Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-07, 08:39   #21
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er da ikke tungvindt å merke klær.

Man tar en merkepenn og skriver navnet på kleslappen. Lett som en plett og sitter til dommedag. Billig er det også.

ikke alle klær som har lapper det kan skrives på

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg syns de som strykes på er lettvindte. En merkepenn i tillegg, så går det raskt og greit å merke alt tøy.

japp


jeg stryker på meste av klær. sammler en dunge med umerket. går bare et par min

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 10:13   #22
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

ikke alle klær som har lapper det kan skrives på

Har enda ikkje hatt plagg eg ikkje kan merke med penn. Alle klær har da lapp for størrelse og vaskeanvisning

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 12:28   #23
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Har enda ikkje hatt plagg eg ikkje kan merke med penn. Alle klær har da lapp for størrelse og vaskeanvisning

Joda men ofte er jo vaskeanvisnings lappen eks helt nede på siden på en genser. Og mange gang er de ikke store.

Størrelse lappene er ofte farget og små,bruker å prøve å skriv HC på lappene men skjelden det synnes.
Svart merketusj på en lapp som er svart og grønn funker ikke

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 16:33   #24
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg bruker klistrelappene med navn og tlf. nr. på alt jeg. Sitter selv etter utallige omganger både i vaskemaskin, tørketrommel og i oppvaskmaskin. Det eneste disse ikke sitter på er, naturlig nok, på ull.

Hvordan kan man merke ull da? tips. Har sånne strykelapper og en Ull strikkejakke jeg vil merke. hjemmestrikket dermed ingen lapper i. Tips?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 17:20   #25
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg syns de som strykes på er lettvindte. En merkepenn i tillegg, så går det raskt og greit å merke alt tøy.

Har jeg gjort i mange år også.

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 17:22   #26
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hvordan kan man merke ull da? tips. Har sånne strykelapper og en Ull strikkejakke jeg vil merke. hjemmestrikket dermed ingen lapper i. Tips?

Til det bruker jeg sånn vevde navnelapper. Jeg syr fast i endene av lappen, og dermed har jeg også ei hempe i de klærne
Ellers har jeg brukt strykelapper i noen ullklær også - de er så små at de ødelegger ikke plagget.

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 18:15   #27
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Har enda ikkje hatt plagg eg ikkje kan merke med penn. Alle klær har da lapp for størrelse og vaskeanvisning

Nei, ikke de man lager selv. Jeg syr og strikker en del til barna, og de klærne kan ikke merkes med penn.

Jeg synes også det er mer ryddig med lapper, for da får du plass til hele navnet og nummer i tilfelle noe blir borte.

__________________
Torden (03), Bris (05) og Lyn (07) + to ekstra (96 og 05)
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 18:32   #28
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hvordan kan man merke ull da? tips. Har sånne strykelapper og en Ull strikkejakke jeg vil merke. hjemmestrikket dermed ingen lapper i. Tips?

Vevde navnelapper som man syr fast i begge endene.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 11:39   #29
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

No har eg fått sånt stempeli hus, men det var jo ingen god idé. For det første vises ikkje siste bokstaven i etternavnet. For det andre vises det svarte på utsida av kvite bodyar (har sjølvsagt merka på innsida). For det tredje så fungerer det ikkje på anna enn lyse klær.

Borkasta 141 kroner for min del.
Tilbake til merkepenn

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 11:49   #30
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Merker man vanlige klær også?

Jeg har liksom bare merket ytterklær...

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 11:52   #31
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Må det stemples på merkelapper som er i klær eller kan man stemple rett på tøy?
Hvilken farge er det? var det flere å velge mellom?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

No har eg fått sånt stempeli hus, men det var jo ingen god idé. For det første vises ikkje siste bokstaven i etternavnet. For det andre vises det svarte på utsida av kvite bodyar (har sjølvsagt merka på innsida). For det tredje så fungerer det ikkje på anna enn lyse klær.

Borkasta 141 kroner for min del.
Tilbake til merkepenn



Var det jeg trodde.


