Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-17, 11:03   #161
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Og jada, jeg er klar over hva som også står i bibelen, men ser likevel ikke sammenhengen. Jeg opplever i svært liten grad at kristne kvinner kler seg på en spesiell måte. I Oslo har vi til og med fått en ny kvinnelig biskop, og hun dekker heldigvis ikke til håret, og kan både håndhilse på fremmede men og ønske homofile velkommen til kirken. Det kalles utvikling.

...mens i den delen av kristendom jeg har med å gjøre til vanlig, er ikke homofili akseptert, kvinner kan ikke lede en forsamling uten å dekke til håret, og en kvinne skal ikke være alene med en annen mann hvis de ikke er gift, onani blir sett på som synd, og hvis noen i menigheten er utro blir de "offentlig refset" på et menighetsmøte.

Jeg tror man skal være forsiktig med å tenke at islam er ALT det gærne man stadig hører om, det er like mange forskjellige former av konservatisme/bokstavtrohet/manglende grep om dagens samfunn der, som i kristendom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 11:11   #162
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg ser ikke så mye av disse kravene om særlig tilrettelegging andre steder enn i overskriftene. Har ungene på skole og i barnehage i Oslo Sør (til jeg dør!), jobber i et svært multikulturelt firma, er i sentrum og Oslo øst hver eneste dag, og har enda ikke opplevd at en muslimsk mann ikke har håndhilst på meg hverken i jobb- eller foreldremøtesammenheng, for eksempel. Har heller ikke opplevd noen krav om tilrettelegging ifht ramadan (selv om våre arbeidstider er midt i nedslagssonen), eller noe annet ubehag.

Så jeg lurer på hvor man oppholder seg hvor man føler at dette er så inngripende i ens egen hverdag, da.

(Det jeg derimot opplever, før jeg blir sett på som blind og naiv, er at det er problematisk med tenåringene som ikke har for eksempel begge foreldre ute i jobb, eller som ikke har vært i for eksempel barnehage, men har vokst opp uten noe hverdagsintegrering, der er det en del som smeller på ungdomsskolen, når klassene blandes og det blir mer variasjon i etnisistet og oppvekst og religion, og DET er utvilsomt utfordrende for de som blir utsatt for det. Desto større grunn til å ha gratis kjernetid i barnehager (genial integrering), fokus på å få kvinner i arbeid eller i det minste inn i sosiale settinger utenfor hjemmet, og et bedre ungdomstilbud i de mest utsatte bydelene.)

Jeg bor i Oslo nord/øst, og selv om mye fungerer og det også er mange som er godt integrerte, så synes jeg utviklingen er slående, og den har utviklet seg i takt med f.eks. antall kvinner i hijab. Tidligere kunne jeg f.eks. servere kyllingpølser i bursdagen til storesøster. Det kan jeg ikke i lillesøsters bursdagsselskaper. Jentene der kan kun spise kjøtt hvis det er halalslaktet, men foreldrene er merkelig nok ikke like opptatt av å tilrettelegge for min datters allergi. Nå som de har blitt tenåringer ser jeg at jentenes frihet reduseres. Mange blir f.eks. hentet tidlig på skolefester eller kommer ikke i det hele tatt. Svært få jenter deltar på fritidsaktiviteter, mens flere gutter synes å få lov. Få innvandrerforeldre melder seg til arrangementskomitéer og annet hvor det forventes at foreldre bidrar. Jeg er spent på om visse arrangementer snart lar seg gjennomføre. Mitt inntrykk er at det er stor forskjell på muslimer og andre innvandrere. Mitt inntrykk er at de som er svært religiøse deltar i mindre grad enn de som er liberale.

Poenget mitt er vel at det er viktig med balanse og et blandet miljø. Når trenden er at stadig flere ressurssvake samles i ett område, så går det utover integrering og bomiljø. Jeg mener religion tar altfor stor plass og at det gjenspeiler seg i holdninger, instilling og deltakelse i nærmiljøet.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 11:48   #163
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

...mens i den delen av kristendom jeg har med å gjøre til vanlig, er ikke homofili akseptert, kvinner kan ikke lede en forsamling uten å dekke til håret, og en kvinne skal ikke være alene med en annen mann hvis de ikke er gift, onani blir sett på som synd, og hvis noen i menigheten er utro blir de "offentlig refset" på et menighetsmøte.

Jeg tror man skal være forsiktig med å tenke at islam er ALT det gærne man stadig hører om, det er like mange forskjellige former av konservatisme/bokstavtrohet/manglende grep om dagens samfunn der, som i kristendom.

De er svært små grupper i Norge som praktiserer kristendom på den måten, men muslimer fra svært konservative land er det vi tar inn mest av blant innvandrere. Derfor er også bekymringen størst i forhold til hvilken innvirkning det har på samfunnet.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 11:49   #164
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

De er svært små grupper i Norge som praktiserer kristendom på den måten, men muslimer fra svært konservative land er det vi tar inn mest av blant innvandrere. Derfor er også bekymringen størst i forhold til hvilken innvirkning det har på samfunnet.

