Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Permisjon i bare 7 mnd?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-14, 10:56   #1
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.828
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Permisjon i bare 7 mnd?

Det er lenge siden vi hadde baby, og jeg aner ikke hvordan dette er nå. Men en bekjent har skrevet mye om dette på FB i det siste, og jeg kan jo som sagt lite om det. Hun er ferdig i permisjon etter 7 mnd, og det har vært mye statuser a la "Tenk at staten vil at vi skal sende babyer i barnehage! Liksom at prinsessa (7 mnd) skal dit." "Ulønnet perm noen mnd framover, trangt økonomisk, sukk, men denne tiden kommer ikke tilbake Osv.

Dette er et voksent par som begge har jobbet i mange år, så jeg synes det er rart om de har blitt avspist med bare 7 mnd permisjon, andre par jeg kjenner som har så små barn har vært hjemme stort sett det første året, noen har også hatt igjen noe permisjon de har fordelt utover. Har permisjonen blitt redusert i det siste?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 10:58   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Jeg har også permisjon i 7 mndr, det er jo fordi jeg har valgt å ha 100 % lønn. Mannen skal jo ha 3 mndr, så det blir 10 måneder tilsammen, som vel er det man skal ha når man velger full lønn. Så må man som regel ta litt ulønnet og/eller samle opp ferie og sånt så det blir 1 år tilsammen, eller frem til barnehagestart.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:00   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.013
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Far har vel krav på mer av permisjonen nå enn tidligere, så dersom far ikke tar det ut blir det vel mindre totalt. Men 7 måneder høres ikke riktig ut.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:01   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.013
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Kanskje det er riktig allikevel da, lenge siden jeg har hatt permisjon også.
Vi valgte 80% lønn også for å få et helt år.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:02   #5
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Totalt antall uker har jo økt jevnt og trutt, og er vel på 56 uker nå (eller er det 54?), dersom man velger 80 % lønn. Så nei, det er ikke sånn at staten mener barna skal i bhg fra de er syv mnd., de har jo heller ikke lovfestet rett til plass før de er fylt et år.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:03   #6
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Fordelingen mellom mor og far er jo endret da, så hvis ikke far skal ha perm og mor ikke har rett på å få den overført til seg blir det jo kortere perm. Også hvis man velger 100 % lønn, selvsagt.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:05   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.013
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Hos NAV står det følgende om barn født mellom 1.7.13 og 30.6.14 (som jeg regner med at dette barnet er):

Sitat:

Stønadsperioden for fødsel ble utvidet med to uker til henholdsvis 49 uker med 100 prosent dekningsgrad og 59 uker med 80 prosent dekningsgrad.

Hvis tre uker må tas ut før fødsel sånn som før er det likevel 46 uker igjen etter (termin)fødsel selv om man tar ut 100 %. Det er jo rundt 11 måneder, i hvert fall over 10. 14 av ukene er forbeholdt far.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:05   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Jeg tuller visst litt nå jeg. Jeg er i permisjon nå, men tok ut permisjon i uke 35 i stedet for 37. Det er jo bare to uker kortere permisjon da, men jeg startet permisjonen 3. mars og er ferdig 3. november, da overtar mannen i tre måneder.

Så jeg har permisjon i 8 måneder. 11 måneder permisjon tilsammen. Hvis hun bare har 7 måneder, tok hun ut permisjon lenge før termin, kanskje?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:05   #9
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Kan det være at hun velger 100% lønn i sin permisjon, og at far "ikke kan" ta permisjon?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:07   #10
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.473
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Er faren selvstendig næringsdrivende, eller noe annet som tilsier at han ikke skal ta sin del av permisjonen?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:20   #11
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Kan det være at hun velger 100% lønn i sin permisjon, og at far "ikke kan" ta permisjon?

Det må være noe sånt, tror jeg. Og da er det jo ikke akkurat Staten sin "skyld".

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:20   #12
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Det høres ut som far ikke tar ut permisjon, at hun har tatt 100 % lønn, og at hun regner permisjonen fra babyen ble født og ikke de tre ukene før.

Og måten hun skriver på facebook indikerer for meg at det er slik ståa er.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:24   #13
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.828
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Det høres ut som far ikke tar ut permisjon, at hun har tatt 100 % lønn, og at hun regner permisjonen fra babyen ble født og ikke de tre ukene før.

Og måten hun skriver på facebook indikerer for meg at det er slik ståa er.

Det kan jo se slik ut ja. Men om man velger 100% lønn og velger bort pappaens uker kan man da ikke klandre staten for at man "må gå uten inntekt fram til jul. )

Pappaen her har voksne barn fra før, og de er nok ganske tradisjonelle typer begge to, så jeg kan lett se for meg at ingen av dem mener far og barn har noen stor nytte av pappaperm.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:25   #14
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.927
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det kan jo se slik ut ja. Men om man velger 100% lønn og velger bort pappaens uker kan man da ikke klandre staten for at man "må gå uten inntekt fram til jul. )

Pappaen her har voksne barn fra før, og de er nok ganske tradisjonelle typer begge to, så jeg kan lett se for meg at ingen av dem mener far og barn har noen stor nytte av pappaperm.

Da har de vel bare seg selv å takke? Og må finne rett plass å plassere 'skylden'!

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:26   #15
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Store stygge slemme slemme staten!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:30   #16
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Jeg vet om flere som har valgt å ta opp fars del av permisjonen over lengre tid, type en dag i uken, og da er ikke barnet så stort når det er behov for barnehage eller annen pass.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 11:53   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.618
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Jeg hadde permisjon i 2011, og hadde vært ferdig med min permisjon da poden var 7 og en halv mnd, om jeg ikke hadde fått pappapermisjonen overført.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 12:23   #18
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.809
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Som hun selv er inne på, kan man selv bestemme hvor lenge man er hjemme - man må bare finansiere det selv.

Jeg synes nok det er grenser for hvor lenge vi som samfunn skal betale friske voksne for å gå hjemme og være sammen med egne, friske barn. Medmindre vi hadde hatt betydelig høyere arbeidsledighet her i landet. Og det er i hvertfall ikke i mine barns interesse.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 12:57   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Jeg vet om flere som har valgt å ta opp fars del av permisjonen over lengre tid, type en dag i uken, og da er ikke barnet så stort når det er behov for barnehage eller annen pass.

Det ble vurdert her og, men det er fordi jeg ikke har jobb frem til vesla begynner i bhg så da kunne han like godt ta perm kun en dag i uka over lengre tid heller, så kunne de to tilbringe dagen sammen mens jeg gjorde noe annet den dagen. Men hva gjør man med barnet de andre 4 dagene i uka om både mor og far jobber da?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 13:06   #20
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Permisjon i bare 7 mnd?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Jeg vet om flere som har valgt å ta opp fars del av permisjonen over lengre tid, type en dag i uken, og da er ikke barnet så stort når det er behov for barnehage eller annen pass.

Vi gjorde det sånn fra ungen var fem mnd, dvs delte permisjonen. Hadde permisjon/ferie til hun fylte året likevel.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no