Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gluten- og melkefritt. Hva serverer jeg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-18, 12:13   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Gluten- og melkefritt. Hva serverer jeg?

Jeg skal ha noen damer på vin og planlegging av tur. Tenkte å servere noe enkelt, typ fingermat eller snacks, kake til kaffen eller noe annet lurt.

Jeg har en hel masse jeg ikke tåler, også kommer det ei som ikke tåler melkeprotein. Så det holder ikke med laktosefritt.
Alt må derfor være uten gluten, melk, soya, løk, hvitløk, belgfrukter etc.

Er det noe veldig enkelt jeg kan servere? Bare for å ha noe småtteri å by på?
Finnes det en is hun kan tåle for eksempel? For da kunne Brownie med is og bringebærsaus vært en idè.

Andre forslag?

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-18, 12:19   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gluten- og melkefritt. Hva serverer jeg?

Pastasalat? Eller tenker du mer i retning søtt og ikke mat?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-18, 12:22   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gluten- og melkefritt. Hva serverer jeg?

Det finnes ris-is ja, eller sorbet-iser.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-18, 12:24   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gluten- og melkefritt. Hva serverer jeg?

https://www.klikk.no/foreldre/rys-va...ris-is-3654931

Kommer med vaniljesmak, jordbær- og sjokoladesmak. Veldig god.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-18, 12:40   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gluten- og melkefritt. Hva serverer jeg?

Potetgull, grønnsaker og/eller saltbakte småpoteter med flere typer dip (f.eks. hummus uten hvitløk, baba ganoush, guacamole eller hjemmelaget salsa), skåler med oliven og cherrytomater, spekemat.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-18, 13:00   #6
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gluten- og melkefritt. Hva serverer jeg?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Pastasalat? Eller tenker du mer i retning søtt og ikke mat?

Tenker mer som snacks, fingermat eller noe søtt ja. Ikke mat egentlig.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-18, 13:19   #7
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gluten- og melkefritt. Hva serverer jeg?

Nachos og salsa.

Grønnsaker og dip.

Fruktfat.

Skinke og honningmelon.

Potetgull.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-18, 13:49   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gluten- og melkefritt. Hva serverer jeg?

Jeg synes det enkleste er å lage noe som naturlig inneholder ting som tåles, fremfor at man lager erstatningsmat. Jeg ville søkt opp veganske glutenfrie oppskrifter, der er det naturlig melkefritt.

Spekeskinke.
oliven
Bacondadler
Karamelliserte salte nøtter
Kjøttboller med chili
Kyllingvinger
Fylte minipaprika
Stekte poteter
aioli med chili, fremfor hvitløk
reker og avocado-salat
Stekt sopp
Konfiterte tomater på glutenfritt brød
Ørsmå porsjonsomeletter

Av kaker kan man jo lage alt mulig, det er ofte bedre uten gluten.


Synd med belgfrukten og løke, da, der forsvinner mange gode muligheter.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 10-12-18 kl 13:55.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no