Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Mat mot PMS?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-08, 21:13   #1
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Spørsmål

Mat mot PMS?

Ja.

Jeg er sur og grinete fra ca eggløsning til et par dager uti menstruasjonen, og det er gjerne to uker pr. mnd.
Det vil si at jeg går rundt og er sur halve året, det!
Ikke holdbart i lengden.

Så - siden jeg ikke er veldig glad i medikamenter - da lurer jeg på om dere kloke mennesker vet om noe matvarer, helsekost, tilskudd eller noe som kan hjelpe mot PMS?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 21:55   #2
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Jeg vet ikke helt om jeg tror på det, men det hevdes vel at nattlysolje hjelper. Det får du på helsekosten, tror jeg. Det kan jo være verdt et forsøk.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 22:10   #3
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Om det hjelper på humøret vet jeg ikke, men jeg kjenner at jeg har godt av å drikke vanndrivende te, innta lite salt og sukker før progesteronnivået faller. Da kan jeg slippe unna fæl PMS-migrene.

Vanndrivende te er slett ingen dum idé nei, jeg har enorme vannansamlinger i kroppen ukene før menstruasjon, vekten min kan gå opp med over to kilo faktisk.
Unngå salt og sukker - tusen takk, da skal jeg kontrollere søtsuget som best jeg kan.

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg vet ikke helt om jeg tror på det, men det hevdes vel at nattlysolje hjelper. Det får du på helsekosten, tror jeg. Det kan jo være verdt et forsøk.

Nattlysolje ja - det har jeg hørt om før, men det hadde jeg glemt.
Takk for påminnelsen!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 23:54   #4
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Jeg tar nattlyseolje, det funker. Uten er jeg ikke levbar, burde vært på blåresept!

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 01:11   #5
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Jeg brukte en stund nattlysolje og det funket.

Må seriøst vurdere og starte opp med det igjen.
: også sur halve året:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 08:47   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Jeg blir helt HELT kvitt PMS når jeg spiser lavkarbo, bare et tips. Mannen min nekter meg å spise sukker nå, for han sier jeg blir et helt annet menneske når jeg spiser lavkarbo, jeg får mye lengre lunte og fyker ikke i taket for noe, blir også mindre deprimert. Mulig jeg er en av de som reagerer ekstra mye på sukker og andre raske karber siden jeg blir så humørsyk og elendig av å spise det, men jeg har hørt mange andre fortelle om det samme, så jeg ville helt klart gitt det et forsøk.
For meg er det helt tydelig at kostholdet har mer å si enn vi skulle tro, både når det gjelder psyken og helsen generelt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 08:49   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Ja, lavkarbo før og under mens fungerer veldig godt på meg også. Då unngår eg også dei grusome tarmsmertene/kolikksmertene under mens som nokre gongar gjer så vondt eg eg kaldsvettar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 08:58   #8
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Hm, svigermor har greie på lavkarbo-mat.
Må nok ta en prat med henne.

Iset: Ja, kosthold har nok mye mer å si enn vi kanskje tenker over.
Jeg hadde en venninne på besøk i helgen, og vi snakket mye om det - jeg ble rent inspirert av henne, så nå starter jeg et nytt og bedre liv.
Tror jeg.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 09:00   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Hm, svigermor har greie på lavkarbo-mat.
Må nok ta en prat med henne.

Iset: Ja, kosthold har nok mye mer å si enn vi kanskje tenker over.
Jeg hadde en venninne på besøk i helgen, og vi snakket mye om det - jeg ble rent inspirert av henne, så nå starter jeg et nytt og bedre liv.
Tror jeg.

Ein kan jo sjølvsagt også ta med i reknestykket at lavkarbo stort sett krever "rein mat" (då det er mykje karbohydratar i halvfabrikata) og at det også er med på å hjelpe kroppen til å takle maten betre.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 09:07   #10
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Ein kan jo sjølvsagt også ta med i reknestykket at lavkarbo stort sett krever "rein mat" (då det er mykje karbohydratar i halvfabrikata) og at det også er med på å hjelpe kroppen til å takle maten betre.

Ja, jeg har (helt av meg selv! ) blitt mer og mer bevisst på å kjøpe ubehandlet mat fremfor halvfabrikata.
Jeg er nemlig veldig glad i å lage maten selv.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 09:08   #11
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Sjokolade.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 09:11   #12
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Sjokolade.


Ja, det ble jeg anbefalt fra annet hold i går.
Greia med meg er at etter at jeg ble syk, har jeg helt mistet lysten og evnen til å spise sjokolade.
Mannen og jeg kjøpte inn noe sjokolade i går - og jeg spiste to små biter før jeg ble småkvalm og hadde i meg en fersken og en neve nøtter istedet.
(Det er en bieffekt ved sykdommen jeg ikke klager på! )

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 09:21   #13
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Går det an å miste lysten til å spise sjokolade? :sjokkert:

Ellers har jeg hørt mye fint om nattlysolje-kapsler.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 09:37   #14
bloma
Aktiv
 
bloma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 129
bloma er litt kul
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Denne abonnerer jeg på!
Noen som har erfaring med akupunktur eller homeopati?
Her er det så ille at jeg vil skilles uken før mensen, og forelsker meg intenst i mannen når mensen kommer...
Det blir litt for heftig å ha det sånn hver måned.

__________________
storebloma2004 og lillebloma 2009
bloma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 09:38   #15
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Opprinnelig lagt inn av bloma, her.

Denne abonnerer jeg på!
Noen som har erfaring med akupunktur eller homeopati?
Her er det så ille at jeg vil skilles uken før mensen, og forelsker meg intenst i mannen når mensen kommer...
Det blir litt for heftig å ha det sånn hver måned.

Ja...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 09:38   #16
bloma
Aktiv
 
bloma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 129
bloma er litt kul
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Jeg spiser allerede Lavkarbo, og tar Eye-Q.

__________________
storebloma2004 og lillebloma 2009
bloma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 18:23   #17
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Opprinnelig lagt inn av bloma, her.

Her er det så ille at jeg vil skilles uken før mensen, og forelsker meg intenst i mannen når mensen kommer...
Det blir litt for heftig å ha det sånn hver måned.

Jeg har det nøyaktig på samme måten.
Nattlysolje tar litt av de verste nervene og sinnet, men siste uka før mens tar jeg østrogentilskudd for å være til å leve med både for mann, barn og meg selv.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 18:30   #18
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Banan
Soyabønner
Linfrø

Eller B-komplex.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 19:04   #19
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat mot PMS?

Banan faktisk!
Så bra, det er jeg jo glad i også.
Linfrø planlegger jeg å begynne med uansett, så det blir dobbelt virkning da.

Mange gode tips her, tusen takk!
Visste jeg kunne stole på dere...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 19:20   #20
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat mot PMS?

De gjorde et forsøk med kalsium i England, og mange ble fullstendig kvitt PMS. Det var snakk om å få i seg mye ost, youghurt og melkeprodukter.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no