Nettopp.

Jeg er ikke så ofte i Rinkeby, jeg mener Oslo, (to soon? ) men da jeg var der i sommer på Norway cup, var det åpenbart at andelen tildekkede mennesker, i mangel av et bedre ord, er betydelig større enn i Bergen, og da tar jeg høyde for forskjellen i innbyggertall.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 11:52   #165
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

De er svært små grupper i Norge som praktiserer kristendom på den måten, men muslimer fra svært konservative land er det vi tar inn mest av blant innvandrere. Derfor er også bekymringen størst i forhold til hvilken innvirkning det har på samfunnet.

Polen, altså?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 11:57   #166
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Polen, altså?

Nei, Sverige.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 11:57   #167
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Nei, Sverige.

Ah. Svenske tilstander!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:00   #168
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

De er svært små grupper i Norge som praktiserer kristendom på den måten, men muslimer fra svært konservative land er det vi tar inn mest av blant innvandrere. Derfor er også bekymringen størst i forhold til hvilken innvirkning det har på samfunnet.

Svært små grupper, som neste år skal arrangere samlinger hvor det er nærmere tyve tusen til stede i Oslo. Og det er bare en av disse gjengene.

Problemet er nettopp det da, at du skjærer alle muslimer over samme kam (hehe), og det er jo nettopp det som polariserer. Det tar ikke så mye lenger tid å skrive at man er bekymret for integreringen ifht de fra de mest konservative retningene innen islam som kommer fra land hvor kulturforskjellen til Norge er svært stor, enn "islam".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:00   #169
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ah. Svenske tilstander!

Nei jeg skal slutte å spøke så fælt, og jeg skal ikke skremme deg. For du har jo helt rett, Polakker er jo i aller høyeste grad den største innvandringsgruppen i Norge.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:12   #170
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Poenget mitt er vel at det er viktig med balanse og et blandet miljø. Når trenden er at stadig flere ressurssvake samles i ett område, så går det utover integrering og bomiljø.

Dette er selvsagt riktig. Men jeg er usikker på om det med å samle stadig flere ressurssvake i ett område er en trend (andre steder en i Oslo, i tilfelle). Det jeg har fått innblikk i av byplanlegging forteller meg at det er intensjoner om det motsatte som er trenden. Men det er vanskelig, og det tar tid å snu om på befolkningssammensetningen i allerede etablerte boområder.

Også regner jeg med at du mener ressurssvake generelt, for det er selvsagt ikke slik at muslimer generelt er ressurssvake, og det er heller ikke særlig heldig å fylle et nabolag med ressurssvake nordmenn.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:19   #171
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Dette er selvsagt riktig. Men jeg er usikker på om det med å samle stadig flere ressurssvake i ett område er en trend (andre steder en i Oslo, i tilfelle). Det jeg har fått innblikk i av byplanlegging forteller meg at det er intensjoner om det motsatte som er trenden. Men det er vanskelig, og det tar tid å snu om på befolkningssammensetningen i allerede etablerte boområder.

Også regner jeg med at du mener ressurssvake generelt, for det er selvsagt ikke slik at muslimer generelt er ressurssvake, og det er heller ikke særlig heldig å fylle et nabolag med ressurssvake nordmenn.

Absolutt, ressurssvake uansett bakgrunn, inkludert etniske nordmenn. Dog nevnte jeg innvandrere i denne sammenheng, da det er disse som dominerer tilflytningen til vårt område. Jeg mener også at det er en ekstra utfordring at de i tillegg snakker dårlig norsk, er konservative og har en forvakla syn på kjønnsroller. Jeg nevner muslimer (og jada, de er heller ingen homogen gruppe) fordi jeg nettopp opplever disse som mindre integrert enn andre grupper.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:24   #172
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

[quote=Maverick;4615901]Polen, altså?[/QUOTE

Blant asylsøkere er det nok flest muslimer tør jeg påstå, fra land i krig og nød der religion står sterkt og utviklingen langt ifra er den samme som her. Det gjenspeiler seg. Det er flest arbeidsinnvandrere fra Polen.
69,7 prosent av innvandrerne fra EU etc. var sysselsatt i 2016, mens andelen blant innvandrerne fra Asia var 51,9 prosent og fra Afrika 42,3 prosent.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:26   #173
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

[quote=Lykken;4615917]

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Polen, altså?[/QUOTE

Blant asylsøkere er det nok flest muslimer tør jeg påstå, fra land i krig og nød der religion står sterkt og utviklingen langt ifra er den samme som her. Det gjenspeiler seg. Det er flest arbeidsinnvandrere fra Polen.
69,7 prosent av innvandrerne fra EU etc. var sysselsatt i 2016, mens andelen blant innvandrerne fra Asia var 51,9 prosent og fra Afrika 42,3 prosent.

