 21:00   #11
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Jeg fikk en til jul for et par år siden, men det går bra å bare bygge opp med en tallerken eller to også, det gjorde jeg alltid fram til da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 21:36   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Men hvorfor skal man det?

Edit: Nå så jeg det i Saints innlegg. For at fettet skal renne av.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 21:37   #13
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Opprinnelig lagt inn av Levic, her.

Når du langsteker, hvilke grader står ovnen på da?

Kopiert fra lavkarbo.no

Nannahs langstekte ribbe:
Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp.Rut opp og stell ribba som vanlig. Stek den først 4 timer på 140-150 varmluft... så to timer på 90-100 varmluft deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker (jul bare en gang i året da)
men går fint uten.
Ovnen på 200 varmluft inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

Ribbe som dampes i vann blir kokt og fettet blir hardt..her smelter fettet og gjør kjøttet supermørt! Ikke ha i vann...ikke øs svoren ..kryddre som du pleier men ha evnt.over litt brunt sukker til slutt...svoren var faktisk like sprø dagen etter ..nam

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 21:39   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Du bygger den opp nedenfra for å få en rett overflate, sånn at all svoren blir like mye stekt og du ikke ender opp med noe som er svidd og noe som ikke er sprøtt. Jeg pleier å ha familieribbe med kotelettkam, for jeg liker best når det er mer kjøtt og mindre fett. En sånn ribbe er jo på ingen måte rett når du legger den i langpannen. Mulig det ikke er nødvendig med tynnribbe, jeg pleier ikke lage det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 21:42   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Jeg ble forbauset over hvor billig ribbe var. Jeg kjøpte den dyrete varianten, til 155,- kr/kg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 21:46   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Det var en dyr ribbe, ja. Jeg pleier å bestille den i kjøttdisken på ICA ca en uke før jul, og så henter jeg den 22. desember. Da pleier den å være på tilbud til 59 kr pr kg eller noe sånt, muligens 79. Veldig bra fersk ribbe med ferdig rutet svor. Vi har ofte 6 eller 6,5 kg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 21:57   #17
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kjøpte den dyrete varianten

Unngå den menneskelige.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 22:27   #18
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.863
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Jeg bruker lanpannen i ovnen, med vid suppebolle under. Vi må ha stor ribbe, skal ha til 14 personer som spiser pluss ekstra til 1.dags frokost.
Får de bak kjøttdisken til å plukke ut en for meg. Pluss rute opp svoren.
Følger med for nye tips.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 22:46   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Åja, var det dyrt? Femti kroner kiloen høres kunstig lavt ut?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 22:51   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Åja, var det dyrt? Femti kroner kiloen høres kunstig lavt ut?

Det er da ofte ribbe på tilbud til enda lavere pris. Jeg kjøpte ribbe til 95 kr kiloen for ikke så lenge siden, og syns det var veldig dyrt.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no