Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å bruke Wikipedia som kilde

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-11, 08:51   #1
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Å bruke Wikipedia som kilde

Jeg har i den senere tid sett at flere og flere journalister oppgir Wikipedia som kilde. På skoler og universitet får studentene klar beskjed om ikke å bruke Wikipedia, men de undres naturlig nok over praksisen der ute i den virkelige verden. Et kjapt søk på internett viser at det er delte meninger om saken, og derfor vil jeg gjerne undersøke hva den jevne FP-bruker sier om dette.

Er det stuerent å bruke Wikipedia som kilde?

  Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 09:03   #2
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Jeg bruker Wikipedia, men ikke utelukkende. Det jeg ser etter aktiv bruk er at den svært ofte stemmer med andre kilder.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 09:11   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

jeg dobbeltsjekker gjerne med andre kilder, spesielt om jeg undersøker noe "uvanlig". Syns wikipedia veldig sjelden avviker fra andre kilder, og ofte er utstyrt med masse varsler dersom stoffet i artikkelen ikke er tilstrekkelig dokumentert.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 09:12   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Du skal ha en god grunn hvis du skal oppgi W som kilde i et vitenskapelig arbeid eller i studiesammenheng. Dels fordi det nesten alltid finnes bedre og grundigere kilder tilgjengelig. Dels fordi den ikke alltid er etterettelig. Av og til er W den beste kilden (Dette kan blant annet være tilfelle for en del populærkulturelle, veldig nye fenomen.) og da kan man forsvare å bruke W som kilde, selv i tyngre akademiske publikasjoner.

Jeg synes krav til akademisk grundighet er (og skal være), mye lavere for journalister enn for forskere. Ergo reagerer jeg ikke så sterkt på at disse viser til W. Veldig mye av det som står der, stemmer jo faktisk. Hell, jeg er overlykkelig hver gang jeg ser en journalyst som har giddet å ta seg tid til å faktisk sjekke en kilde overhode.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 09:19   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du skal ha en god grunn hvis du skal oppgi W som kilde i et vitenskapelig arbeid eller i studiesammenheng. Dels fordi det nesten alltid finnes bedre og grundigere kilder tilgjengelig. Dels fordi den ikke alltid er etterettelig. Av og til er W den beste kilden (Dette kan blant annet være tilfelle for en del populærkulturelle, veldig nye fenomen.) og da kan man forsvare å bruke W som kilde, selv i tyngre akademiske publikasjoner.

Jeg synes krav til akademisk grundighet er (og skal være), mye lavere for journalister enn for forskere. Ergo reagerer jeg ikke så sterkt på at disse viser til W. Veldig mye av det som står der, stemmer jo faktisk. Hell, jeg er overlykkelig hver gang jeg ser en journalyst som har giddet å ta seg tid til å faktisk sjekke en kilde overhode.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 09:27   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Jeg synes Wikipedia kan være uovertruffen til å finne videre til ordentlige kilder, men jeg ville aldri henvist til Wikipedia i noe arbeid, selv om artiklene f.eks. på mitt eget fagfelt er veldig gode, og ikke kunne vært skrevet i det hele tatt om personen ikke hadde hatt god snøring. Hvis det er en tung featureartikkel, synes jeg nok journalisten burde vise til bedre kilder.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 09:58   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Jeg syns det er greit å bruke Wikipedia som kilde noen ganger, og har også fått godkjent dette av studiested. Men dette har selvsagt sammenheng med selve studiet innen kultur og medier, samt at man må bruke samme kildekritikk her som alle andre steder. I tillegg er det et godt sted å begynne for å finne andre kilder.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 10:13   #8
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

jeg dobbeltsjekker gjerne med andre kilder, spesielt om jeg undersøker noe "uvanlig". Syns wikipedia veldig sjelden avviker fra andre kilder, og ofte er utstyrt med masse varsler dersom stoffet i artikkelen ikke er tilstrekkelig dokumentert.

Enig. Og ja, jeg fikk påpakning på studiene da jeg brukte Wikipedia som kilde på en oppgave.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 10:20   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

I studiesammenheng brukte jeg aldri Wikipedia som kilde, i alle fall så skrev jeg det ikke opp. Men ellers så er det ok så lenge man ikke tar det helt for gitt at det som står der stemmer. Jeg vet at de er ganske kjappe og strenge når de modererer der, så har helt ok tiltro til dem.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 10:24   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Jeg prøver å lære åttendeklassingen min at han ikke får lov til å bruke wiki - ihvertfall ikke bare wiki - som kilder når han skriver oppgaver. Såpass nivå burde jo journalister kunne holde også. Der wiki er den mest sannsynlige kilden så bør man få bekreftet de grøvste faktaene flere steder, synes jeg.

  Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 11:04   #11
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Et av problemene med å bruke Wikipedia som eneste kilde, er jo nettopp at de er gode på mye, men ikke på andre ting. Dermed kan man ikke stole på at akkurat den artikkelen man henviser til er god før man har dobbeltsjekket med andre kilder, og dermed må man henvise til det man har dobbeltsjekket med også. Jeg bruker Wikipedia mye for å nøste opp tråden til andre kilder og for å finne ut hvordan jeg skal søke opp informasjon, men jeg råder studentene "mine" til å bruke Wikipedia som kilde bare hvis de ikke har andre alternativer.

At journalister bruker Wikipedia er jo en annen sak, men jeg hadde stolt mer på det som blir presentert om de har giddet å lete andre steder også.

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 11:07   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Det hender forresten rett som det er at jeg gir studentene mine Wikipedia-lenker om de trenger utdypende informasjon om noe, men igjen, det er mitt eget felt det er snakk om, sånn at jeg kan gå god for innholdet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 11:19   #13
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Jeg ville nok ikke ha brukt wikipedia som kilde i en oppgave på høyskolenivå uten at det var veldig nøye gjennomtenkt. Ellers så syns jeg ikke det gjør så mye om en åttendeklassing bruker wikipedia. Man skal begynne et sted når det gjelder kilder, og wikipedia er veldig tilgjengelig.

Jeg var innom en 3. klasse vgs som vikar i historie - og da ble jeg veldig overrasket over at de hadde lært så lite om kilder. F.eks. om wikipedia. Man ser jo relativt kjapt om det er en artikkel som har mange kildehenvisninger f.eks. Det er stor forskjell på artikler på wikipedia - noen er riktig gode .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 12:14   #14
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

I en av lyttetekstene til muntlig eksamen i engelsk i vgs for et par år siden, ble en britisk foreleser intervjuet om bruk av internett, og han kunne fortelle at det aller meste av det som er å finne på Wikipedia stemmer og at det er en utbredt misforståelse at det er en dårlig kilde.

Jeg sier til elevene mine at de gjerne må bruke Wikipedia, men at de også må sjekke det opp mot andre kilder. Det er forresten en genrell regel - å kun forholde seg til én kilde er uansett ingen god idé.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 13:58   #15
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.280
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

I studiesammenheng bruker jeg ikke Wikipedia som kilde, men det hender jeg leser det som står der for å få en ide eller få forklart noe også leter jeg heller opp mer seriøse kilder om jeg trenger en kildehenvisning.

Men i det private bruker jeg Wiki hele tida.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 14:15   #16
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg sier til elevene mine at de gjerne må bruke Wikipedia, men at de også må sjekke det opp mot andre kilder. Det er forresten en genrell regel - å kun forholde seg til én kilde er uansett ingen god idé.

Jeg gjør det samme - Wikipedia er oftest et godt utgangspunkt, og så ber jeg dem sjekke det opp mot andre kilder etterpå. Og da bruker man den andre kilden i kildehenvisningen.

  Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 18:06   #17
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.921
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Blir ikke det litt teit å konsekvent kun oppgi andre kilder enn Wikipedia, når Wikipedia er dn første man ser på og den faktisk stemmer? For meg blir det litt snobbete på en måte.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 18:09   #18
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Det har hendt, men sjelden. De gangene jeg har brukt wiki i oppgaver har det vært en referanse til hvor jeg har funnet ut f.eks hvor Piaget ble født, og når osv.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 18:12   #19
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Blir ikke det litt teit å konsekvent kun oppgi andre kilder enn Wikipedia, når Wikipedia er dn første man ser på og den faktisk stemmer? For meg blir det litt snobbete på en måte.

Hvordan finner du ut om den stemmer eller ikke, da? Du må sjekke kildene uansett. Og når man vet at hvemsomhelst kan endre artikler nårsomhelst så synes jeg det blir riktigere å oppgi andre kilder. Snobberi er det siste jeg tenker på.

  Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 18:24   #20
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Hvordan finner du ut om den stemmer eller ikke, da? Du må sjekke kildene uansett. Og når man vet at hvemsomhelst kan endre artikler nårsomhelst så synes jeg det blir riktigere å oppgi andre kilder. Snobberi er det siste jeg tenker på.

Hvem som helst kan ikke endre når som helst - det er endret.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no