Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om statistikk og media

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-20, 13:56   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om statistikk og media

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det kan godt være du kjenner flere voksne. Men de snakker ikke om det , eller vet det ikke selv. Folk har en tendens til å åpne seg for meg på fest siden jeg har skrevet master om høytfungerende autisme/Asperger. De sier også at gjerne familie og venner/ arbeid ikke vet så mye om det.

Ja, er klar over det. Ordla meg feil. Skulle være «blant de jeg vet om diagnosen til». Fordi jeg jobber med barn, og jeg kjenner flere ungdommer.

(Dessuten kjenner jeg flere voksne med uttalte Asperger-trekk. En hel haug i større eller mindre grad. Men det var ikke poenget mitt.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-20, 09:41   #22
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om statistikk og media

Jeg er leder for en høytfungerende asperger, og at hun er i jobb er ikke NAVs fortjeneste. Jeg har opplevd at NAV har forsøkt å nedvurdere arbeidsevnen hennes og tenkt at eneste tilrettelegging er lavere stillingsprosent (=ikke huslån), ikke å heller ta pauser og ha en forventningsavklaring rundt produksjon og tempo som er tilpasset diagnosen. Jeg har også opplevd at behandlingsapparatet rundt vedkommende har forstått såpass lite av diagnosen at de først legger ord i munnen på vedkommende (ja, nå er du vel sliten/lei/trist, nå kjeder du deg osv.) for så å bruke det vedkommende blir bedt om å si til å sykeliggjøre eller be om "feil medisin". Vedkommende har jobbet her i 6 år, og vi vet at h*n ikke trenger store utfordringer, endringer eller variasjon, tvert om. Det gjør vedkommende utrygg. Men så sitter feks en eller annen psykolog og tenker at det høres nå skrekkelig kjedelig ut å skanne og registrere hele dagen, og "lærer" vedkommende at nå burde det bli mer utfordring, variasjon og heppetihepp. Hvis vi introduserer for mye nytt, bare som å bytte kontorlokale, kreves flere måneder med trygging.

Tese: At ikke nær 100 % aspergere er i jobb handler om manglende tilrettelegging og toleranse fra arbeidsgivere og misforstått sykeliggjøring og stakkarsliggjøring fra hjelpeapparatet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 19-02-20 kl 10:11.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-20, 10:06   #23
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om statistikk og media

Sønnen min som har Asperger har aldri hatt problemer med å jobbe. Han fungerer veldig bra i jobb.Han begynte med arbeidsutplassering i 8 klasse. Fra han gikk i 9 klasse har han vært på samme sted. Han var der 1 dag i uka gjennom hele 9 og 10 klasse. Når han begynte på vgs gikk han opp til 2 dager i uka. Skolen fungerte ikke. Han gikk over til å gå 100 % som lærekanditat etter 1 kl på vgs. Han fullførte sine 4 år i lære. Så fikk han fast jobb der. Fra han fylte 18 år hadde han stengeansvar på butikken. Han fungerer veldig bra i jobben.

Jeg er til dels enig med Harriet. Mye av utfordringene som en person med Asperger møter handler om tilrettelegging og med riktig kan tilrettelegging kan nok mange være i jobb. Ikke alle men de fleste vil klare å jobbe i vanlig jobb med tilrettelegging. Noen vil være avhengig av å jobbe i en tilrettelagt bedrift.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-20, 10:13   #24
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om statistikk og media

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Ikke alle men de fleste vil klare å jobbe i vanlig jobb med tilrettelegging. Noen vil være avhengig av å jobbe i en tilrettelagt bedrift.

Tilrettelagt bedrift er jo mye bedre enn å gå hjemme, og kan også for noen være veien til tilrettelagt arbeid i vanlig bedrift.
Mange aspergere er ganske ensomme, tror jeg, og trenger virkelig den sosiale omgangen som de får og lærer av på jobb.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-20, 10:29   #25
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om statistikk og media

Jeg har mange aspergere, egentlig litt uventet siden det kan være litt uforutsigbart hos oss, men det viser seg at med en litt oppmerksom arbeidsleder og inkluderende kollegaer går det veldig greit.

Tilretteleggingen det er behov for er, så lenge grunnholdning om inkluderende arbeidsliv er på plass, minimal.

Jeg har hatt mange møter med jobbspesialister hos NAV, og selv om det er flott at de nå virker mer interessert i å skjønne mer om arbeidsplassene de prøver å sette folk på, er den byråkratiske prosessen helt uforståelig krøkkete. Jeg «mistet» to personer i sommer jeg hadde tilbudt jobb, fordi NAV ville være mellomledd i kommunikasjonen mellom meg og arbeidstaker.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-20, 11:07   #26
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om statistikk og media

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg «mistet» to personer i sommer jeg hadde tilbudt jobb, fordi NAV ville være mellomledd i kommunikasjonen mellom meg og arbeidstaker.

Ja, dette har jeg erfart også, i forbindelse med jobbtrening.
Altså, VIL de ikke ha folk i jobb?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-20, 11:24   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om statistikk og media

Jeg er veldig enig med deg, HV. Det er også min erfaring.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-20, 12:00   #28
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om statistikk og media

Det er mange jobber som kan fungere for aspergere hvis de bare har noen aspergevennlige komponenter, som de kalte det i en forskningsartikkel jeg har lest.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no