Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-09, 10:31   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Med tanke på at fett inneholder ca. 9 kcal pr gram og karbohydrater ca 5 kcal pr gram, hvorfor synes det å være gjengs oppfatning at f.eks. jogurt naturell med 10 % fett og 3 % karbohydrat er svært usunt og fetende, mens man uten videre trykker i seg massevis av brød, frokostblandinger og andre saker med 60 - 70 % karbohydrater? Er vi så mye et produkt av de offentlige anbefalingene snarere enn fornuften?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 10:47   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Nå er ikke jeg av dem som har satt meg inn i dette da, og i mitt hode er vel ikke joghurt naturell så fetende at det gjøre noe heller...

Men så er jeg da også av de som synes fett er mer usunt enn kalorier i så måte. Det er noe med fettceller som legger seg i blodårene etc. Energi (altså kcal) er i mitt hode ikke ille i seg selv, men om man vil ned i vekt er det selvsagt et lett regnestykke at man må bruke flere enn man putter inn.

Derfor synes jeg at min fornuft tilsier at fett ikke er sunt i store mengder, men at det ikke strider mot min fornuft å spise karbohydrater likevel.

Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 10:49   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Med tanke på at fett inneholder ca. 9 kcal pr gram og karbohydrater ca 5 kcal pr gram, hvorfor synes det å være gjengs oppfatning at f.eks. jogurt naturell med 10 % fett og 3 % karbohydrat er svært usunt og fetende, mens man uten videre trykker i seg massevis av brød, frokostblandinger og andre saker med 60 - 70 % karbohydrater? Er vi så mye et produkt av de offentlige anbefalingene snarere enn fornuften?

JA.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 10:54   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Er det en offentlig anbefaling at man skal trykke i seg massevis?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 10:56   #5
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Ikke det akkurat. Jeg tenkte mer på at vi er så vettskremte ved tanken på fett at vi synes mat med 10 % fettinnhold er avskrekkende men ikke reagerer på mat (jeg holder godteri utenfor) med 2/3 karbohydratinnhold.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 10:56   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Jeg lurer også på hvem som tror at det er lurt å trykke i seg masse brød og frokostblanding. Man legger på seg i å legge i seg masse av nærmest alt, det tror jeg alle som har prøvd å telle kalorier vet. Jeg er fullt klar over at brød ikke er kalorifritt, men moderate mengder grovt brød vil for mange av oss være en lettvin og grei måte å opprette holde en greit sunn livsstil på i hverdagen - også om man tenker kalorier.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 10:57   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Når man tar vekk fettet i et produkt, så må man erstatte det med noe annet --> karbohydrater.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 10:58   #8
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Ikke det akkurat. Jeg tenkte mer på at vi er så vettskremte ved tanken på fett at vi synes mat med 10 % fettinnhold er avskrekkende men ikke reagerer på mat (jeg holder godteri utenfor) med 2/3 karbohydratinnhold.

Jeg tenker ikke sånn, så jeg har problemer med å sette meg inn i hva du egentlig mener her.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:00   #9
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Jeg tenker heller ikke sånn, men tror nok en del personer rundt meg gjør det. Personlig ser jeg mest på proteininnholdet og prøver å bruke det som rettesnor når jeg skal spise.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:00   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Når man tar vekk fettet i et produkt, så må man erstatte det med noe annet --> karbohydrater.

Stemmer det? Sjekket matvaretabellen for yoghurt, frukt og yoghurt, frukt, lett, 0,5% og der var det høyere karbohydratinnhold i førstnevnte.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:03   #11
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Stemmer det? Sjekket matvaretabellen for yoghurt, frukt og yoghurt, frukt, lett, 0,5% og der var det høyere karbohydratinnhold i førstnevnte.

Ikke for melkeprodukter - der fjerner man bare fettet uten å erstatte med noe annet, men i veldig mange lettprodukter er fett erstattet med karbohydrater.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:07   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Ikke for melkeprodukter - der fjerner man bare fettet uten å erstatte med noe annet, men i veldig mange lettprodukter er fett erstattet med karbohydrater.

Hva slags lettprodukter da? Har du eksempler?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:17   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Dressinger, f.eks. Mange av dem markedsføres med 0 % fett. Hva er det da man putter oppi i stedet?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:20   #14
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Ikke for melkeprodukter - der fjerner man bare fettet uten å erstatte med noe annet, men i veldig mange lettprodukter er fett erstattet med karbohydrater.

Det er faktisk mer karbohydrater i magrere melketyper enn i de fetere.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:22   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er faktisk mer karbohydrater i magrere melketyper enn i de fetere.

Mja.

Skummet: Energi: 33 kcal, Karb: 4,8
Lett: Energi: 46 kcal, Karb: 4,7

Det er ganske lett å velge, altså.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:23   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Mja.

Skummet: Energi: 33 kcal, Karb: 4,8
Lett: Energi: 46 kcal, Karb: 4,7

Det er ganske lett å velge, altså.

Det var ikke en enorm forskjell nei. Jeg er så sær at jeg ikke er så opptatt av om det er det ene eller det andre, jeg ser på kaloriinnholdet i den grad jeg ser på noe.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:24   #17
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tenker ikke sånn, så jeg har problemer med å sette meg inn i hva du egentlig mener her.

Jeg mener omtrent dette: To personer inntar et måltid som inneholder like mye energi. Jeg spiser et måltid som inneholder havregryn, nøtter og fet yoghurt og personen ved siden av meg spiser frokostblanding (la oss si at det er av den "sunne" sorten med lite tilsatt sukker) og magre melkeprodukter. Gjennomsnittsnordmannen vil antageligvis oppfatte sistnevnte som den som inntar det sunneste måltidet, fordi fett har fått et fy-stempel av de fleste ernæringseksperter.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:26   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg mener omtrent dette: To personer inntar et måltid som inneholder like mye energi. Jeg spiser et måltid som inneholder havregryn, nøtter og fet yoghurt og personen ved siden av meg spiser frokostblanding (la oss si at det er av den "sunne" sorten med lite tilsatt sukker) og magre melkeprodukter. Gjennomsnittsnordmannen vil antageligvis oppfatte sistnevnte som den som inntar det sunneste måltidet, fordi fett har fått et fy-stempel av de fleste ernæringseksperter.

Det er mulig, men jeg har problemer med å skjønne at det du skisserer her vil gi like mange kalorier så lenge frokostblandingen er av typen weetabix.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:26   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Jeg er ikke sikker på at du har rett i det. Det har vært temmelig tydelig kommunisert at frokostblanding ikke er særlig sunt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:27   #20
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Frokostblanding er det vel ingen som oppfatter som sunt med mindre det er 4-korn eller noe annet dølt uten tilsatt sukker/syltetøy/yoghurt?

Safran: Jeg vet ikke hva som tilsettes, men jeg vil gjerne vite det.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no