Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Tips til melkefri barnebursdag

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-10, 13:45   #21
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Vet du forresten at akkurat sånne utsagn gjør livet litt surere for oss som har barn som er veldig allergisk mot melkeprotein? Sjokolade er jo noe av det aller verste!

Sokk - så hyggelig at du tar deg bryet. Seigmenn, krokodiller og veldig mye annet smågodt er melkefritt. Vær obs på at det er melk i krydderet på en del potetgull.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg tror Fadese snakket om laktoseintoleranse. Og jeg tolket henne dithen at Sokk kunne høre med foreldrene hvor mye barnet tåler. Det er forskjell på laktoseintoleranse og melkeallergi. Og det er et godt råd å snakke med foreldrene, og ikke ta noe for gitt. :tolker Fadese fritt:

Det var selvsagt det jeg mente, og jeg vil helst slippe å bli beskyldt for å gjøre livet surt for folk som har allergi i familien. Jeg har overhode ikke antydet at Sokk og Torsk skulle servere melkeprodukter uten å undersøke det nærmere med foreldrene til det aktuelle barnet.

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Sjokolade er noe av det verste for min laktoseintolerante unge. Jeg har aldri hørt at folk med laktoseintoleranse kan spise sjokolade, da må de bare ha et bittelite snev av laktoseintoleranse ihvertfall.

Ut fra den informasjonen vi mottok da Lillemor fikk påvist laktoseintoleranse tåler de aller fleste et par dl melk uten at de får plager av det. Vår datter kan spise litt sjokolade uten å få smerter og løs mage, så det er sikkert forskjell fra person til person.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:10   #22
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg tror dette skal gå helt bra, jeg.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 19:32   #23
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Jeg er også laktoseintolerant. Tåler ikke en twist en gang. Her er mine bursdagstips:

Lag egen vaniljesaus med tine laktosefri melk og pose (posen inneholder ikke melk).
Lag egen sjokopudding med tine laktosefri melk (posen inneholder ikke melk).
Lag gele.
Lag kokosbollekake med selskapssjokolade i glasuren (den er uten melk).
Toro langpanne sjokoladekake er god, og uten melk og gluten.
Ønsker du å lage en marsipankake eller kremkake kan du gå til en velass. butikk og spørre etter Menkomel wipping eller Erlet. Dette er fløteerstatninger. Kjempegode til å lage hjemmelaget is av!!
Nonstop tåler jeg, oppskriften er som før. Kansje ikke spise den største posen på en kveld, men som kakepynt eller en liten neve er Ok.
Gjærbakst kan lages med tine laktosefri melk. F eks skoleboller/kanelboller.
Bollene fra bakers er melkefrie.
Godteposen: Kjærlighet på pinne, smågodt, godis smykke, pez, dropseske etc.

Dette går nok som en drøm :-)

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 20:11   #24
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.670
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Gjerbakst kan lett lagest på vann og solje/blått smør også. Man trenger ikke melk i boller.
Muffins med appelsinjuice istendefor melk.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 19:58   #25
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, og nettopp derfor er det viktig å spørre den det gjelder, om hva vedkommende tåler. Hvis man ikke kan spørre, synes jeg som dere, at man skal ta utgangspunkt i null melk.

Ja.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 20:07   #26
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til melkefri barnebursdag

Dette stemmer ikke. Jeg sjekket selskapssjokoladen på butikken nå, og den inneholder melk! Dronningsjokolade derimot er melkefri- det sto at den kan inneholde spor av melk.

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Lag kokosbollekake med selskapssjokolade i glasuren (den er uten melk).

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no