Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Grøtanbefaling fra helsesøster

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-12, 11:07   #1
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Grøtanbefaling fra helsesøster

Var på helsestasjonen i går og der var det litt snakk om grøt (gruppekontroll). Det var snakk om hvilken grøt som ikke inneholder melk siden en del ønsker å tilsette MM, og ikke melkepulver som er i alle grøtene nå.

Da sa helsesøster at hun ikke kan anbefale noen andre enn Sinlac til barn som ikke tåler melk eller ikke vil ha melkepulver. Jeg sa at vi bruker Holle sine fra helsekoster og tilsetter nutrimigen i den. Hun sa hun viste at det fantes noe men hun kunne ikke anbefale det.

Jeg spurte om hun anbefalte at jeg ga risgrøt (som sinlac er) til mitt barn frem til 1års alderen og det gjorde hun. Er det ikke litt rart at de anbefaler en så næringsfattig grøt til barn over 6mnd alder?

Jeg gir hirsegrøt tilsatt litt rapsolje. Til storebror gikk jeg over til spelt, havre og flerkorn etter hver. Vi lagde også hjemmelaget havregrøt av havremel. Jeg vil da tro at dette gir mye bedre næring enn risgrøten full av sukker som Sinlac er.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 11:09   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøtanbefaling fra helsesøster.

Min erfaring fra to helsestasjoner, er hvertfall at helsesøstre ikke nødvendigvis er så kunnskapsrike når det gjelder ernæring.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 11:11   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grøtanbefaling fra helsesøster.

Altså min er nyutdannet og jeg stoler ikke på henne overhode. Men det er jo veldig trist.

Jeg kommer ikke til å begynne å gi han risgrøt uansett men det blir jo veldig mange der ute som blir oppforet på sukkertilsatt risgrøt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 11:25   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøtanbefaling fra helsesøster

"Vi må jo anbefale nestle fordi de inneholder jern" sier helsesøster. Og "Det er jammen synd de ikke produserer grøt uten melk lengre". Og så ler vi. Og vet at jeg bruker holle grunnet palmeolje og melk, hvilket hun nå kan ut og inn etter å ha hatt meg der.

Greia er at det jernet har fått litt i overkant høy status med tanke på anbefaling av grøt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:55   #5
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grøtanbefaling fra helsesøster

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Greia er at det jernet har fått litt i overkant høy status med tanke på anbefaling av grøt.

Man må vel nesten være overfokusert på jern i grøt om man gjøre som det er vanlig med norske babyer, nemlig serverer grøt til tre-fire måltider om dagen.

Jeg synes denne kornmat-fokuseringen vi har i dette landet er underlig, og forstår ikke at man synes grøt til morgen, lunsj og kvelds virker greit for å få nok næringsstoffer og vitaminer til en liten kropp som skal vokse. Grøt er jo praktisk, men det er da virkelig ikke så komplisert å putte inn grønnsaker, frukt og kjøtt/fisk nok i kostholdet til at det blir mer en nok jern!

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:57   #6
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grøtanbefaling fra helsesøster

All mat er god mat, grøt er ikke mat.

Helsesøstere kan man ikke stole på.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 13:02   #7
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøtanbefaling fra helsesøster

Min erfaring er at de fleste helsesøstre er skremmende kunnskapsløse om det meste annet en vaksinering, så det er tryggest å bare la dem gjøre det og ta egne valg om alt annet.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 13:03   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøtanbefaling fra helsesøster

Jeg har støtt på flere flinke og kunnskapsrike helsesøstre, bare for å balansere litt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no