Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Glutenfri tortilla og vårruller?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-12, 21:50   #1
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glutenfri tortilla og vårruller?

Jeg trenger hjelp, og her er det mange med stor oversikt over hva som kan fås tak i av glutenfri mat. Min nevø har aldri smakt vårruller noe han ønsker sterkt, og hans mor drømmer om å servere fylte tortillas til ham. Noen som vet om og evt hvor man kan få tak i ferdige vårruller og tortilla?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 21:54   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Her er noe som kalles "wrap", det burde vel være tilsvarende tortilla? https://www.allergimat.no/butikk/s/p...301&ref=search

Ellers kan jeg finne frem en oppskrift, hvis det er aktuelt. Det ble veldig godt, nemlig. Men det er jo selvsagt litt pes å lage selv.

Vårruller er jeg også spent på!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 21:58   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

På tide å finne køya - jeg leste glutenfri gorilla.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:01   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Hva med Rispapir våruller?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:04   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

På tide å finne køya - jeg leste glutenfri gorilla.

Det skulle jeg like å be om på en restaurant.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:04   #6
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Her er noe som kalles "wrap", det burde vel være tilsvarende tortilla? https://www.allergimat.no/butikk/s/p...301&ref=search

Ellers kan jeg finne frem en oppskrift, hvis det er aktuelt. Det ble veldig godt, nemlig. Men det er jo selvsagt litt pes å lage selv.

Vårruller er jeg også spent på!

Tusen takk for tips. Jeg sjekker ut wrapsene og funker ikke det får vi be om oppskriften.

Har foresten disse et utsalg i Oslo?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

På tide å finne køya - jeg leste glutenfri gorilla.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:05   #7
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Tusen takk for tips. Jeg sjekker ut wrapsene og funker ikke det får vi be om oppskriften.

Har foresten disse et utsalg i Oslo?

De er nok bare nettbutikk, men leverer kjapt og enkelt. De har også Schär-produkter på Ultra på Bryn, jeg la ikke merke til om disse var i sortimentet da jeg var der sist, da.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:07   #8
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

De er nok bare nettbutikk, men leverer kjapt og enkelt. De har også Schär-produkter på Ultra på Bryn, jeg la ikke merke til om disse var i sortimentet da jeg var der sist, da.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:07   #9
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hva med Rispapir våruller?

Hm, ja. Hvor får man tak i det?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:09   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Vet ikke om du får kjøpt ferdige. Men de selger hvertfall papirene på alle store butikker som Ica supermarked og obs her. Jeg lager med kjøttdeig, risnuddler, gulerot. Som krydder bruker jeg østersaus, pepper, sukker og tai kyllingbuljong som jeg ser er vanlig kyllingkraft med hvitløk.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:32   #11
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Vårruller med rispapir blir kjempegodt! Jeg pleier å frityrsteke dem, de kan også lages "rå" Vil tro at barn liker dem best frityrstekte

Her er en oppskrift:
http://www.matprat.no/gjester/gjeste...ruller-cha-gi/

Jeg pleier å servere dem med sweet chili saus

Tortilla har jeg kjøpt en gang på Ultra, men de var ikke gode. Har også kjøpt ferdig glutenfritt tortilllamel på helsekosten, og det var heller ikke bra
Har noen en god oppskrift så hadde det vært flott

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:45   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Vet ikke om du får kjøpt ferdige. Men de selger hvertfall papirene på alle store butikker som Ica supermarked og obs her. Jeg lager med kjøttdeig, risnuddler, gulerot. Som krydder bruker jeg østersaus, pepper, sukker og tai kyllingbuljong som jeg ser er vanlig kyllingkraft med hvitløk.

