Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-07, 14:18   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Altså, vi får besøk i dag. Vi blir 8 voksne og 4 grøtglade barn. 12 stykker.

Er det bare å koke på vanlig måte eller skal det mer/mindre væske i, skal den koke i lengre/kortere tid eller er det andre ting jeg bør huske på? Jeg valgte 15-minutters varianten, jeg skal tross alt være sosial også. Torte ikke lage dyne grøt eller koke på forhånd, men det var kanskje dumt?

(Ja og jeg har fått plass til alle 12 rundt kjøkkenbordet - på kjøkkenet! For de som har sett det-ikke-alt-for-store-kjøkkenet vårt syntes jeg at det var verdt å nevne)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 14:20   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Du må røre-røre-røre-røre-røre, så du får uansett ikke tid til å være sosial. Lykke til.

Mor lager den alltid noen timer før gjestene kommer og setter den inn i stekeovnen i serveringsfatet på 60 grader eller noe sånt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 14:23   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Du må røre-røre-røre-røre-røre, så du får uansett ikke tid til å være sosial. Lykke til.

Jeg har ryddet huset og glemte at jeg var gravid. Ligger nå som et slakt med verkende kropp på sofaen, og har avtalt med mannen at han skal koke grøten når han kommer fra jobb.

Tar 15 minuttersgrøt mer enn 15 minutters effektiv koking når det er så mange posjoner?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 14:28   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Mor pleier å lage 30-minutters grøt og jeg synes stefaren min henger over grytene hele ettermiddagen (man trenger noen som gidder ofre bicepsen sin til slike oppgaver), men jeg tror det er mer et utslag over at det tar mye lengre tid før det blir varmt nok før man kan begynne å telle ned på tiden.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 14:39   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Spørsmålet er altså om jeg har tid til å vente til mannen kommer fra jobb. Hrmm...

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 14:52   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Jeg hadde begynt nå. Når kommer de? Dersom du først har fått opp temperaturen, kan du heller slå av platen og vente på at de sterke armene kommer hjem. Og - lag med litt mindre melk, tilsett heller litt dersom den blir for tykk.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 15:32   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Min erfaring er nok at det tar noe lenger tid enn 15 minutters koketid ja...
Vi spiste samme grøt på julaftens formiddag, og brukte nok nærmere en time på å få den serveringsklar fra vi satte kjelen på ovnen og hadde i ris/melk.

  Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 15:44   #8
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Barnehagen kokar graut i ildfaste former i steikovnen.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 16:42   #9
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Du har nok laget grøten nå.
Mamma lager grøten i stekovnen, da svir den seg ikke og på lille julaften var vi hos svigerinnen min som hadde laget dynegrøt! Joda, hun hadde kokt opp grøten og pyttet den i dyna si og gått ut i flere timer. Da hun kom hjem var den ferdig og veldig varm.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 17:16   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan koke 10-12 posjoner risgrøt?

Jeg lager den lenge på forhånd og lar den stå på avslått plate med varme etter den har kokt opp, dermed trenger jeg ikke røre noe. 15-minuttersrisen har jeg ikke erfaring med.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no