Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg lar meg irritere …

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 11:21   #141
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.


Enn energi? Energi, ennergi eller enersji?

Bokmålsformen er vel enersji, men på Trøndersk sier vi Ennersji.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:29   #142
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Jeg sier insiativ og enersji.

Minner igjen om at det ikke finnes uttalenormering på norsk. Det er faktisk lovfestet at elever har rett til å ikke få talespråket sitt rettet på i skolen, og har vært det lenge. Det er nok derfor norske dialekter fortsatt blomstrer såpass som de gjør. Derfor foretrekker i hvert fall jeg å rette flisespikkerenergien min mot et felt som faktisk er normert, nemlig skriftspråket.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:31   #143
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg sier insiativ og enersji.

Minner igjen om at det ikke finnes uttalenormering på norsk. Det er faktisk lovfestet at elever har rett til å ikke få talespråket sitt rettet på i skolen, og har vært det lenge. Det er nok derfor norske dialekter fortsatt blomstrer såpass som de gjør. Derfor foretrekker i hvert fall jeg å rette flisespikkerenergien min mot et felt som faktisk er normert, nemlig skriftspråket.

Dialekter er viktig!!!!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:32   #144
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg sier insiativ og enersji.

Minner igjen om at det ikke finnes uttalenormering på norsk. Det er faktisk lovfestet at elever har rett til å ikke få talespråket sitt rettet på i skolen, og har vært det lenge. Det er nok derfor norske dialekter fortsatt blomstrer såpass som de gjør. Derfor foretrekker i hvert fall jeg å rette flisespikkerenergien min mot et felt som faktisk er normert, nemlig skriftspråket.

Det er jeg glad for, du står på orakellista mi.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:33   #145
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

[quote=Tinetoff;32163
Minner igjen om at det ikke finnes uttalenormering på norsk. Det er faktisk lovfestet at elever har rett til å ikke få talespråket sitt rettet på i skolen, og har vært det lenge. Det er nok derfor norske dialekter fortsatt blomstrer såpass som de gjør. Derfor foretrekker i hvert fall jeg å rette flisespikkerenergien min mot et felt som faktisk er normert, nemlig skriftspråket. [/quote]

Men man kan vel være enig i at å ha mange "feil" i uttalen sin ikke akkurat vil hjelpe på skriftspråket heller.

(Jeg mener ikke at barn skal bli rettet på hele tiden altså, ville bare påpeke at det er en sammenheng)

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:36   #146
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men man kan vel være enig i at å ha mange "feil" i uttalen sin ikke akkurat vil hjelpe på skriftspråket heller.

(Jeg mener ikke at barn skal bli rettet på hele tiden altså, ville bare påpeke at det er en sammenheng)

For eksempel med de/dem. Er det lov å skrive "de" i objektform? Veldig mange både sier og skriver det. Det kan jo hende det er lov også, for alt jeg vet (både han og ham er vel godkjent?), men jeg synes det ser feil ut.

"Vi kjørte de til flyplassen"

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:38   #147
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Og så er det utrolig mange som feiler på han/ham. 'Klær for han og henne'. Fryktelig irriterende!

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:40   #148
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

For eksempel med de/dem. Er det lov å skrive "de" i objektform? Veldig mange både sier og skriver det. Det kan jo hende det er lov også, for alt jeg vet (både han og ham er vel godkjent?), men jeg synes det ser feil ut.

"Vi kjørte de til flyplassen"

Det er det som er så vanskelig... Hva er feil uttalelse, og hva er dialekt?
Om jeg skulle sagt den setningen, ville det blitt slik:
"Mi kjørte dæi te flyplassen"

Går jo ikke an å begynne å rette på uttalen der, for det er jo slik vi sier det...

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:42   #149
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men man kan vel være enig i at å ha mange "feil" i uttalen sin ikke akkurat vil hjelpe på skriftspråket heller.

