Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Har lyst til å strikke rett-opp-genser, tips meg gjerne om garn som kan maskinvaskes

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-14, 11:05   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har lyst til å strikke rett-opp-genser, tips meg gjerne om garn som kan maskinvaskes

Oppskriften ligger her, men garnet i oppskriften må håndvaskes, og det utgår. Tips?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 15:35   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har lyst til å strikke rett-opp-genser, tips meg gjerne om garn som kan maskinvas

Ingen som har tips altså? Jeg tenker på et lignende garn som er lett og pusete og har mange meter per gram, men jeg finner liksom ikke noe.

Har brukt vivaldi til skappelgenser tidligere og den har vært vasket på ullprogram uten problem. Noen som har vasket kid-silk eller lignende garn med silke+mohair i maskin?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 16:04   #3
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.926
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har lyst til å strikke rett-opp-genser, tips meg gjerne om garn som kan maskinvas

Jeg bruker så sjelden mohair og sånt hårete garn at jeg ikke kan svare deg.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 16:15   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har lyst til å strikke rett-opp-genser, tips meg gjerne om garn som kan maskinvas

Pusete garn egner seg dessverre som regel best til håndvask, har jeg funnet ut the hard way.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 16:31   #5
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Har lyst til å strikke rett-opp-genser, tips meg gjerne om garn som kan maskinvas

Jeg har nesten ingenting i ren mohair, men jeg har vasket et mohair skjerf i maskinen mange ganger og det har holdt seg bra. Ullprogrammet i min vaskemaskin er bra, og jeg har kun ett plagg om gangen. Jeg tror dagens maskiner generelt sett er til å stole på; bare husk at mange typer ull ikke tåler mer enn maks 30 grader i såpevannet og minimalt med bevegelse i trommelen/baljen. Det er kun superwash-behandlet som tåler 40 grader, ellers skal ull, også mohair og alpakka, ha godt av en kort sentrifugering, max 800-1000 o.i.m. Slike faktorer er alltid veldig diskutabel!

Jeg har en alpakka-genser og et par skjerf, de har tålt maskinvask veldig bra. Baby-alpakka er ikke helt ulikt mohair syns jeg, og det har tålt masking godt. Jeg ødela et fint alpakka-skerf i håndvask en gang, for varmt vann eller for mye bevegelse i vannet. Ullvaskprogrammet i maskinen har ikke ødelagt noe.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 21:26   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har lyst til å strikke rett-opp-genser, tips meg gjerne om garn som kan maskinvas

Takk for svar.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no