Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 23:51   #41
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Jeg tømte skapene under kjøkkenvasken og baderomsservanten, og kjøkkenskapet varmtvannstanken står i, her om dagen (riktignok fordi det skulle komme rørlegger på befaring, men det er nå så). Så de kan nå faktisk vaskes, og vi kan sortere ut og hive en god del ting før vi stapper resten inn igjen.

Og så har vi kjøpt (eller bestilt) alle julegavene, og de som skal sendes, pakket jeg inn i går kveld og tok med på posten i morges.

Sist helg var vi hos noen venninner på julegodtelaging, og fikk med en liten boks marsipanfigurer som poden og jeg hadde samarbeidet om. Førstkommende helg skal vi til Heikofamilien og bake pepperkaker. Og så har jeg kjøpt glanspapir så poden skal få prøve å klippe snøfnugg-stjerner, som han syntes var så morsomt i barnehagen forrige uke. Hvis vi får somlet oss til å gjøre det en dag, da.

Det er dessuten ganske ryddig her etter at oppussingen og ommøbleringen vi har bedrevet i høst omsider er ferdig - bare to bokhyller å montere nå, så er alt klart. Plass til juletreet tror jeg til og med vi har nå.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 23:54   #42
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Ikke gå fra en boks med flere bokser glitter i på bordet.

Det er mitt beste tips.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 23:55   #43
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Ja også kan jeg vel skryte av å ha vasket stuegulvet 5 ganger siden lørdag og støvsuget like mange ganger. Tepper har vært ute i snøen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 11:54   #44
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Jeg har satt på skapdører på hylla i gangen. (Har jeg skrytt av dette før, egentlig?)

...også støvsuget jeg. Sofaen også, og ryddet bort fire(!) tørkestativ med klær.

Jammen har jeg ikke planlagt årets happening litt mer også, plukket farger og sånn som jeg vil bruke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 12:09   #45
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Ser at jeg sjuskeleder her. Jeg har ikke gjort noe som helst enda, bortsett fra pakkekalenderen til jentene. Det merkelige er at det ikke stresser meg heller. Til vanlig gjør jeg mye før jul, men jeg har ikke vært bra, hatt en operasjon og egentlig meddelt hele den voksne delen av familien at de får gavekort av meg i år. I kveld bestiller jeg julekort, så satser jeg på å hente dem lørdag og få de ut mandag. I år sender vi kun kort til noen få.
Planen er å ta en vanlig støvsug og tørke støv runde fredag før julaften. Også pynte litt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 11:27   #46
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Her er jeg i rute, men huset er helt bomba. Jeg fikk en rar rydde-ånd over meg, så ting er litt rart. Men det ser alltid blåst ut hvertfall fram til pakkene skal åpnes på julaften så jeg holder på det.
Forandringen nå er at omtrent alt har sin plass, og hver skuff er ryddet, så det blir ikke bare å gjemme rotet.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 11:47   #47
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jammen har jeg ikke planlagt årets happening litt mer også, plukket farger og sånn som jeg vil bruke.

Hva slags farger har du valgt ut? :nysgjerrig: Har du tenkt at dette skal være vinterhappeningfarger senere også, eller at du skal velge på nytt hvert år?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 11:59   #48
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Jeg har grunn til å skryte. Jeg har vasket badet, og toalettet nede. Vasket noen maskiner og lagt sammen tøy. Ok har ikke fått det inn i skap enda. Da blir det jo en prestasjon.

Nå skal jeg rydde litt i gangen nede, skifte på sengen og vaske soverommet til Mazungen. og da er det bare litt stryking og lett støvsuging igjenn før vi kan pynte ferdig. Jeg er mer i rute i år enne jeg vanligvis er Lille julaften kl 20.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 13:08   #49
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Joda, det blir jul
Huset er vasket sånn passe, juletreet på plass med pynt og alle pakker pakket inn og klare. I tillegg er all mat handlet og ryddet vekk. Alt sengetøy skal vaskes, og så er vi ferdig

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 13:25   #50
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Det er håp i hengende snøre! Badet er nå skinnende rent, kjøkkenet er omtrent like fantastisk, det står tre brød i ovnen og vaskemaskina går og går. Det gjenstår fortsatt mye, men jeg trøster meg med at det er en dag i morgen også.

  Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 13:30   #51
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Kortene er nesten i boks nå. De aller fleste er sendt og klar for sending, et par mangler skikkelig adresse og frimerke.

Mamma har vasket vinduer, og hun skal svinges rundt med mer som passer hennes preferanser.

Jeg har luftet litt mer sengetøy, og skal støvsuge soverom og kle på sengene på nytt.

Sambo er på storhandel, sammen med resten av byen, stakkar mann.

Akkurat nå er det fred og harmoni, med treåring og mormor som koser seg med bilder på pc. Må vel snart gi dem litt formiddagsmat og hive dem ut på nærmeste leikeplass så får vi svingt oss enda litt mer her hjemme.

Bad og kjøkken må tas, og stua må jo holdes akseptabel hele jula - årets utfordring.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 07:36   #52
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Jeg skal nå plugge in strykejernet og stryke ferdig noe av den haugen som alltid venter. Også skal jeg hente kassen med juleduker.

Julegjestehåndklær har vi faktisk og de ligger pent i tekstilkassen og er rene og pene. :Stolt:

Jeg har tømt og satt på en oppvaskmaskin også. Laget spinatimballer i går og de er hvelvet og satt bort.

Foruten dukene og borddekking har jeg tre kulinariske utskeielser i dag. En bærsaus, kalkunstuffing og sist men ikke minst kastanjer skal forvelles.

Jeg skal dessuten få ryddet litt til og vasket lett over gulv. Mannen får diverse oppgaver.

I ettermiddag kommer min superhuslige venninne innom og da er det flaut og være sjuske.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 07:41   #53
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

I år bruker jeg sykehusoppholdet med M som en gyldig unnskyldning for å være sjuske. Det blir en standard husvask og rydding i dag, og så demper jeg belysningen og kjører masse levende lys i morgen. Blir så fint atte. Den siste julepynten kommer også opp idag, sammen med juletreet. Tipper det blir sent i kveld før vi kommer i seng, men pytt.

Julekortene er fortsatt ikke sendt, det blir liksom ikke det samme når ikke rakk å få de ut slik at de når frem før julaften. Jeg leverer ut til dem som kommer innom før jul, ellers får det være. Får komme sterkere tilbake neste år.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 07:54   #54
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Strykehjernet er fortsatt like kaldt. rokrastinerer på høyt nivå her nå:

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 08:01   #55
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Ingenting klart her ennå. Vel, juletreet er innkjøpt. Ellers er huset stort sett bombet.

Det er nok jul til miss sophie inntar tv-skjermen allikevel.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 08:19   #56
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Jeg er ei sjuske med et stort driv for å gjøre det julehyggelig. Min mor er alltid imponert over at jeg kan ha fult julepyntet hus uten å ha vasket. Det går så fint så.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 08:32   #57
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Jeg har jammen fått strøket litt. Juleduker osv er på loftet enda men til meg å være er det imponerende uansett.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 10:57   #58
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjuskenes juletråd. Tips, trøst og skryt

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva slags farger har du valgt ut? :nysgjerrig: Har du tenkt at dette skal være vinterhappeningfarger senere også, eller at du skal velge på nytt hvert år?


Siden jeg nå sitter og ser på Tidenes Vakreste Tre, kan jeg melde at fargene i år ble grønt, lilla og gull. Det er kanskje ikke så veldig rart siden mye annet i leiligheten er i nettopp grønt, lilla og gull, så her matcher alt.

Noen hvite detaljer er det her og der, som i snøballlysrekka og amaryllisene.

Neste år, vel, taim vill sjåvv. Jeg synes det er vakkert i år, men kanskje jeg har heeelt andre preferanser neste år.

Sånn i sjuskenes ånd kan jeg melde at det ble slett ingen gulvvasking og vedbæring. Lenge leve støvsugeren.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no