(Jeg mener ikke at barn skal bli rettet på hele tiden altså, ville bare påpeke at det er en sammenheng)

Nei, jeg er egentlig ikke enig i det. Det som er viktig å lære for alle, er at vi faktisk ikke skriver sånn som vi snakker. (Det er ganske opplysende for noen som snakker en ganske bokmålsnær dialekt å prøve å skrive akkurat det de sier, dæ jammn my som ikke æme!) Det finnes ikke "feil" i uttale etter at man har blitt voksen, det finnes bare dialekt- og sosiolektforskjeller. (Og selvsagt finnes det spesifikke talefeil, som vanskeligheter med r og lesping og sånt.) Men skrivefeil finnes, fordi skriftsystemet må være en forenkling i forhold til det vellet av varianter og lydalternasjoner som finnes i talespråket. Ellers ville det bli fryktelig vanskelig både å forstå og bruke. Det man må lære, er reglene for hvordan denne forenklingen er gjort. Det er på ingen måte nødvendig å få folk til å tro at de går rundt og snakker "feil" for å oppnå dette. :megakjepphest:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:43   #150
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Deter det som er så vanskelig... Hva er feil uttalelse, og hva er dialekt?
Om jeg skulle sagt den steningen, ville det blitt slik:
"Mi kjørte dæi te flyplassen"

Går jo ikke an å begynne å rette på uttalen der, for det er jo slik vi sier det...

Enig, jeg er finnmarking og vi 'feiler' noe på sånne ting. Men man burde kunne skrive det rett!

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:45   #151
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Det er det som er så vanskelig... Hva er feil uttalelse, og hva er dialekt?
Om jeg skulle sagt den setningen, ville det blitt slik:
"Mi kjørte dæi te flyplassen"

Går jo ikke an å begynne å rette på uttalen der, for det er jo slik vi sier det...

Nei, jeg snakket ikke om andre dialekter, men om de som sier det slik som jeg skrev det, som har ei dialekt hvor man like gjerne kunne si "dem". Som bare ikke vet forskjellen. "Dæi" er det jo uansett ikke aktuelt å skrive (det vil si det blir vel nærmere å skrive nynorsk da, hvor det heter dei)

(der jeg kommer fra ville de sagt "Oss køyrde døm ..." -uten at jeg snakker den dialekta da)

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:46   #152
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nei, jeg snakket om andre dialekter, jeg mener de som sier det slik som jeg skrev det, som har ei dialekt hvor man like gjerne kunne si "dem". Som bare ikke vet forskjellen.

(der jeg kommer fra ville de sagt "Oss køyrde døm ..." -uten at jeg snakker den dialekta da)

Hvorfor snakker du ikke den dialekten?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:47   #153
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det finnes ikke "feil" i uttale etter at man har blitt voksen, det finnes bare dialekt- og sosiolektforskjeller.

Men hvis man uttaler et ord helt - OK, jeg kan la være å kalle det "feil", så du ikke slår meg i hodet med kjepphesten din. Men altså, hvis man sier et ord på en veldig uvanlig måte som "ingen" andre bruker, fordi man rett og slett har misforstått ordet, så kan jo det gjøre at man også skriver ordet feil. Nå kommer jeg selvsagt ikke på noen gode eksempler. Kanskje det ikke finnes noen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:49   #154
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Hvorfor snakker du ikke den dialekten?

Vi flyttet dit da jeg var elleve. Da var alle i klassa så fokusert på om jeg ikke snart skulle begynne å snakke slik som dem at jeg nektet, av ren trass :sær:

Og endte opp med ei skrekkelig blanding i stedet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:50   #155
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Det er det som er så vanskelig... Hva er feil uttalelse, og hva er dialekt?
Om jeg skulle sagt den setningen, ville det blitt slik:
"Mi kjørte dæi te flyplassen"

Det er ikke vanskelig, det er veldig lett. Det er aldri feil. Det eneste som kan karakteriseres som å "snakke feil" er rene talefeil av typen problemer med r og lesping og slikt. Dvs. trekk ved uttalen som omgivelsene dine ikke har.

