Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvilken hunderase?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-07, 21:19   #21
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Labrador og Golden retriver biter også-

Altså alle raser har sine "svarte får" som har bitt o.l...
Men det er ikke dermed sagt at alle i samme rase har lett for å bite.
Jeg har hørt mest om Rotweilere, og de 2 førstnevte har bitt mange.
Men aldri opplevd det selv og ikke hørt noe om Dachser frem til nå her inne.

Alle hunder kan stikke av.
Vi slipper Kenai løs i skogen, leker gjemsel noe han elsker. Han stikker ikke av, men klarer han å komme seg ut av hagen, så tar han seg en lufte tur rundt i nabolaget akkuratt som de andre hundene i nabolaget og det er ikke få.


Hvordan hunden blir har mye å si på "oppdragelsen" også, ikke bare rasen.
Vi følger mye av Cecar Milan sitt opplegg og syn på hunder, vi er ikke enige i allt, men det vi bruker fungerer veldig bra på Kenai. ( http://www.cesarmillaninc.com/ )

Alle finner sin måte å oppdra hunden sin på og hunder er forskjellige akkuratt som eierne er forskjellige, det er bare å finne den rette hund til den rette familien..

Klippet fra en av side av Cecar Milan
http://pets.yahoo.com/blog/cesarmill...right-for-you/

Choosing a Dog That's Right for You!
Posted Tue, Jul 17, 2007, 12:05 pm PDT
There are many things to consider when you begin the process of choosing a new dog to adopt into your pack. If you've watched my television show or read my book, Cesar's Way, you're already familiar with the most vital question -- what's my energy level, and is the new dog's energy level truly compatible with mine?

To help you make an informed selection, I've compiled some tips to help you answer this and other important questions.

MAKE AN HONEST ASSESSMENT OF YOUR PERSONAL ENERGY LEVEL AND LIFESTYLE. This is key. Are you the sort of person who wakes up at 6 AM, goes for a run, and then gets straight to work? Or do you take a more relaxed approach to life? Be sure you take time to honestly reflect.

DO YOUR RESEARCH! Once you've identified your personal style, look for a dog with a similar energy level. Someone who enjoys hiking might do well with a larger, high-energy breed, whereas someone who prefers a leisurely stroll might be better matched with a calmer dog. With Internet resources, the information is right at your fingertips! Still, breed isn't everything. Every dog is born with its own energy level -- very high, high, medium, or low. Spend enough time with the dog you're thinking of adopting to observe its natural energy level.

TAKE YOUR TIME! Many people when choosing a dog simply visit a kennel, pet store, or rescue center and adopt the "cutest" dog on the spot. They make the choice using emotions alone, failing to consider the frustration that can come from an energy disparity between dog and human. This is a big decision, both for you and for the dog you will eventually adopt. Remember, the more times an adopted dog is returned to a shelter by owners who can't handle it, the more likely it is to eventually be destroyed. This sad fact makes your careful decision all the more important.

With these things in mind, I hope you'll be better prepared to form a powerful and healthy bond between yourself and your prospective companion. I'll leave you, as always, with a helpful Dog Behavior tip: dogs use constant energy to communicate.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´

Sist redigert av Michayla : 20-08-07 kl 21:40.
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 21:23   #22
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Jeg har vokst opp med dachs, og ingen av dem har noen sinne bitt meg.
Ikke har de stukket av heller, bortsett fra den ene som fikk ferten av naboens utekaninbur.

De er utmerkede jakthunder da, og jakthunder er veldig lojale. Dessuten er de ikke så store at de river ned ting fra bordet med overivrige haler.

:er vant til å argumentere dachs i heimen ja ...:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 21:29   #23
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

… som røyter og stinker. Jo takk. Puddel er myk og god og røyter ikke. Lukter minimalt med hund. Det er viktig når man kjøper hund.
Men jeg skal aldri ha hund.

Men pudler har til gjengjeld høyt volum som de liker å bruke så ofte som mulig.
*erfaren hundemamma med tre puddel/Papillonblandinger*

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 21:38   #24
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Men pudler har til gjengjeld høyt volum som de liker å bruke så ofte som mulig.
*erfaren hundemamma med tre puddel/Papillonblandinger*

Mja, det kommer an på hva de får lov til. Ligg unna dvergpudler.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 21:40   #25
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Her kan du lese om mange forskjellige hunderaser.

http://pets.yahoo.com/dogs/breed-guide/

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 21:45   #26
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Shetland Sheepdog

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 21:47   #27
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Vores katt er helt sikker på at han er hund: han går tur med oss, leker og er überkælen. Samtidig er han nem å få passet når man skal på ferie, og han fanger mus og andre ekle krypdyr. Hundene i nabolaget er faktisk kjemperedd ham, for han kan blåse seg opp til dobbel størrelse ved behov. Eneste aber dabei er at agility nok ikke helt er hans greie.