Jeg stryker merkelapper i eks strømpebukser( skjeldent det er lapp i strømpebuksene til turbo som det skan skrives på] og sokker. og boxere Og en del klær som ikke har lapp i seg for å skrive på. mange av hm klærne har lapp på insiden nede i eks gensere og de stryker jeg lapp i oppe i kraven.
Men mande har jo navnelapp oppe i kraven på gensere, bak ek der det står "lindex" osv. genialt

Er bare 2 avdelinger i bhg til turbo så kan fint bare skrive forbokstavene hans i navnet. HC og alle vet hvem han er hehe.



Ytterklær har ofte svære navnelapper inni. Så der skriver vi hele navnet og tlf nr.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 11:56   #32
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Kan stemple på merkelappen, eller rett på tøyet, men vær obs på at det kan skinne igjennom.
Det er bare sort såvidt jeg vet.
Fungerer greit på lyst tøy, og om de har store lapper man kan stemple på.

  Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 12:00   #33
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hvordan kan man merke ull da? tips. Har sånne strykelapper og en Ull strikkejakke jeg vil merke. hjemmestrikket dermed ingen lapper i. Tips?


Vi har navnelapper fra sabo, som vi fester enkelt med taggit. (fåes på samme side)
Det er helt genialt, og var ikke noe problem å merke ullklær/strikkeklær.
Disse lappene er enkle å ta av når plagget er ferdigbrukt, og man kan bruke lappen på nytt plagg.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 13:32   #34
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Merker man vanlige klær også?

Jeg har liksom bare merket ytterklær...

Tuller du nå? Selvsagt merker man alt. Det er klin umulig for de voksne i barnehagen å huske hvilke plagg de ulike eier.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 14:52   #35
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!

Åh? Hos oss sa de at så lenge vi sjekker hyllen hver dag, så holder det. Når de bytter på ungene, bytter de på en av gangen, og legger det i en pose, som de skriver navnet på med en gang, så det går helt fint, sa de.

De delte ut reklamer for noe sånn merkelapp-firma da, samtidig...

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 15:00   #36
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!

Merkepenn og klistrelapper ligger lett tilgjengelig i yttergangen og på vaskerommet.
Har jeg ånden over meg stryker jeg i lapper.

Vi merker alt fra truser til blyanter.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 15:53   #37
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Tuller du nå? Selvsagt merker man alt. Det er klin umulig for de voksne i barnehagen å huske hvilke plagg de ulike eier.

Det er da ikke akkurat selvsagt at man skal merke alt av klær? Ungene mine beholder stort sett klærne sine på seg, eller så legger de det i kurven sin. Dessuten vet de hvilke plagg som er sine og kan svare i tilfelle personalet spør. De gangene det har skjedd uhell har personalet lagt klærne i en pose.

Vi har aldri fått beskjed om at ikke merkingen er bra nok.

(Men hvis man ønsker å bruke tid på å merke alt av strømpebukser, gensere, truser, sokker mm er det ikke noe jeg legger meg opp i. )

  Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 15:59   #38
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!

Ja det stemplet er genialt.
Penn fungerer fint også, men tar jo litt lenger tid enn å stemple da.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 16:03   #39
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Åh? Hos oss sa de at så lenge vi sjekker hyllen hver dag, så holder det. Når de bytter på ungene, bytter de på en av gangen, og legger det i en pose, som de skriver navnet på med en gang, så det går helt fint, sa de.

De delte ut reklamer for noe sånn merkelapp-firma da, samtidig...


Det samme hos oss også.
Jeg bruker stort sett de samme klærne i barnehagen også, så de er lett gjenkjennlige uansett.
Men sko og yttertøy er merket skikkelig, samt votter og ulltøy.
Her har det kun forsvunnet merket tøy, aldri det som er umerket.
Og det er votter og luer som er blitt borte.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 18:35   #40
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Merking av tøy - ENDELIG noe lettvint!!

Jeg har også stempelet, det er veldig greit.
Også har jeg merkepenn i tillegg, for små lapper.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no