Prestisje er en helt annen sak. Det er helt klart at visse uttaler og former har mye høyere prestisje enn andre. Men det finnes ingen offisiell norm på dette, og alle utsagn om at det ene eller andre er "feil" å si, baserer seg enten på hva som er feil å skrive, eller rett og slett på ting man føler inni seg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:51   #156
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Og så er det utrolig mange som feiler på han/ham. 'Klær for han og henne'. Fryktelig irriterende!

Jeg trodde det var helt lov å skrive han, og at ham var en litt gammeldags form. Selv skriver jeg ham, men var nok den eneste i klassen min som brukte den formen.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:53   #157
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Vi flyttet dit da jeg var elleve. Da var alle i klassa så fokusert på om jeg ikke snart skulle begynne å snakke slik som dem at jeg nektet, av ren trass :sær:

Og endte opp med ei skrekkelig blanding i stedet.

Da skjønner jeg!
Jeg synes bare det er så synd at så mange endrer på dialekten sin...
Alle dialekter er vakre på sin måte, og alle burde være stolte av sin dialekt!

Selv synes jeg det høres helt forferdelig harry ut når en Arendalitt er på tv.. Grusomt!! Men jeg er stolt av dialekten min, og vil alltid passe på at jeg snakker "rent" arendalsk..

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:54   #158
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men hvis man uttaler et ord helt - OK, jeg kan la være å kalle det "feil", så du ikke slår meg i hodet med kjepphesten din. Men altså, hvis man sier et ord på en veldig uvanlig måte som "ingen" andre bruker, fordi man rett og slett har misforstått ordet, så kan jo det gjøre at man også skriver ordet feil. Nå kommer jeg selvsagt ikke på noen gode eksempler. Kanskje det ikke finnes noen.

Ja, det er klart. Når man sier noe som ikke er i tråd med det ens umiddelbare omgivelser sier, så er det feil – altså når man har feilanalysert noe og er den eneste som gjør det. Så lenge man ikke har så høy prestisje selv at andre tar etter. Så snart du har en litt større gruppe som bruker en eller annen form, kan man ikke kalle den feil lenger. (Selv om man godt kan kalle det grusomt irriterende på et personlig plan, jeg får f.eks. grøsninger av vestkantfolk som bruker "de" både i subjekts- og objektsform: "Vi skal se på de!", men jeg aksepterer at det er et trekk ved sosiolekten deres og ikke kan kalles feil så lenge de ikke skriver det.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:54   #159
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er ikke vanskelig, det er veldig lett. Det er aldri feil. Det eneste som kan karakteriseres som å "snakke feil" er rene talefeil av typen problemer med r og lesping og slikt. Dvs. trekk ved uttalen som omgivelsene dine ikke har.

Prestisje er en helt annen sak. Det er helt klart at visse uttaler og former har mye høyere prestisje enn andre. Men det finnes ingen offisiell norm på dette, og alle utsagn om at det ene eller andre er "feil" å si, baserer seg enten på hva som er feil å skrive, eller rett og slett på ting man føler inni seg.

Du har selvfølgelig helt rett! Igjen...

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:55   #160
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

(...) Det finnes ikke "feil" i uttale etter at man har blitt voksen, det finnes bare dialekt- og sosiolektforskjeller. (Og selvsagt finnes det spesifikke talefeil, som vanskeligheter med r og lesping og sånt.) Men skrivefeil finnes, fordi skriftsystemet må være en forenkling i forhold til det vellet av varianter og lydalternasjoner som finnes i talespråket. Ellers ville det bli fryktelig vanskelig både å forstå og bruke. Det man må lære, er reglene for hvordan denne forenklingen er gjort. Det er på ingen måte nødvendig å få folk til å tro at de går rundt og snakker "feil" for å oppnå dette. :megakjepphest:

Men sånn som "skjærlighet" og "skjino". Det er jo sånn som små barn snakker, før "kj"-lyden er helt inne. Vi måtte lære oss å snakke riktig. Så kom det vel gjerne en periode med "fjortistale" der man sier "skjæresten min" på tull.
Skal man innføre "skjæreste" (for "kjæreste"), "skjede" (for "kjede") og så heter plutselig Kjell "Skjell"? Skal man bare la det flyte?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no