Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Problemformulering i prosjekt

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 21:53   #1
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Problemformulering i prosjekt

Hvor detaljert bør det være?

Noen som er god på dette her?

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:57   #2
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Dess mer detaljert, jo bedre er det, på en måte i hvert fall. Prosjektet blir enklere å gjennomføre dersom du vet nøyaktig hva du vil undersøke. Samtidig bør den ikke være for komplisert.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:00   #3
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Jeg tenker kanskje at det må være motsatt jeg? Jo mer genrell jo mindre å ta hensyn til??
Vi skal jo levere et resultat også. Lurer veldig på viktigheten av å ha en problemformulering så lenge vi er den som bestemmer det meste med dette prosjektet.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:01   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Lag problemstillingen til slutt, når du ser hva du har fått med deg i prosjektet.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:03   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Problemstillingen må ikke være for vid, da vil du ikke klare å favne alt. Det er også vanlig at den endrer seg underveis, ettersom du finner mer stoff og spesialiserer den mer. Start et sted, og så endrer du bare etterhvert som det skrider frem.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:09   #6
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Den må revideres etter hvert. "Feilen" man gjør er ofte at man lover for mye i problemstillingen og at man ikke klarer å "innfri" forventningene problemstillingen skaper.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:11   #7
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Den må revideres etter hvert. "Feilen" man gjør er ofte at man lover for mye i problemstillingen og at man ikke klarer å "innfri" forventningene problemstillingen skaper.

Ja det er det jeg tenker også.
VI må levere et utkast da, så skal helst ikke redigere den etterpå. Men får sikkert ikke pryl heller da.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 00:23   #8
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Enig i det å snevre den mest mulig inn. Lettere å skrive en god besvarelse med en klar, tydelig og kortfattet problemstilling. Du bør f.eks ikke legge inn flere forskjellige fokus i problemstillingen. Det er bedre å gå i dybden på et smalt emne. Da er det mye større sjanse for å holde tråden gjennom oppgaven.
Min erfaring er at vide problemstillinger aldri blir godtatt


(Da jeg skrev en veiledningsoppgave i vår opplevde jeg at en av studentene hadde skrevet om noe annet enn det hun hadde skrevet i problemstillingen sin. Veileder sa da at det ikke var noe problem siden oppgaven var så godt skrevet, så hun fikk beskjed om å bare tilpasse problemstillingen til den nesten ferdige oppgaven)

  Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 00:29   #9
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Hovedmål og delmål bør dekkes inn av hovedproblemstilling og delproblemstillinger.

Jo mere konkrete problemstillinger, jo bedre (hvorav bruk av delspørsmål for å få frem nyansene du ønsker å dekke inn og hvordan).
Den overordnede problemstillingen, målet med det hele må altså brytes ned til forskningsspørsmål som du skal forsøke å besvare.
Videre mener jeg at den overordnede problemstillingen bør formuleres tidlig i et dokument, og ikke minst tydelig.

(så går du videre på metoder, og forteller og forklarer hvorfor du velger de metoder og teorier du velger, hvilket igjen bør baseres på de delmålene du setter deg som hjelper deg å nå hovedmålet ditt).


(NB nå snakker jeg om skrivingen, hvordan du utfører det hele, hvor du starter er noe helt annet selvsagt. Du må gjerne begynne med å slutten: Å finne svaret på hovedproblemstillingen også gå baklengs derfra, men når du skriver, bør du begynne med problemst. ja. Kjempeviktig)


Sist redigert av SmarteSmelt : 29-08-07 kl 00:46.
SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 16:32   #10
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Takker for alle bidragene!

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 16:44   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Husk at man ikke kan ha noen svar i konklusjonen som ikke er med i problemstillingen! Det er veldig lett for å ende opp med å svare på noe helt annet enn det man startet med å spørre om. Har jeg hørt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 16:52   #12
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Ja det er det jeg mener også. Har en i prosjektet som vil ha med ALTFOR mye i formuleringen i følge meg. Jeg mener at vi gjør det veldig vanskelig for oss selv om vi skal ha så mye "regler" å følge hele veien. Enden på visa er jo bare at vi må revidere hele tiden..

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:34   #13
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Da jeg skrev masteren min i fjor, så var problemformuleringen ganske vid. Fikk hjelp av veileder en del. Den var såpass vid at jeg kunne skrive mye samtidig som jeg kunne konkretisere inn. Eksempel: Jeg skulle finne ut hva som var gjort tidligere innen min spesialisering/tittel på oppgaven, videre inneholdt problemformuleringen hva jeg ville finne ut og om det var mulig å kombinere noen av "best practice" løsningene til en ny løsning (og helst mer effektiv med mer treff osv) . Til slutt ble det beskrevet hvordan dette skulle løses, v.hj a. en prototype og litteraturstudie av best practice. Direkte metoder ble ikke nevnt. Var det litt til hjelp?? Dette var master i it studier.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:37   #14
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Jeg har levert og fått beskjed om at den var bra.

Takker for innspill!

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:44   #15
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg har levert og fått beskjed om at den var bra.

  Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:47   #16
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Supert! Hva er problemstilingen?

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 09:57   #17
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Ble sikkert en stjerneformulering:-) Og problemformuleringen er til for å snevre inn, det gjør man i innledningen til oppgaven som man skriver til slutt, det er den og konklusjonen som viktig å gjøre så konkret og nøyaktig som mulig.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 09:59   #18
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Problemformulering i prosjekt

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Supert! Hva er problemstilingen?

Har ikke så lyst til å legge den på nett.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no