Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-12, 15:23   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...l#.Tw7sdaWP03M

Hva tenker dere om dette?

Ingen tvil om at dialog mellom foreldre er bra, men er dette veien å gå?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 15:32   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Jeg har etterlyst et samarbeid og e-postnettverk blandt foreldrene i Stesnuppas trinn lenge. Jeg ser ikke at dialog og nært samarbeid mellom foreldre kan være noe negativt i det hele tatt.
Jeg kunne godt ha blitt med i en lukket foreldregruppe på FB også, men agendaen måtte da vært at vi har et felles "rom" for å knytte oss tettere sammen. Ikke for å utlevere unger og "sladre".

Aftenposten legger fram denne FB-gruppen som en sladreside. Det er synd, for det kan like gjerne være en fin platform for foreldre for å knytte bånd og passe på ungdommen.

Funker den lukkede gruppen som en sladreside er det ikke like ok.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 15:39   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Ingen tvil om at dialog mellom foreldre er bra, men er dette veien å gå?

Hvorfor skal det ikke være veien å gå?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 15:49   #4
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor skal det ikke være veien å gå?

Jeg reagerte på vinklingen der "sladring" var et ord som ble brukt, men utover det så er jeg positiv. Det at foreldre engasjerer seg og samarbeider har vist seg å være den beste måten for å forebygge at ungdommene kommer i vanskelige situasjoner. Blant annet det å avtale kjøring til og fra fester. Min erfaring er at mange ungdommer drar på fest langt ut på bygda uten å vite hvordan de skal komme seg hjem. Jeg syns det er rart at ikke flere foreldre forlanger å hente ungdommen. Mange ungdommer vil nok ikke at deres foreldre skal hente dem på fest pga at de ikke vil at foreldrene skal se at de har drukket (selvom de vet at foreldrene vet at de har drukket). Der syns jeg faktisk foreldrene har noe de skulle ha sagt så lenge tenåringene bor hjemme.

Et slikt foreldrenettverk som linken forteller om må være en fin måte å avtale ang kjøring, få vite hvem som arrangerer festen (mange foreldre leier bygdehuset til ungdommers fest har jeg erfart).

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 16:18   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Her jeg bor vet jeg også en del foreldre tipser politiets ungdomskontakt om fester de får vite om. Så får festen gjerne et vennlig besøk i løpet av kvelden.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 17:21   #6
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Jeg ser helt klart større fordeler enn ulemper med en slik gruppe.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 17:24   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Jeg synes faktisk dette var en steingod idé så lenge foreldrene er bevisst bruken av gruppa

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 14:22   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Angående bruken av ordet sladring her så ser jeg på det på samme måte som når noen sladrer her på FP eller SM/NM om noen som har født, er det også negativt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 14:25   #9
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Jeg syns det er aftenposten som fremstiller det som sladring, når både politi, skole, elever og foreldre har kommet frem til at en lukket gruppe kan være en fin arena for foreldre å få bedre kontakt med hverandre også da også bedre innsikt i ungdommenes liv.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 16:11   #10
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Tsjk, hvorfor skal ikke foreldre også ha muligheten til dette. Som om ikke ungdom sladrer og bisler og konspirerer seg imellom liksom

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:03   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Jeg vet at foreldrene i mine to klasser har en side på FB, men jeg vet ikke hvordan de bruker den. Jeg valgte å ikke bli medlem av gruppa. Jeg synes det er helt uproblematisk.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 18:50   #12
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Det var faktisk en steingod ide.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 19:35   #13
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Som mor til en 12-åring syns jeg det er en supergod idè!
Hun kommer sikkert snart til å farte mer ute. Jeg har god dialog med foreldrene til snupp sine venner, men det er jo ikke alle som har det.
Jeg har også god og fin dialog med min datter, men hvem vet om det blir å vare når hun blir et par år eldre?
Jeg ønsker å få vite om min datter gjør noe som ikke er bra, slik at jeg kan ta tak i det med en gang før ting går for langt!
Nå skal jeg melde meg på natteravnene også når hun begynner på ungdomskolen, for jeg ønsker å ha så mye kontroll jeg kan uten å kontrollere henne mer enn at hun vet jeg er der for henne.