Har du gjort et forsøk? You never know

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 22:12   #28
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Stabyhoun er en flott rase.


Den får gode skussmål fra NKK:
Adferd/
temperament:

Hengiven, myk og vennlig som selskapshund, intelligent, lydig og lettlært. God vakthund, men ikke aggressiv eller bisk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 23:01   #29
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Opprinnelig lagt inn av noba, her.

Shetland Sheepdog

De er bare utrolig nydelige. Ønsker meg en ny sheltie.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 08:14   #30
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Mange fine hunder som finnes, men mitt råd er: ikke velg en større hund enn dere har plass til bla, i bilen.

Forøvrig så kan alle hunder bite uansett rase.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:18   #31
ack
HATER Bergen by
 
ack sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 211
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg ønsker meg hund, mannen begynner og varme til tanken. Avkommet er kjempeivrig men tror ikke hun får det før hun er voksen.

Vi har god tid, men jeg spekulerer jo litt på hvilken rase en skal peile seg inn mot.

Jeg har alltid vært glad i store hunder, men jeg er ikke den aller sprekeste. Ikke er vi jaktmennesker så den Veimaraneren jeg "drømmer" om blir litt feil.

Jeg ønsker meg ikke akkurat en "veske-hund" og ikke noe for gneldrete. Rimelig barnevennlig er vel selvfølgelig. Noen forslag?

Storpuddel så klart.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 15:19   #32
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Storpuddel så klart.

Beklager! De er enda verre en små pudler! Ikke meningen å tråkke noen på tærne.

  Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 15:22   #33
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Hva med kooiker?? Min lillesøster har det! Og den er helt elskelig!! Det finnes ikke så mange av den hunderasen i Norge.


http://home.no.net/kooikern/

  Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:32   #34
ack
HATER Bergen by
 
ack sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 211
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Beklager! De er enda verre en små pudler! Ikke meningen å tråkke noen på tærne.

Ikke for de som liker store hunder bedre enn små. Ikke røyter de, godt hode, ikke trenger de flere km tur hver dag, lettrente og selvsagt veldig fine. :ikke at jeg har en selv:

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:43   #35
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Hva med en blandingshund? Vi har hatt flere blandinger. De er mindre sykdommer på blandinger. Vi har hatt flere. Nå har vi 3 hunder som alle er omplasseingshunder. En Border Collie, en blanding av Border Collie og labrador og Kisha (avataren) som er rottweiler, dalmatiner og shaefer. Verdens snilleste og klokeste hund ( mener jeg da).
Alle hunder er forskjellige individer uansett rase.
Fuglehunder synes jeg er vimsete og stressete ( settere), men de er sjelden aggresive overfor andre hunder. Vår BC (hann) angriper andre hannhunder uten varsel, derfor må vi være ekstra påpasselig.
Hvis jeg skulle valgt hund i dag, ville det uten tvil vært en tispe. Australsk terrier er favoritten. De hundene jeg har sett av rasen har gått løse uten bånd, og vært rolige dyr. Likevel tenker jeg meg om, siden en terrier er kjent for å være litt tøff.

www.canis.no har en en spørris for valg av hund, men nå ser jeg at man må logge seg på siden deres. Derfor kunne jeg ikke linke.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:53   #36
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Lagotto. Vanvittig trivelige hunder.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:54   #37
ack
HATER Bergen by
 
ack sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 211
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Ja det kommer jo helt an på hva man skal bruke hunden til, men til hovedinnlegget passer en storpuddel bra (sikkert mange andre også).

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:54   #38
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:55   #39
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Hvorfor får jeg ikke til å kopiere et bilde over hit tro?

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 07:43   #40
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken hunderase?

Jeg drømmer om Leonberger. De er så utrolig nydelige!

Jeg har (foreløpig 4, blir snart tre) katter, men er i bunn og grunn et hundemenneske. Men vi har ikke plass eller penger til å ta oss av en stor hun nå, så derfor venter vi noen år med det. Men så snart vi har mulighet, SKAL jeg ha en Leonberger! Jeg har lest endel om rasen, og kommet frem til at det er den rette rasen for meg. Så får den heller røyte! Jeg har jo støvsuger og klesrulle! Det at den er stor, men likevel ikke trenger så altfor mye morsjon, i tillegg til at den er lærevillig og barnevennlig gjør den til den perfekte hunden for oss. Jeg vil ikke ha noen liten hund, jeg vil ha en stor hun som orker endel hvis den "må", men som også trives i sofaen. I tillegg har jeg lest (flere steder) at ulik sine andre store artsfrender, så sikler den ikke. Noe som er et digert pluss.

Men foreløpig må jeg klare meg med puseluskene mine. Er jo veldig glad i dem da. Hele hurven. Kommer til å tute som en unge den dagen Simbagutten min flytter til Onkel Mike.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no