Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-10, 23:26   #1
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Fikk i går vite av x-svigermor, at i fjor fikk hun rollen å skrive opp hva barna til svigerdatter og sønn fikk av hver enkelt . Er dette normalt?

I forhold til dåp/konfirmasjon osv. så er det mer naturlig i forbindelse med at man skriver takkekort i etterkant, men på julaften?

Er dette vanlig i norske hjem? Både jeg og svigermor er delvis utenlandske så nå begynte jeg virkelig å lure.

Er det viktig i etterkant å takke rett familiemedlem for rett gave?

Der min mor kommer fra skriver man ikke en gang hvem pakkene er fra, på lappene står det " til.... og fra engelen eller St.Nicolaus". Som regel forstår man sånn ca hvem man får gaven fra, men ikke alltid og poenget er at det heller ikke er noe viktig.

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:28   #2
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Jeg skriver aldri opp, men følger med under åpning.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:29   #3
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Skriver aldri opp, har heller aldri hørt om noen som gjør det.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:30   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.391
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Skriver aldri opp nei, men prøver å få med meg hvem de ulike gavene er fra.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:30   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Min mor skrev det alltid opp. Jeg satser på at jeg husker hvem som fikk hva av hvem, og det gjør jeg som regel også.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:30   #6
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv
 
Barbarella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.561
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Tja. Spesielt svigermor er særdeles opptatt av at vi får med oss hva ungene får fra medlemmene av hennes familie, sånn at vi kan takke skikkelig for alt. Det første året med tre unger styrte jeg med å skrive liste slik at jeg kunne svare henne riktig når hun spurte hva de fikk av x og y, men det orker jeg ikke lenger. Jeg og mannen prøver å følge godt med når de åpner gavene da, og får stort sett med oss hva de får av hvem.

__________________
2001 - 2005 - 2007 - 2016
Barbarella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:32   #7
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Vi skriver ikke opp, men får ikke så mange julegaver at det er nødvendig heller. Jeg klarer å huske hvem som får hva fra hvem.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:32   #8
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Jeg hadde et barn her en jul som skrev liste, og ca.pris bak hver ting...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:33   #9
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Nei, her får vi av så få forskjellige, så det er ikke noe problem å huske. Men jeg ser problemet hvis man får fra en hel bråte. Det er fort gjort å glemme i gavekaoset, og det er litt kjedelig å ikke huske hvem man har fått ting fra.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:34   #10
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Me (eg) skriver opp. Utan denne lista er det umogleg å vite kven som skal takkast for kva.

Eg har no lagt lista inn i word-dokument saman med liste over utgåande gåver. Det kan lett gå i surr. I fjor fekk eg brødkniv for andre år på rad av same givar, og det er slett ikkje umogleg at eg har gjort same bommert sjølv.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:35   #11
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

ja, skriver opp.
Synes det er flaut å ikke huske hva vi har fått av hvem.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:35   #12
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Jeg skriver opp alt.

Det handler om at vi totalt sett får mange gaver, og at jeg er temmelig kontrollfrik og ikke holder ut tanken på at jeg noen gang skulle glemme hvem vi fikk hva fra.
Enkelte slektninger er veldig opptatte av om genseren passet eller om gaven var for kjedelig og sånt, og da synes jeg det er ren og skjær høflighet å svare ordentlig.
I dag snakket jeg med bestemoren min på telefon, og fortalte henne at "Brun elsker puslespill og at vi puslet begge drage-puslespillene sammen etter frokost. Hvit ble veldig glad for dagboken, og har lyst til å begynne å skrive i den når hun blir bedre til å skrive små-bokstavene. Appelsinmannen ble glad for ullsokkene, og Appelsin trenger alltid hvite duker. Tusen takk for alt sammen"

Forresten har mange for (u)vane å pakke to ting inn i to gaver (fra samme person), det kan lett gjøre meg forvirret i en ellers hektisk gaveåpningsseanse og mang en gang har notatene reddet mitt pliktoppfyllende sinn.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:36   #13
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Forresten gjør jeg mitt beste for å huske alt utenat, selvfølgelig, men det er greit å ha det skriftlig for å være på den sikre siden.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:37   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Jeg følger mer, tar bilder og stoler på hukommelsen. Blir det for mye kommer jeg til å skrive opp. Etter min bok er det veldig viktig å takke.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:40   #15
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Her skriver vi opp det ungene får, men vi voksne får ikke så mange gaver, så vi klarer stort sett å holde styr på det. I år overtok tiåringen listejobben.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:41   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Vi har alltid ført sånne lister. Og de oppbevares. Ikke spør hvorfor.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:43   #17
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Ah, jeg ser absolutt fordelen om man får gaver av mange, her er ikke det noe å ta stilling til.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:43   #18
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Nei, vi skriver ikke opp hva vi får til hvem til jul - det har vi kontroll på siden alle er med på åpning av pakker og det deles ut en og en. Da vi giftet oss og da barna ble døpt skrev vi ned hva vi fikk.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:44   #19
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Vi skriver også opp. Vi husker det meste uansett, men det er veldig greit å være sikker. Liker å takke for det ungene har fått og fortelle hvordan de likte gaven.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:44   #20
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: På julaften skrive opp hva man får fra hvem?

Jeg skriver opp hva jeg kjøper til hvem og hva vi har fått fra hvem hvert år. Har lister langt tilbake. Jeg synes det er greit å vite hvem man skal takke for hva.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no