Du skrev "innvandrere".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:27   #174
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Svært små grupper, som neste år skal arrangere samlinger hvor det er nærmere tyve tusen til stede i Oslo. Og det er bare en av disse gjengene.

Problemet er nettopp det da, at du skjærer alle muslimer over samme kam (hehe), og det er jo nettopp det som polariserer. Det tar ikke så mye lenger tid å skrive at man er bekymret for integreringen ifht de fra de mest konservative retningene innen islam som kommer fra land hvor kulturforskjellen til Norge er svært stor, enn "islam".

Jeg føler vel egentlig at jeg ikke snakker om "islam" og dersom du ikke legger vrangviljen til så er det lett å se.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:29   #175
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg føler vel egentlig at jeg ikke snakker om "islam" og dersom du ikke legger vrangviljen til så er det lett å se.

Det er mulig du føler det, men det er ikke så lett å lese ut av innleggene dine, og det har ikke med vrangvilje hos meg å gjøre tror jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:37   #176
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

[quote=Maverick;4615919]

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.


Du skrev "innvandrere".

Må jo innrømme at jeg gjorde det. Ikke spesielt lett å sitte travel på jobb og være helt presis hele tiden.
Det kan jo bli interessant å se om somaliere kan bli en suksesshistorie slik som vietnameserne. Men sistnevnte gruppe hadde mindre tilrettelegging og hjelp enn somalierne har fått og det er jo mulig det er en ekstra driver.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:40   #177
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er mulig du føler det, men det er ikke så lett å lese ut av innleggene dine, og det har ikke med vrangvilje hos meg å gjøre tror jeg.

Det er jo litt ironisk at det innlegget du siterte meg på var det nettopp muslimer fra svært konservative land jeg nevnte, ikke "islam".

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:44   #178
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er jo litt ironisk at det innlegget du siterte meg på var det nettopp muslimer fra svært konservative land jeg nevnte, ikke "islam".

Ironisk og ironisk, det var vel nettopp fordi jeg ikke synes det var spesielt presist at jeg siterte det. At man er en muslim som flykter (siden det var asylsøkere du mente, ikke innvandrere generelt) fra et konservativt landt betyr ikke nødvendigvis at man er en konservativ muslim.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:51   #179
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ironisk og ironisk, det var vel nettopp fordi jeg ikke synes det var spesielt presist at jeg siterte det. At man er en muslim som flykter (siden det var asylsøkere du mente, ikke innvandrere generelt) fra et konservativt landt betyr ikke nødvendigvis at man er en konservativ muslim.

Nei, men det er ikke veldig opplagt at det gjelder motsatt heller. Det kan du du se på antall tildekkede på norskundervisning. :tuller:

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 12:54   #180
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Svært små grupper, som neste år skal arrangere samlinger hvor det er nærmere tyve tusen til stede i Oslo. Og det er bare en av disse gjengene.

Problemet er nettopp det da, at du skjærer alle muslimer over samme kam (hehe), og det er jo nettopp det som polariserer. Det tar ikke så mye lenger tid å skrive at man er bekymret for integreringen ifht de fra de mest konservative retningene innen islam som kommer fra land hvor kulturforskjellen til Norge er svært stor, enn "islam".

Ja, det er det som skurrer så lett hos meg også, og jeg tror det er fordi jeg ikke bor i et område med en homogen masse muslimer fra ett bestemt miljø eller land, men muslimer fra mange ulike land og med mange ulike bakgrunner, godt mikset med nordmenn. Så det er så mye av det jeg hører i debatten om muslimer, islam og hijab som stemmer så utrolig dårlig med det jeg ser rundt meg. Som min tidligere kollega, kvinnelig, muslimsk sivilingeniør, med høyere grad fra universitetet i Bagdad, full stilling som sivilingeniør her i Norge, OG bruker hijab. Som har to døtre, en med hijab, som har valgt å gå på en privat kristen videregående, en uten hijab, som er aktiv fotballspiller, de har norske venner, deltar på dugnader og går skiturer i marka hver søndag. Hvordan kan hun omtales i samme kategori som en kvinne oppvokst i et tradisjonelt samfunn på landsbygda i Somalia, uten mulighet til skolegang, eller tredjegenerasjons unge, norskpakistanske aktivister, eller en helnorsk konvertitt, bare fordi de alle bruker hijab. I hvilken grad de er undertrykt, eller ønsker avstand fra vestlig kultur er jo vidt forskjellig, og det er ikke hijaben som avgjør det. Noen lever under kritikkverdige forhold, der hodeplagget er deres minste problem, andre bekymrer jeg meg svært lite for, uansett hva de har på hodet.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 15-09-17 kl 13:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no