Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Skikkelig saftig sjokoladekake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-12, 08:52   #21
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Sjokoladekake med kefir i blir veldig god og saftig, sjokoladesmaken kan justeres ved mengden oboy/nesquick eller kakao.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 09:11   #22
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Denne er idiotsikker altså. Får alltid gode tilbakemeldinger på den og så er den superenkel å lage ved at man bare rører alt sammen i en stor kaserolle.

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Supergod langpannekake:


400g smør
4,5dl vann
8ss kakao
Smeltes og avkjøles

9 dl Hvetemel
9dl sukker
1ts salt
2ts natron
Blandes inn i kakao blandingen

4 egg
3dl rømme
piskes sammen og blandes inn i resten

Blandingen helles over i en langpanne med bakepapir og stekes på 180 grader i 35 min.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 09:17   #23
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.862
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Har du funnet en kake som fallt i smak?
Jeg blir ofte veldig skuffet over sjokoladekaker som er tørre, eller altfor mørke så jeg har 2 kaker jeg bytter på å lage.
Jeg har en oppskrift hjemme på en som heter noe med Kafè... den er veldig saftig. KKlarer ikke å huske hvor jeg har fått den fra men kan sjekke når jeg kommer hjem..trodde det var på detsøteliv men fikk ikke opp noe når jeg søkte..
På bilde er det bilde av en bit med kokos på.. det er veldig godt med kokos på denne siden den er så saftig.

Fant den, Cafè skrives jo med C.. Cafè Sjokoladekake, fra detsøteliv.
Den er med kefir, og det er ikke alle som liker det. Men kaken er saftig og holder fint noen dager.
Kan fint lages i rund form, 26cm ellers blir den veldig høy.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 08-06-12 kl 10:48. Årsak: Fant ut hva kaken het.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 22:08   #24
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Atomkaloribombe fra nord er en veldig god kake, dog best om man dobler glasuren.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 10:59   #25
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Denne er idiotsikker altså. Får alltid gode tilbakemeldinger på den og så er den superenkel å lage ved at man bare rører alt sammen i en stor kaserolle.

Er det virkelig ni dl sukker i den? Skal bake den nå, hadde jeg tenkt.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 11:27   #26
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Skal man få en saftig sjokoladekake må man ha kefir/kulturmelk eller tilsvarende er min mening. Jeg slenger inn oppskrifta mi jeg også, den gjør alltid lykke. Dette er "sjokoladekake med kefir" fra kakemonsen.no: http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=1218

Jeg lager den såpass ofte, og i forskjellige størrelser, slik at jeg har regnet ut flere forskjellige porsjoner av oppskrifta. Jeg kan virkelig anbefale den, bare pass på å ikke steke den for lenge, da blir den ikke like saftig. Jeg bruker gjerne å ha 2-3 ss kaffe i kaka også.

Det er mye sukker i den, og den kan godt lages med litt mindre sukker. Har prøvd med 600 gr og kanskje mindre enne det også, og det gikk helt fint.
Ingredienser
650 gr sukker
4 egg
250 gr smeltet smør
450 gr mel
1 1/2 ts vaniljesukker
3 ts natron
6 dl kefir
6 ss kakao

Fyll:
200 gr smør
500 gr melis
6 ts kakao
2 ts vaniljesukker
2 ss kaffe

Slik gjør du
Visp egg og sukker sammen. Bland i resten og rør godt (kan godt bruke mixmaster). Stekes i stor langpanne på 200 grader i ca 20 min. (Sier oppskrifta, i min ovn er det mye lengre, rundt det dobbelte.)
Fyll:
Rør smør og melis hvitt. Rør inn resten.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 11:33   #27
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Er det virkelig ni dl sukker i den? Skal bake den nå, hadde jeg tenkt.

Det er det i den soaked-kaka også, og den er helt ufattelig, gresselig, avskyelig søt. Så jeg hadde nok kuttet litt ned, tror jeg.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 11:45   #28
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Er det virkelig ni dl sukker i den? Skal bake den nå, hadde jeg tenkt.

Ja, jeg har ofte gått ned til 7, men det er 9 ifølge oppskriften.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 13:07   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Southern Livings Chocolate Velvet-kake er den eneste grunnoppskriften på sjokoladekake jeg bruker. Bortsett fra til noen barneselskaper, den smaker ganske kraftig sjokolade. Det hender jeg bytter ut rømmen med yoghurt, og det er minst like godt.

Jeg har bakt både formkaker, langpannekake og muffins med samme oppskrift.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 13:14   #30
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Og der minnet du meg på at jeg har et Southern Living-blad eller to liggende her til deg, Tallulah...

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 13:20   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Ja! Lunsj en dag? Jeg er hemmafru om dagen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 13:50   #32
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Det er det i den soaked-kaka også, og den er helt ufattelig, gresselig, avskyelig søt. Så jeg hadde nok kuttet litt ned, tror jeg.

Jeg har aldri prøvd meg på soaked-kaka, men ser jo nå at ingrediensene er så godt som identiske som i den jeg pleier å lage.


Sist redigert av Olifant : 12-06-12 kl 14:19. Årsak: Skriveleif.
Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 13:51   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Jeg likte heller ikke soakedkaka noe særlig. Jeg liker kaker som smaker mye sjokolade, ikke sukker med litt kakao.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 13:58   #34
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg likte heller ikke soakedkaka noe særlig. Jeg liker kaker som smaker mye sjokolade, ikke sukker med litt kakao.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 18:25   #35
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Olifant, den kaka var kjempegod! Og så enkel å lage - den oppførte seg veldig pent under tilskjæring og pynting osv. Den er nå min standard langpannekake!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 19:00   #36
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Olifant, den kaka var kjempegod! Og så enkel å lage - den oppførte seg veldig pent under tilskjæring og pynting osv. Den er nå min standard langpannekake!

Så bra!

Hvor mye sukker brukte du?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:01   #37
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

7 dl. (Og så dekket jeg den først med lys sjokoladeganache og så MMF... Den er perfekt som utgangspunkt for ekstrempynta barnebursdagskaker!)

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:05   #38
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

7 dl. (Og så dekket jeg den først med lys sjokoladeganache og så MMF... Den er perfekt som utgangspunkt for ekstrempynta barnebursdagskaker!)

Så bra.
Bilde?
Eller enda bedre, rester?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 16:00   #39
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Supergod langpannekake:


400g smør
4,5dl vann
8ss kakao
Smeltes og avkjøles

9 dl Hvetemel
9dl sukker
1ts salt
2ts natron
Blandes inn i kakao blandingen

4 egg
3dl rømme
piskes sammen og blandes inn i resten

Blandingen helles over i en langpanne med bakepapir og stekes på 180 grader i 35 min.

De siste tre årene har jeg brukt denne oppskriften til barnebursdagen, og hvert år har jeg glemt i hvilken tråd jeg fant den. Så nå må jeg legge inn spor etter meg, så jeg klarer å søke meg selv opp. Men denne kaken er altså kjempegod! Nå gjelder det bare om å huske i hvilken tråd oppskriften på favorittglasuren ligger ...

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 16:04   #40
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.907
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skikkelig saftig sjokoladekake?

Ser du har fått flere tips, så du trenger ikke mitt, men jeg måtte bare si at jeg heller ikke liker den soaked sjokoladekaken. Det snakkes så varmt om den i tråden (som var grunnen til at jeg laget den) at jeg følte meg rent rar, men godt vi er flere.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no