Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

«Mokkamann»

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hva mener du om kommentaren til Madcon?
Åpenbart rasistisk 47 18,29%
Uheldig og teit 218 84,82%
Morsom 5 1,95%
Det verste du har sett på TV.... 1 0,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-12, 10:29   #61
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: «Mokkamann»

Sjarmerende.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:30   #62
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: «Mokkamann»

Aldri har jeg vært så glad for å være så lite bevandret innen norsk popmusikk.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:33   #63
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Mokkamann»

Er jeg sær og snerpete, for jeg skjønner ikke hva som kvalifiserte Plumbo til prisvinner i utgangspunktet jeg?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:35   #64
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Mokkamann»

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Er jeg sær og snerpete, for jeg skjønner ikke hva som kvalifiserte Plumbo til prisvinner i utgangspunktet jeg?

De er stemt fram av det norske folk. Aka VGs lesere og petres lyttere.

Utvalget er de låtene som er mest streamet gjennom Spotify.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:37   #65
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.729
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: «Mokkamann»

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Er jeg sær og snerpete, for jeg skjønner ikke hva som kvalifiserte Plumbo til prisvinner i utgangspunktet jeg?

Aldeles ikke.
Jeg gikk hele sommeren uten å høre denne "sommerhiten", men ble tvunget å høre den på en vennefest.
Ble ikke videre imponert.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:40   #66
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.806
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Mokkamann»

Jeg syns låta i seg sjøl er fengende, men den er for snever til å kvalifisere som "årets hit," syns jeg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:42   #67
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Mokkamann»

Jeg er veldig enig med Minerva, Tallulah og Kitty Bastard, blant andre. Det er ikke ok å si hva som helst fordi "det er bare ord og dessuten sier vi sånt på bygda", altså. Vi må faktisk tenke over hvordan vi bruker språket, og det gjelder også de som er i offentlighetens lys. Jada, det er sikkert masse å drikke på Spelemannsprisen, men det går an å beherske seg såpass at du kan ta imot en pris uten å være helt idiot. Det er jo akkurat sånne uttalelser som er med på å skape hverdagsrasisme - uttalelelser som sjelden er "ment rasistisk".

Og så er jeg enig i at det er latterlig å bruke et uttrykk som "fittehøl", men jeg har kanskje bittelitt mer forståelse for spontanreaksjonen til Madcon tross alt. Men nei, det er ikke greit det heller.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:42   #68
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Mokkamann»

Hadde det ikke vært for denne utalelsen og alt rundt hadde jeg glemt at Plumbo eksisterte allerede. Jeg synes det er tragisk vis de skulle få så mye oppmerksomhet rundt dete at de tjente på det.

Det virker dessverre slik nå.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:44   #69
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Mokkamann»

Har ikke hørt sangen før jeg. Men måtte høre den nå. Kan ikke si jeg ble videre imponert. Og når jeg leser tekstsitatet fra annen sang, så kommer jeg ikke til å begynne å høre på heller. Hører egentlig veldig mye på norsk musikk jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:47   #70
Morgaine
Aquademiker
 
Morgaine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 278
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Sv: «Mokkamann»

Den ligger og har hele sommeren ligget på spotify's top liste, så helt ukjent og ukvalifisert kan den ikke være.

Men FP er vel ikke så representativt for det norske folk som det man kanskje ønsker å tro.

Møkkamann er en hit på ungdomsskolene rundt omkring, samt en kjempehit på fester rundt omkring i det vidstrakte land. Kanskje ikke hos kultureliten, men hos "folk flest".
Jeg tror Plumbo i denne saken kan dele "folk flest" fra "kultureliten" ganske så kraftig. Folk flest er nemlig ikke på twitter, forum, rosa/designblogger.

Jeg tror overnevnte blogginnlegg hvor det stod noe om at Plumbo kan gjøre det bra i MGP for å vise kultureliten fingern kan ha rett.

Ser at dette ble litt sleivete, men jeg håper dere forstår hva jeg vil fram til.

Jeg sypatiserer absolutt ikke med hverdagsrasistiske utsagn, jeg gremmes og vil helst gå bort og "filleriste" folk som kommer med dem, men jeg er altså en av dem som godt kunne funnet på å stemme på Møkkamann som årets hit. Jeg digger sangen! Jeg er ikke overvettes begeistret for resten av Plumbos reportoar, men akkurat denne sangen liker jeg. Selv med min bugnende bokhylle og universitetsutdannelse.

Nuvel, jeg måtte bare få sagt det. Ønsker selvsagt ikke å undergrave diskusjonen om hverdagsrasisme.

__________________
05 & 08
Ikke reserver en plass i hjerte ditt til dem som ikke ønsker å være der. De som ønsker å være en del av livet ditt vil gjøre en innsats for å ta del i det.

Sist redigert av Morgaine : 15-01-12 kl 21:23.
Morgaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:48   #71
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, jeg fikk inntrykk av at du mente at dette var noe som kun angikk andre, de med annen hudfarge og skjønte ikke hva oppstyret var om.

