Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-09, 19:33   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Vi begynner i morgen, målet er noen kg ned.
Så jeg ser for meg måltider og lurer på om det er noe av dette jeg ikke bør spise?

-omelett med bacon
-eggerøre og røkt laks
-gulrøtter
-agurk
-ananas
-lettrømme
-tacokrydder
-karbonadedeig
-kjøttboller

-Mørk sjokolade, 70%????

Det var vel det tror jeg. Det blir mye reint kjøtt til middag, og wok grønnsaker tror jeg og salat.

Det var ikke mening med noen negativ tommel her, noen som kan endre?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 20:11   #2
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Ananas må du holde deg unna og bytt ut lettrømmen med seterrømme. Kjøttbollene, er det ferdig stekte? Du må isåfall se på pakken om de inneholder mye karbo, de er jo gjerne laget med mel eller potetmel. 70% sjokolade, en gang iblant, men bare ei rute eller to.

I tillegg til det på lista, kan du lage deg mange gode salater. Også med fetaost om du liker det. Lykke til!

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 20:31   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Det kommer jo an på om du skal følge en spesiell lavkarbo-retning eller bare "generell lavkarbo". Lindberg feks, tillater jo ananas og annen frukt og lignende, men der teller man ikke karber. Ketolyse og lignende kosthold tillater helst ikke frukt i noen form, men gjerne litt bær.
Uansett; tacokrydder inneholder en del karbo men du kan lage det selv eller bruke mindre mengder. Ferdige kjøttfarseprodukter (kjøttkaker, kjøttboller, pølser osv) inneholder ofte rundt 6 gram karber per 100 gram og det kan fort bli ganske mye siden produktene har høy egenvekt. Samme med gulrøtter, men det er bedre å spise dem rå enn kokte. Mørk sjokolade inneholder mindre karbo enn lys, og jo mørkere du velger jo mindre karbo er det, men det er ofte sukker i dem så ikke spis for mye.
1 plate Freia Dark 86 % inneholder 19 karber, mens den samme platen med 70 % inneholder hele 34 gram.

Det er faktisk veldig liten forskjell i karboinnholdet på seterrømme og lettrømme, så jeg har pleid å velge lettrømme siden jeg synes den er best. I varmmat kan jeg godt bruke seterrømme eller CF.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:02   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Jeg tror jeg plutselig og ubevisst har havnet på lavkarbo da jeg har sluttet å like mel, poteter og ris, så jeg hiver meg på her med noen spørsmål:

Hvordan er det med oster? Jarlsberg f.eks?
Kan man steke med olje?
Salat?
Mais?
Rent kjøtt av alle slag?
Reker?
Fisk?


(Jeg prøvde å lese litt på lavkarbo.no, men ble ikke klokere av det.)

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:04   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Mais er det en del karbohydrater i, men alle de andre tingene du nevner har veldig lite karbohydrater, Fluke. De fleste grønnsaker er helt OK, og kjøtt, fisk og skalldyr, ost og olje er lavkarbo.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:05   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Hvis du kan steke i smør eller kokosfett så er det det beste. Det tåler varme bedre. Jeg steker kun i meierismør (ikke margarin!) eller Cocosa. Vel, av og til olje men jeg prøver å helst bruke smør.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:08   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Takker Skilpadda og Iset. Nå liker jeg ikke mais veldig godt heller mer, så det gjør ikke noe å droppe det.

Hva gjør en lavkarboperson når hun befinner seg på Obs etter lang arbeidsdag og bare MÅ ha noe å trykke i trynet for å overleve ukeshandelen? Det hender nemlig at vi havner i situasjoner der jeg vanligvis ville tatt meg en bolle/rundstykke/pannekake etc., men nå får jeg ikke ned noe av dette om det smeller, og jeg savner noe kjapp-mat som er lett tilgjengelig.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:14   #8
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Da kjøper man seg en pose nøtter. F.eks. disse ferdigblandingene, "Småsulten" og sånt, kanskje?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:14   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Da kjøper du kjøttpålegg og gafler innpå. Eller en fiskekake, eller grillet kylling. Mmmm.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:31   #10
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

En pakke løvtynt kjøttpålegg. Pastrami, krydderskinke e.l.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:37   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Kyllingvinger er vel også lov i lavkarboverden? *det er godt det*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:53   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Hva mener du med lavkarbo? Skal du i ketose så er det flere ting her som må justeres. Men da må du også sette deg meget grundig inn i hva det handler om først. Skal du bare spise mer karbofornuftig så ser dette fint ut det.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 19:04   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva mener du med lavkarbo? Skal du i ketose så er det flere ting her som må justeres. Men da må du også sette deg meget grundig inn i hva det handler om først. Skal du bare spise mer karbofornuftig så ser dette fint ut det.

Jeg kan svare for meg selv, selv om det kanskje var Trixie du spurte. Jeg har fått ødelagt smakssansen etter mandeloperasjonen min og liker ikke mel, poteter eller ris mer. Jeg liker faktisk ingenting med mel i, så alle blandingsprodukter utgår, og jeg spiser dermed bare rent kjøtt, fisk, egg, salat, ost og grønnsaker. For min del var det ikke planlagt, men jeg veier uhorvelig mye, så en kur er ikke feil -selv om den ikke var planlagt. Jeg vet ikke noe om ketose.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 19:08   #14
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Ang. mais, så er minimais mye bedre enn vanslig mais sånn rent karbo-messig

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 20:17   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Fluke - om du spiser så lite karbo at du er i ketose så skal du ha i deg et par kosttilskudd. Du får kjøpt ketostix på apoteket som du kan sjekke med. Mener de koster rundt femti kroner jeg. Maten din høres fin ut den.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 20:20   #16
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Takk SF, da skal jeg kjøpe stix og så finne ut om jeg må ta kosttilskudd. Om jeg ikke er i ketose trenger jeg ikke kosttilskudd? Hadde jeg gjort dette med vilje hadde jeg selvfølgelig satt meg inn i det på forhånd altså.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 20:22   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Plukk opp en bok og les litt du. Det er ikke noen veldig big deal med ketose. Det bare fordrer å tenke litt nytt på enkelte ting. Også bør du ta noen blodprøver bare for å se at alt er vel. Og kose deg med maten.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 20:25   #18
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Hm ... Jeg var hos lege i går og fortalte om kostholdet mitt, men der sa de ikkeno om blodprøver. Jeg spurte også direkte om det ikke var fare for mangelsykdommer, men hun mente at det ikke var det. Jeg får lese meg opp på det ja.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 20:26   #19
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

I følge det opplegget jeg følger, kan du spise alt det du nevner der, men ananas og mørk sjokolade bare i små mengder.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 21:09   #20
Fantomann
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 33
Fantomann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lavkarbo, kan jeg spise dette?

Går fint å spise alt det der, bør ikke være for pirkete for da blir det vanskelig å gjennomføre dietten over tid. Ta en titt på south beach dietten som er en fleksibel variant av lavkarbodietten.

Fantomann er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no