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 21:25   #14
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Nå vet jeg jo ikke hva slike foreldregrupper innebærer, men jeg kan ikke fri meg fra å tenke at et eller annen sted går det en grense. Hvis dette begynner å grense opp mot overvåkning, så finner jeg det bekymringsfullt.

Hvor lenge er det OK å overvåke ens egne unger? Til de er 10 år? 16? 18?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 21:28   #15
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Nå vet jeg jo ikke hva slike foreldregrupper innebærer, men jeg kan ikke fri meg fra å tenke at et eller annen sted går det en grense. Hvis dette begynner å grense opp mot overvåkning, så finner jeg det bekymringsfullt.

Hvor lenge er det OK å overvåke ens egne unger? Til de er 10 år? 16? 18?

Når det gjelder hvorvidt de bruker alkohol, så syns jeg overvåking er fine greier frem til de faktisk har lov til å bruke det.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 21:35   #16
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.394
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Det handler ikke nødvendigvis om overvåking, men å vite hva barna driver med. Jeg var på et åpent foreldremøte med en politimann som anbefalte sånne nettverk.

For min del kunne gutta mine godt få vite at jeg også snakker med de andre foreldrene, trenger ikke være hemmelig at vi snakker sammen, selv om akkurat FB-gruppa er lukket. FB-grupper er en fin form for kontakt, og kontakt med de andre foreldrene er hovedpoenget.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 21:36   #17
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Jeg har fortalt snupp at det ikke kommer til å nytte å f.eks spørre om å få overnatte hos noen før jeg har fått det klarert med foreldrene at det stemmer.
Det er jo ikke sååå lenge siden jeg selv var ung

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 23:10   #18
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Når det gjelder hvorvidt de bruker alkohol, så syns jeg overvåking er fine greier frem til de faktisk har lov til å bruke det.

Men mens du overvåker for å sørge for at de ikke drikker alkohol før 18-årsdagen, så kan du få med deg for eksempel at 16-åringen din er gravid, men ønsker ikke å kommunisere dette med deg.

Har du rett til å få vite dette?

Jeg vet som sagt ikke hva og hvordan man har tenkt denne overvåkningen. Og jeg merker det er ganske stor forskjell på å "overvåke" ved å sjekke at ungdommen faktisk skal overnatte hos andre, kontra å sniklese e-post/SMS-er etc. Som foreldre skal man ikke frata ungdommen et privatliv helt heller.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 23:13   #19
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men mens du overvåker for å sørge for at de ikke drikker alkohol før 18-årsdagen, så kan du få med deg for eksempel at 16-åringen din er gravid, men ønsker ikke å kommunisere dette med deg.

Har du rett til å få vite dette?

Jeg vet som sagt ikke hva og hvordan man har tenkt denne overvåkningen. Og jeg merker det er ganske stor forskjell på å "overvåke" ved å sjekke at ungdommen faktisk skal overnatte hos andre, kontra å sniklese e-post/SMS-er etc. Som foreldre skal man ikke frata ungdommen et privatliv helt heller.

Men vi er vel et stykke unna å overvåke med å sniklese SMS'er o.l. Her er det snakk om å kommunisere med andre foreldre på en enkel måte. Jeg kjenner knapt noen av foreldrene i klassen til Ungen og det er veldig veldig greit med de få jeg faktisk har lagret på telefonen eller har på Fb. Jeg synes en gruppe høres veldig lurt ut så lenge den brukes med sunn fornuft.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 23:14   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. ungdom og alkohol og foreldrenettverk på nettet

Det står vel ingenting om sniklesing her? Mitt inntrykk var at man hadde en arena å ta opp ting som mobbing, fester i nabolaget og slike ting. Jeg tviler vel på at en forelder som hadde fått nyss om en gravid 16-åring deler det i en felles facebook-gruppe. Om vedkommende hadde ønsket å kommunisere dette med foreldrene tenker jeg hun eller han tar direkte kontakt, på samme vis som før sosiale medier kom på banen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
alkohol, foreldrenettverk, ungdom


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no