Jeg skjønner da vel hva dette andler om. Det jeg vil sette fingeren på er all slags rasisme og krenkende uttalelser. Om det er basert på hudfarge, kjønn eller andre ting. Og da mener jeg at alle som reagerer på denne kommentaren også bør reagere på Tshawe sin kommentar.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:53   #72
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.413
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Mokkamann»

Måtte dessverre se videoen Møkkamannen nå, det var ikke godt verken for ører, øyne eller sjela. Dessverre tror jeg at veldig mange som liker denne musikken, vil støtte bandet fordi det å si moccamann i deres verden, er ganske søtt og uskyldig. *skjærer alle Plumbodiggere over samme kam*

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:54   #73
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: «Mokkamann»

Jeg ble overrasket over at de vant i første omgang. Er det en sang som virkelig har gått som en farsott i 2011 er det vel "Ring meg"?

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:55   #74
Morgaine
Aquademiker
 
Morgaine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 278
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Sv: «Mokkamann»

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Dessverre tror jeg at veldig mange som liker denne musikken, vil støtte bandet fordi det å si moccamann i deres verden, er ganske søtt og uskyldig. *skjærer alle Plumbodiggere over samme kam*

Jeg ser at du "unnskylder" deg ved å putte inn *unnskyldning* men dette blir bare for dumt.

Tåpelig utsagn.

__________________
05 & 08
Ikke reserver en plass i hjerte ditt til dem som ikke ønsker å være der. De som ønsker å være en del av livet ditt vil gjøre en innsats for å ta del i det.
Morgaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:55   #75
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: «Mokkamann»

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det var øl.

Nå har jeg sett innslaget og syns ikke ølhellingen var så ille. Det var et nachspiel, for god's sake!

Plumbo er jo fra bygda, for god's sake! Terje (?) kan ikke unnskyldes med at han var på nachspiel, like lite som Plumbo kan unnskyldes fordi de er fra bygda. Fordi Terje (?) er mer stuerein i viss kretser, så unnskylder hans oppførsel ingenting. Jeg tar veldig avstand fra det som ble sagt, men jeg synes Terje og Tshawe kunne holdt seg for god til mot"kommentarene".

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:56   #76
Morgaine
Aquademiker
 
Morgaine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 278
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Sv: «Mokkamann»

Jeg tenker vel at dere som aldri har hørt og ikke skjønner kanskje er for gamle eller ikke har gamle nok barn.

*skjærer alle over en kam*

__________________
05 & 08
Ikke reserver en plass i hjerte ditt til dem som ikke ønsker å være der. De som ønsker å være en del av livet ditt vil gjøre en innsats for å ta del i det.
Morgaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:57   #77
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.413
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Jeg skjønner da vel hva dette andler om. Det jeg vil sette fingeren på er all slags rasisme og krenkende uttalelser. Om det er basert på hudfarge, kjønn eller andre ting. Og da mener jeg at alle som reagerer på denne kommentaren også bør reagere på Tshawe sin kommentar.

Tshawes kommentar kom spontant i en setting der han akkurat har blitt kalt moccamann, mens Plumbomannens kommentar kom spontant da han så to menn med en mørkere farge enn hans, de kan ikke settes helt opp mot hverandre. Å si fittehøl, er kanskje ikke det jeg ville anbefalt, men jeg har mer forståelse for den kommentaren enn for den som utløste den.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 11:02   #78
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Mokkamann»

Om det er slik at han i Madcon har uttalt rasistiske ting selv så er jo det like ille. Men å si det på en scene i det du mottar en pris av folket, og hele landet kikker på. Vel, det gir det hele en ekstra piff syns jeg. Det blir som et statement som viser den egentlige ståa i landet vårt når det kommer til tankegang. Jeg tviler på at Plumbo er alene om å syns det er greit med slike utsagn, i alle fall i følge Facebook.... Blir litt trist av å oppdage mine facebookvenners sanne ansikt av og til jeg....

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 11:03   #79
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Mokkamann»

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De er stemt fram av det norske folk. Aka VGs lesere og petres lyttere.

Utvalget er de låtene som er mest streamet gjennom Spotify.

Ok, på den måten ja. Jeg hadde hørt om bandet, men jeg hadde ikke fått med meg hiten deres. Alderen begynner å tynge litt her, og jeg som fikk med meg alt før! Jaja.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 11:06   #80
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.729
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: «Mokkamann»

Opprinnelig lagt inn av Morgaine, her.

Jeg tenker vel at dere som aldri har hørt og ikke skjønner kanskje er for gamle eller ikke har gamle nok barn.

*skjærer alle over en kam*

Jeg har spilt sangen ørt og førti ganger, i bilen spesielt. For ungene elsker sangen.

Men,jeg klarer ikke helt å like den 100%, men joda, den har blitt spilt uten at jeg har grått.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no