Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har du kjøpt "atomtabletter"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-18, 11:26   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Har du kjøpt "atomtabletter"?

https://www.nrk.no/ho/myndighetene-b...kke-1.14295644

Dette har jeg aldri hørt om før. Men det virker tydeligvis bare beskyttende for de under 18.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson

Sist redigert av frukt : 16-11-18 kl 11:35.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 11:28   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Nei. Men det står på lista.
Vi bor et sted som fortsatt sliter med ettervirkninger etter Tjernobyl (det skrives vel neppe sånn )

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 15:40   #3
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Nei, men skal det definitivt.

Forsvaret driver og øver på navigering av ubåter i fjorden vi bor 200 meter fra.

Og de er jo kjent for ikke å ha full kontroll, har jeg hørt rykter om...

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 15:43   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

Nei, men skal det definitivt.

Forsvaret driver og øver på navigering av ubåter i fjorden vi bor 200 meter fra.

Og de er jo kjent for ikke å ha full kontroll, har jeg hørt rykter om...

Så lenge det ikke er kvinner ombord går det nok bra.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 15:45   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Faktisk aldri hørt om denne anbefalingen, men har jo hørt om Jod altså.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 15:50   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Nei, jeg har ikke kjøpt. Jeg hadde ikke engang hørt om anbefalingen og må innrømme at jeg ikke er spesielt bekymret.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 16:34   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Jeg har vel lest den listen en gang for litt siden, men ikke satt jod-tabletter på handelista akkurat

Ikke vet jeg hvor mange man må ha eller holdbarheten på dem heller, siden "300 kr for ti stykker" er omtalt som så dyrt at folk sikkert sikkert ikke har råd. For 300 kr har jeg råd til, men jeg har tre unger, hvor mange pakker pr unge må jeg skaffe for å følge den anbefalingen? Det har jeg ikke satt meg inn i. (og hvor ofte må jeg bytte dem ut fordi de gikk ut på dato?)

Jeg er trolig for lite bekymret etter myndighetenes ønsker, siden jeg ikke har tatt meg bryet

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 16:37   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Nei, jeg har ikke jodtabletter på lista over ting jeg må ha.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 16:40   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Felleskatalogen forteller meg at barn under 12 år skal ha en halv tablett.

Mao trenger jeg 1,5 tablett til mine tre unger. Å kjøpe en pakke på ti burde helt klart holde, en pakke på 100 som selges på et nettapotek virket uforholdsmessig mange. De som myndighetene hadde på lager for et r siden vasrutgått men antatt stabile og trygge i bruk, så hey, ok, jeg kan kjøpe en pakke og ha nok til både oss og naboungene i tilfelle det skulle skje. Skal kun tas etter myndighetenes råd der og da, så får legge den en lur plass.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 17:28   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Har ikke kjøpt, men har sett anbefalingen mange ganger og skal gjøre det i morgen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 17:31   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Jeg har sett anbefalingen sammen med liste over ting vi bør ha hjemme. Jeg har ikke gjort mer enn å konstatere at vi burde gjøre neo med mange av tingene på lista. Det er ikke krise, men vi kan godt være litt mer forberedt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 17:36   #12
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Jeg syns strålevernet kan ta seg en bolle. Først tvinger de alle til å ta radonprøver og sette inn dyre radonsperrer på alle nybygg, selv i områder som er kjemisk frie for radon. Nå skal de ha alle til å kjøpe jod-tabletter. Hva blir det neste? Atomsikkert tilfluktsrom og vernedrakter på alle skoler?

Har noen regnet på den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i dette? Særlig med tanke på at man skremmer opp fryktelig mange folk helt unødvendig.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 19:47   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Strålevernet sier NRK har feilsitert dem på dette. Folk over 40 har ingen nytte av det.

«Jeg sa at alle voksne under 40 bør ha disse pillene hjemme. Det har NRK forenklet til alle.»
Beredskapssjef Astrid Liland, Statens Strålevern

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 19:52   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Og så lurer jeg på om oss som ikke har en skjoldbruskkjertel som virker (radiojodbehandlet) skal ta jodtilskudd? Har googlet mange ganger, men finner absolutt ingen informasjon om det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 19:54   #15
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Har ikke kjøpt

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 20:10   #16
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Har ikke kjøpt.
Hva er egentlig grunnlaget for dette? Har ikke lest noe særlig. Er det et nytt trusselbilde eller noe?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 23:07   #17
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Mannen kom hjem med sånne i dag, faktisk. Jeg har bare vagt fått med meg at alle er anbefalt å ha tabletter i hus i tilfelle det verste skulle inntreffe.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 23:35   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Men igjen, se over. Ikke til folk over 40, sier Statens Strålevern. Og begrenset effekt for de mellom 18-40.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-18, 23:42   #19
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Nei, jeg har aldr gjort noe for å sikre meg mot katastrofer. Blir det atomkrig, storbrann eller hungersnød så blir jeg den første som dør.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-18, 00:40   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kjøpt "atomtabletter"?

Hvordan er disse annerledes enn vanlige jodtabletter som man tar som kosttilskudd?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no