Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-15, 08:13   #21
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Det irriterer meg faktisk at folk svarer "ja, ikke sant"? Det ER jo sant. Dust som jeg er så svarer jeg nemlig deretter det, "jo, det er sant". Selvfølgelig bare til venner.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-15, 13:07   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvilken generasjon av bergensere gjelder det? Har mye slekt fra Bergen, men har aldri hørt det brukt slik før.

Det er helt vanlig i Bergen. Helt sant.

Det et faktisk en vanlig sosialiseringsmarkør på utflyttede bergensere; når de begynner å si "ikke sant" er det på tide å flytte hjem igjen eller satse på knoting.

Neida. Joda. #sjefsknoter

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-15, 13:10   #23
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.816
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Jeg har oppdaget at retoriske spørsmål overhodet ikke fungerer på 12-åringen:

Jeg: "Gidder du gå og hente ... for meg?" (Underforstått: vær snill å gjør det.)
12: "Nei!"

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-15, 13:15   #24
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.810
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er helt vanlig i Bergen. Helt sant.

Det et faktisk en vanlig sosialiseringsmarkør på utflyttede bergensere; når de begynner å si "ikke sant" er det på tide å flytte hjem igjen eller satse på knoting.

Neida. Joda. #sjefsknoter

Jeg har enda ikke begynt å si "ikke sant" .. men sant'en min er ganske så bortvasket..

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-15, 13:16   #25
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.837
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har oppdaget at retoriske spørsmål overhodet ikke fungerer på 12-åringen:

Jeg: "Gidder du gå og hente ... for meg?" (Underforstått: vær snill å gjør det.)
12: "Nei!"

Det satt litt langt inne for nesten-trettenåringen også at nei ikke var et akseptabelt svar på sånne spørsmål. Da han fikk vite i klartekst at det var en hyggelig måte å si "du skal" på ble det mye lettere for alle.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-15, 19:55   #26
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.601
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Jeg kan finne på å svare "nei" på det enda jeg...

(Bare til mannen altså, når jeg reelt ikke gidder, fordi kan np vel like gjerne kan reise seg fra pc'n og hente seg drikke, som at jeg skal gå fra tv'n og hente til ham)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15

Sist redigert av Malama : 27-02-15 kl 20:41.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-15, 10:28   #27
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvilken generasjon av bergensere gjelder det? Har mye slekt fra Bergen, men har aldri hørt det brukt slik før.

Alle gjør det. Fra de aller eldste, til de aller yngste. Mine svigerforeldre på nesten 70 og mine barn (4 og 6) bruker "sant".

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Det irriterer meg faktisk at folk svarer "ja, ikke sant"? Det ER jo sant. Dust som jeg er så svarer jeg nemlig deretter det, "jo, det er sant". Selvfølgelig bare til venner.

Det er jo litt sosialt håpløst å gjøre sånn, det får samtalen til å lugge. Man sier jo "ikke sant" for å anerkjenne den andres utsagn og drive samtalen videre.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det satt litt langt inne for nesten-trettenåringen også at nei ikke var et akseptabelt svar på sånne spørsmål. Da han fikk vite i klartekst at det var en hyggelig måte å si "du skal" på ble det mye lettere for alle.

Ja, det har jeg drillet inn her også. Å svare nei på slike spørsmål er helt uakseptabelt uansett alder. Det er en hyggelig måte å kommandere på.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-15, 19:09   #28
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.499
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Sant sier tromsøværingene også, på samme måte som i Bergen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-15, 19:48   #29
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Sant sier tromsøværingene også, på samme måte som i Bergen.

Finnmarkinger også, hvertfall her.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-15, 20:56   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Trøndere gjør vel også det, sant ja? Er det egentlig et østlandsfenomen å bruke nektende form?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-15, 22:03   #31
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.819
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Itj sant.

Jeg er utvandret bergenser og bruker _ikke_ sant mer. Jeg bruker ikke, ikke sant heller.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-15, 22:33   #32
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.475
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Farmor og farfar var bergensere, men jeg kan aldri huske at de sa "sant". Nå bodde de på Sørlandet da jeg ble født, så det kan jo ha hatt mye å si.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-15, 22:48   #33
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Jeg mener å ha observert at det stadig blir vanligere å bare si "sant", også blant (yngre) østlendinger?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 07:57   #34
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.457
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Jeg mener å ha observert at det stadig blir vanligere å bare si "sant", også blant (yngre) østlendinger?

Juhu! Bergensk tar over!!!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 08:49   #35
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Jeg mener å ha observert at det stadig blir vanligere å bare si "sant", også blant (yngre) østlendinger?

Det er mitt inntrykk og. Jeg gjør det av og til sjøl, og hører stadig folk halvparten så gamle som meg gjøre det.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no