Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-09, 18:49   #61
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

MinaX, det jeg har hørt (tror jeg) er at man tar opp flere mineraler og andre stoffer fra maten når man er gravid; kan det stemme? På den annen side, det er jo mange som er jernfattige under graviditeten.

Jeg kan ikke noe særlig om det, men det høres sannsynlig ut at det kan være forskjeller der. Opptaket av mikronæringsstoffer er jo mye mer regulert enn makronæringsstoffer.

Men for de energigivende makronæringsstoffene er vi som svamper og absorberer det aller meste, så sant man ikke har kronisk diaré eller andre tilstander som gir malabsorbsjon.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 22:36   #62
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nordmenn flest, har jeg inntrykk av.

Med MASSE brød, mener jeg mer enn 2 skiver til frokost og 2 skiver til lunsj. Og jeg mener brød er en helt fin måte å få i seg to greie måltider på daglig, men jeg er da klar over at mange skiver gir mange kalorier likevel. Det er få jeg kjenner som tror at de kan spise uendelige mengder brød uten at det gir noen kalorier.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Der er jeg helt enig med deg, Skilpadda. Så jeg spiser vanlig ost, men holder meg til skummet melk, for det er ikke noe offer for meg. Tvert i mot. I den grad jeg drikker melk. :gulp:

Jeg og. Jeg spiser aldri lettost, den er grusom. Derimot er all annen melk enn skummet melk fullstendig udrikkelig.

Jeg mener det er altfor lett å si at kroppen blir fortere mett av mat med feks mye fett og lite karbohydrater. De lavkarbomenyene som er beskrevet her inne ville ikke gjort meg mett iallfall.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 23:07   #63
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg mener det er altfor lett å si at kroppen blir fortere mett av mat med feks mye fett og lite karbohydrater. De lavkarbomenyene som er beskrevet her inne ville ikke gjort meg mett iallfall.

Jeg tror det er proteinene mer enn fettet som gjør meg mett, men at det kanskje "sitter i" lenger dersom jeg også får i meg en passe dose fett. Hovedforskjellen fra tidligere er at jeg nå prøver å få i meg bortimot en "middagsdose" med proteiner fire ganger om dagen, i stedet for bare til middag og fjerdeparten så mye til de andre måltidene, og jeg blir definitivt mett da. Selv om middagen kanskje ikke er mer mettende enn før, så er både lunsjen og kveldsmaten det, og dermed er jeg jevnt over mettere.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 23:08   #64
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror det er proteinene mer enn fettet som gjør meg mett, men at det kanskje "sitter i" lenger dersom jeg også får i meg en passe dose fett. Hovedforskjellen fra tidligere er at jeg nå prøver å få i meg bortimot en "middagsdose" med proteiner fire ganger om dagen, i stedet for bare til middag og fjerdeparten så mye til de andre måltidene, og jeg blir definitivt mett da. Selv om middagen kanskje ikke er mer mettende enn før, så er både lunsjen og kveldsmaten det, og dermed er jeg jevnt over mettere.

Jada. Altså, jeg tviler ikke på at dette fungerer flott for mange altså, men jeg synes det blir litt for lettvint å si at man uten videre blir så mye mettere av slik kost og at man derfor vil spise mye mindre. Jeg vet feks at jeg liker sånn mat så mye bedre at jeg antagelig ville spist alt for mye....

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 23:12   #65
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jada. Altså, jeg tviler ikke på at dette fungerer flott for mange altså, men jeg synes det blir litt for lettvint å si at man uten videre blir så mye mettere av slik kost og at man derfor vil spise mye mindre. Jeg vet feks at jeg liker sånn mat så mye bedre at jeg antagelig ville spist alt for mye....

Ja, det er jo også noe man må ta i betraktning. Jeg mente ikke å misjonere, altså, bare å påpeke at jeg selv tror det er proteinene og ikke fettet som spiller mest rolle for metthetsfølelsen min.

