Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Stygge dialekter?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden)
Ja 130 90,91%
Nei 5 3,50%
Det tør jeg ikke ha noen mening om 3 2,10%
Vet ikke 0 0%
Dustepoll 5 3,50%
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-08, 10:18   #141
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes norsk er stygt jeg, og synes vi enten skal gå over til svensk eller til gammelnorsk.

Svensk er vakkert!

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 10:35   #142
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.019
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Svensk?! Seriøst?

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 10:42   #143
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Svensk kan være vakkert, men også der er det dialektforskjeller.
Jeg synes dialekter i Skåne og langtoppidalomperifere svenske dialekter er fine. Stockholmere synes jeg snakker masete.

Det er egentlig det jeg synes om en del bydialekter. De blir så lett masete eller for snobbete.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 10:46   #144
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Mannen min elsker Skåne-dialekten og blir omtrent forelsket i alle kvinnfolk som snakker sånn.
Jeg synes den er fæl. Men "vanlig" svensk er fint.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 10:52   #145
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Hva er vanlig svensk?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 10:54   #146
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg har ikke peiling på de forskjellige dialektene, derfor skrev jeg "vanlig" svensk, for jeg regnte med folk skjønte hva jeg mente da. Altså med rulle-r i hvertfall. Jeg hører knapt forskjell på de forskjellige svenske dialektene, bortsett fra at jeg vet noen har skarre-r og noen har rulle-r.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:00   #147
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har ikke peiling på de forskjellige dialektene, derfor skrev jeg "vanlig" svensk, for jeg regnte med folk skjønte hva jeg mente da. Altså med rulle-r i hvertfall. Jeg hører knapt forskjell på de forskjellige svenske dialektene, bortsett fra at jeg vet noen har skarre-r og noen har rulle-r.

Du får ta deg en tur på bygda Jämtland. De ruller på r, men snakker mange steder mer likt trøndere enn stockholmere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:00   #148
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.326
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg synes alle kan snakke britisk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:06   #149
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Du får ta deg en tur på bygda Jämtland. De ruller på r, men snakker mange steder mer likt trøndere enn stockholmere.

Jeg skal gjøre det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:15   #150
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg liker ikke bydialekter som dras ut i det ekstreme. Både den mest breiale bergensken, drassende Haugesundsk, fæle ålesundsken, intens trondheimer, Hallå-Montebello-oslo-vestkant eller bole-østkant er fælt å høre på. Samtidig som det finnes mennesker det er riktig fint å høre på fra alle disse stedene.

Enig i dette. Jeg virkelig misliker Kalfaret-bergensk, Egenes-stavangersk og Singsaker-trondheimsk. (Jei snakker liksåm peeent) Pretensiøst knotemål.

Det mest breiale bergensertjuaguttmålet, eller stavangersk som høres ut som om de har en kronisk infeksjon i halsen (hva er det med det? Hvorfor snakker de, særlig damene, sånn raspete og langt bak i halsen?)
Østfolddialekten høres (thanks to Raymond, Sydenliv og hu derre "jæ ær så tørr i munn at jeg kunnte ha spøtta på ræi om jæ ville" og andre strålende talspersoner. ) ut som om man er lett tilbakestående.

Kristiansunder høres ufattelig sytete ut og etter å ha hatt en del lange og irriterende samtaler med Brønnøysundregistrene er jeg ikke overbegeistret for helgelandsdialekter.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Apropos varm drikke: Min studievenninne fra Gudbrandsdalen var veldig søt når hun sa [ka:kao] - altså med to stavelser og lang første a.

Jeg gjør også det. men ikke lang første a, bare Kak-kao. I byen sier jeg ka-kaa-o.

Smålandsdialekten, Jämtlandsdialekten og G¨teborgsdialekten er mine yndlingsdialekter i svensk.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:20   #151
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

eller stavangersk som høres ut som om de har en kronisk infeksjon i halsen (hva er det med det? Hvorfor snakker de, særlig damene, sånn raspete og langt bak i halsen?)

Huh? Jeg skjønner ikke hva du mener nå. Kanskje du snakker om dialektene litt utover mot Jæren?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:22   #152
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Huh? Jeg skjønner ikke hva du mener nå. Kanskje du snakker om dialektene litt utover mot Jæren?

Nei, masse folk både i Stavanger som også snakker sånn. Sånn at man får lyst til å klæsse dem i bakhodet og rope: KREMT, for pokker! Men på Jæren også, ja. Hvorfor?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:42   #153
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg er litt usikker på hva du mener, så jeg kan nok ikke fortelle deg hvorfor.
Nå fikk jeg virkelig lyst å høre noen snakke sånn som du mener, skulle hatt et nyhetsklipp eller noe.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:46   #154
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg tror jeg skjønner hva Mim mener.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:47   #155
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg vil også vite det! Tenk om jeg snakker sånn? Nei det tviler jeg på.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 12:06   #156
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Åååå - dialekter - jeg elsker dialekter! Jeg er helt håpløs med dialekter. Eller for ikke å snakke om talefeil. Plukker dem opp med en gang og misbruker dem. : Outer flaue uvaner:

Gjerne med tilpasset stemme, humor osv. Nesten ikke fordomsfylt i det hele tatt.

Men en dialekt misliker jeg sterkt og det er Trysildialekt. Ut fra dårlige erfaringer med tryslinger. Spesielt de variantene derfra som snakkes slek saaaktere hell andre.

  Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 14:49   #157
Laura
Aktiv
 
Laura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 115
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Kaffi sir og skriver jeg!

__________________
Når kjærligheten er forbi, kommer den - som det gode ryktet - aldri tilbake.
A.Behn
Laura er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 14:53   #158
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes alle kan snakke britisk.

Det er virkelig morsomt å se en engelsk produksjon, og etter en halvtime dukker det opp en amerikaner. Sistnevnte høres så utrolig malplassert ut, at jeg tar meg i å mene at aksenten er tilgjort amerikansk og virker som om de språkmessig er flere hundre år etter britene.

Så jeg stemmer for britisk, selv om jeg liker lyden av fransk. Tysk minner meg om lær. Om ikke annet, så er den østeriske varianten av tysk enda værre.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 14:53   #159
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Svensk er vakkert!

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Svensk?! Seriøst?

Ja!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 14:55   #160
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.987
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

I Troms og Finnmark finnes det mange gode og pene dialekter. Ellers er Northumberland et bra sted for britiskglade ører. Selv prater jeg som en Osloøstlending (slemme foreldre som ikke oppdro meg i sine dialekter).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no