Bare vær obs på mulig gluten i østerssaus, soya og buljong

Tortillas lar seg sikkert lage med maismel, skulle man tro, og en eller annen oppskrift fra nett?
Siden vi ikke kan bruke maismel, her er er en oppskrift jeg fant på nett en gang på tortillas "fri for det meste", som er testet og funker. Men jeg ville nok prøvd en testkjøring før besøk, også for å sjekke at smaken faller i ... smak

2 tablespoons crushed flax seeds (linfrø)
1 tablespoon sesame seeds
2 tablespoons pecan nuts (jeg droppet denne)

Kjør i kjøkkenmaskinen til finmalt - ish.

Ha i
A tiny bit of salt
En teskje "fiberhusk" (jeg droppet denne og det gikk bra allikevel)
1/4 teaspoon of natron
1/4 teaspoon of oil (jeg brukte sesamolje)
1 tablespoon cocoa nut milk.
1/4 teaspoon honey (jeg droppet denne, gikk bra)
4 tablespoons warm water
some oregano

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:47   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Det går fint an å kryddre med salt, pepper, gurkemeie, karri og hva annet du har i skapet. Men vårullene mine har blitt mye bedre med østersausen.

Jeg lager aldri glutenfri så det har ikke vert et tema her. Men ja viktig å sjekke alle ingrediensene.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:54   #14
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det går fint an å kryddre med salt, pepper, gurkemeie, karri og hva annet du har i skapet. Men vårullene mine har blitt mye bedre med østersausen.

Jeg lager aldri glutenfri så det har ikke vert et tema her. Men ja viktig å sjekke alle ingrediensene.

soya, østerssaus og buljong er litt sånn "notoriske" på gluteninnhold, var derfor jeg nevnte det. Fort gjort å glemme at den typen matvarer kan inneholde gluten når du ikke er kjent med den typen diett.

Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til det rispapiret også, men vet ikke helt hvorfor, det høres jo rett frem ut (Dragen vet sikkert mer)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 22:58   #15
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

(Dragen vet sikkert mer)

Hun gjør ofte det. :venter:

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 23:04   #16
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Inagh:

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 23:15   #17
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Dragen har engang hatt planer, så hun har rispapir i skapet sitt.

Mer er det ikke å si, trur eg.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 23:16   #18
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Hm, ja. Hvor får man tak i det?

Det ligger i kjøkkenskuffen vår......

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 23:24   #19
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Vårruller med rispapir er ikke noe særlig, og noe møkk å lage. Klistrer seg over alt og de blir fort seige etter fritering.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 23:28   #20
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri tortilla og vårruller?

Jeg har en god oppskrift på vårruller. Bare du bytter soyasausen til glutenfri,og vårrullpannekakene med rispapir burde det vel gå? (Bør nok sjekke den teriakisausen/marnaden også)

VÅRRULLER

1 pakke vårrullpannekaker
4 kyllingfileter eller ½ kg. karbonadedeig, eller en blanding!
1 rød paprika
5 vårløk eller 1 purre eller 1 løk, eller litt av hvert
2 gulrøtter
½ kinakål
1 kinesisk hvitløk
1 chili uten frø
Andre grønnsaker du liker!
1 ss salt soyasaus
1 ss søt soyasaus
2 ss teriyakimarinade (kan sløyfes, men gir veldig god smak!)
1 ts. Sesamolje
2 ts. Asiatisk krydderblanding (five spice powder)

Skjær kyllingfileten i biter, brun de (og evt. karbonadedeigen) i en gryte.
Kjør alt noen sekunder i kjøkkenmaskinen så det blir finhakket.
Skjær opp alle grønnsakene i små biter, fres de litt i olje og bland sammen med kjøttet.
Rør inn resten av ingrediensene.

Avkjøl blandingen før du lager vårrullene. Vårrullene blir best hvis de friteres.

Hvordan du pakker vårrullene står som regel beskrevet bak på pakken. Det er lurt å pensle det siste hjørnet med litt eggehvite så skjøten holder under fritering.

Får du for mange vårruller så kan de fryses før de stekes. Legg de i en boks med matpapir mellom.

Serveres med en saus du liker. Teriyakimarinade eller soyasaus med sesamfrø er veldig godt!

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no