Og ellers tror jeg i stor grad også på at alle kostholdsomlegginger (innen rimelighetens grenser, så klart) "virker", dersom man er motivert og overbevist på ordentlig, fordi det i seg selv gjør at man blir mer bevisst på hva man spiser, og dermed at man spiser bedre/riktigere (og kanskje også blir mer motivert til å trene mer). Og tilsvarende tror jeg at det knapt er noe som virker dersom man ikke egentlig ønsker å gjennomføre det. Så sånn sett tror jeg det viktigste (og vanskeligste) er å bestemme seg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 04:38   #66
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Dette har jeg alt for mye meninger om til å kunne svare på iPhone med dårlig nett. Kommer sterkere tilbake men en karbohydrat er ikke en karbohydrat like lite som fett bare er fett proteiner metter bedre enn karbohydrater og fett, men er også det siste kroppen velger når det skal forbrenne. Og statlige anbefalinger sier ikke bare at man skal spise prosentvis så og så mye fett, proteiner og karbohydrat, men også hvilken type. Sukker er det eneste man kan klare seg helt uten, fett må man ha. Hvis ikke blir man syk. Og til syvende og sist er det det totale antallet kalorier so
bestemmer om man legger på seg eller ei, ikke typen kalorier. Naturlovene lar seg ikke oppheve. Jeg kan vise til seriøs forskning (når ferien er slutt) som viser dette.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 07:33   #67
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

I min verden er det karbohydrater som er skurken. Jeg bruker dermed kremfløte med god samvittighet men spiser ikke syltetøy og veldig lite brød. :gærning:

Jeg har absolutt inntrykk av at det har blitt en endring i folks oppfatning de siste årene. Da jeg gikk over til karboredusert kosthold for mange år siden var det utrolig sært. I dag vet de fleste at det handler om mer proteiner og mindre karbohydrater.

  Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 08:15   #68
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

I min verden er det karbohydrater som er skurken. Jeg bruker dermed kremfløte med god samvittighet men spiser ikke syltetøy og veldig lite brød. :gærning:

Jeg har absolutt inntrykk av at det har blitt en endring i folks oppfatning de siste årene. Da jeg gikk over til karboredusert kosthold for mange år siden var det utrolig sært. I dag vet de fleste at det handler om mer proteiner og mindre karbohydrater.

Feil! Det handler om å redusere de enkle karbohydratene og holde seg borte fra mettet fett (og transfett). Og ikke spise mer kalorier enn man forbrenner. Så enkelt og så vanskelig... Fedon er stort sett i tråd med norske kostholdanbefalinger karbohydrater er ikke bare loff og syltetøy, men grønnsaker, grove kornprodukter, linser og belgfrukter. Som sagt, en karbohydrat er ikke en karbohydrat, de er delt inn i grupper, og de enkle (sukker og sykkerarter mm) anbefales ikke som en del av norsk kosthold!

Fett er heller ikke fett. Mettet fett er usunt, flerumettet sunt Melkefett er ikke bra, sukker er ikke bra. Lett er bra, så lenge fett ikke erstattes av sukker eller annen dritt.

Proteiner er det siste kroppen forbrenner, har den tilgang på karbohydrat og fett velger den det. Men proteiner metter bedre. Ergo trenger man spise mindre for å bli mett. Men kroppen trenger karbohydrat og fett, kun proteiner er ikke bra. I lengden, vel å merke. Igjen, jeg kan minke til forskning (den typen som har kontrollgruppe....) men ikke fra ferie og iPhone b

:brenner for kosthold, har studert og skal studere mer til høsten:

Men som sagt, kalorier er kalorier, det finnes ingen som magisk forsvinner fordi de spises i et måltid uten karbohydrater. Kalorier som spises må forbrenes, enten de inntas som fett, karbohydrat eller proteiner. De man ikke forbrenner blir ekstra kg på kroppen, så enkelt og så irriterende...

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 08:45   #69
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Milfrid, der er delte meninger om endel av påstandene dine.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 08:49   #70
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Milfrid - det jeg skrev var fatisk ikke feil selvom du utdyper det mer i ditt innlegg altså. Det handler om å velge langsomme karobhydrater fremfor raske. Ligge unna sukker og stivelse som næringsmidler. (De er greie nok som krydder en gang i blant, men ikke som ernæring), spise sunt fett og proteiner nok til å fore musklene sine med og for de fleste vil det å spise mat som gir noenlunde jevn blodsukkerbelastning fjerne mesteparten av trangen til å overspise og dermed også gi gode resultater for helsen.

Istedenfor brød og loff som mat med pålegget som tilbehør så spiser man påleggsmaten og pynten (grønnsakene) som mat med litt brød som tilbehør. Og velger bønner, linser og sånt i langt større grad. Og er man mer sulten så er det bedre å ta et stykke til med fisk enn en potet til. Fordi poteten vil gjøre mange av oss mer tilbøyelige til å få lyst på kake senere på kvelden. Og dermed bidra til å øke det totale kaloriinntaket selvom man i utgangspunktet like gjerne kunne spist en potet som et tilsvarende kalorimengde med fisk.

  Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 08:51   #71
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Jeg er forøvrig ikke enig i det du skriver om mettet fett heller, men vet at det er et omstridt tema. Jeg har levd med ganske drøye mengder mettet fett over tid og kjenner flere som deler min erfaring med at dette ikke påvirker kroppen negativt på noe målbart vis.

  Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 08:57   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Enig med Smilefjes og Safran, dette med mettet fett er svært omdiskutert, og jeg er ikke ett sekund i tvil om at det faktisk er veldig bra for oss og IKKE har noen som helst dårlig innvirkning på hjerte- og kar. Raske karber, derimot ...

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 16:39   #73
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Milfrid, der er delte meninger om endel av påstandene dine.

'Påstandene' er ikke mine, men er dokumentert gjennom metaforskning. Vi kjenner alle en som har røykt som en svamp og likevel levd til han ble 100 og døde av alderdom, ikke kreft. Røyking er ikke sunt av den grunn som sagt, jeg er klar for diskusjon om en ukes tid, når jeg er tilbake til pc og skikkelig nett, for jeg slenger ikke ut 'påstander', det er snakkom dokumentert forskning av hvordan kroppen fungerer og forbrenner kalorier. Send meg gjerne link til metastudier som viser det motsatte. Jeg har lett, og ikke funnet annet enn vitnesbyrd selv, nemlig, og det holder like lite som om en røyker på 90 sier det er sunt, for meg.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 16:45   #74
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

'Påstandene' er ikke mine, men er dokumentert gjennom metaforskning. Vi kjenner alle en som har røykt som en svamp og likevel levd til han ble 100 og døde av alderdom, ikke kreft. Røyking er ikke sunt av den grunn som sagt, jeg er klar for diskusjon om en ukes tid, når jeg er tilbake til pc og skikkelig nett, for jeg slenger ikke ut 'påstander', det er snakkom dokumentert forskning av hvordan kroppen fungerer og forbrenner kalorier. Send meg gjerne link til metastudier som viser det motsatte. Jeg har lett, og ikke funnet annet enn vitnesbyrd selv, nemlig, og det holder like lite som om en røyker på 90 sier det er sunt, for meg.

Jøss.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 16:55   #75
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jøss.

Alle må ha noe de brenner litt for



Men jeg ser nå at tråden heter helt uvitenskapelig om fett og karbohydrater, så da burde jeg vel strengt tatt holde metastudiene 'mine' borte fra tråden

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 17:15   #76
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Hva er forskjell på metastudier og forskning?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 17:21   #77
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hva er forskjell på metastudier og forskning?

En metastudie er en analyse av flere enkeltstående studier med samme hypotese. Altså er metastudier en del av forskningsbegrepet, men "bedre" enn enkeltstående studier av typen "svenske forskere har vist at inntaket av raske karbohydrater er signifikant begrenset hvis man sitter utelukkende på venstre rumpeball ved konsum".

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 21:00   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

'Påstandene' er ikke mine, men er dokumentert gjennom metaforskning. Vi kjenner alle en som har røykt som en svamp og likevel levd til han ble 100 og døde av alderdom, ikke kreft. Røyking er ikke sunt av den grunn som sagt, jeg er klar for diskusjon om en ukes tid, når jeg er tilbake til pc og skikkelig nett, for jeg slenger ikke ut 'påstander', det er snakkom dokumentert forskning av hvordan kroppen fungerer og forbrenner kalorier. Send meg gjerne link til metastudier som viser det motsatte. Jeg har lett, og ikke funnet annet enn vitnesbyrd selv, nemlig, og det holder like lite som om en røyker på 90 sier det er sunt, for meg.

Jeg vet ikke hvor seriøs side forskning.no er (link om melkefett) men flere og flere ernæringsfysiologer og andre kompetente snakker positivt om melkefett og feks. meierismør. Jeg er forlengst overbevist om at meierismør, som er det mest naturlige, er mye sunnere for oss enn feks. plantemargarin. Jeg er ikke selv overbevist om at ren kumelk er så bra for menneskekroppen, men naturlig, mettet fett mener jeg absolutt ikke er skadelig, tvert imot.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 21:02   #79
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

En metastudie er en analyse av flere enkeltstående studier med samme hypotese. Altså er metastudier en del av forskningsbegrepet, men "bedre" enn enkeltstående studier av typen "svenske forskere har vist at inntaket av raske karbohydrater er signifikant begrenset hvis man sitter utelukkende på venstre rumpeball ved konsum".

Takk for svar!

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no