Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mager vaniljekesam

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-09, 22:24   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Tommel ned

Mager vaniljekesam

Hvordan i all verden kan man finne på å lage noe så ekkelt og kunstigsmakende? Jeg tok ved en feiltagelse med boksen med mager vaniljekesam og har bare en ting å si om den: (forhåpentligvis) aldri mer.

(Jeg kommer aldri til å bli tilhenger av dette med å ta ut deler av det naturlige innholdet i maten og erstatte det med andre ting for å få en kopi av et produkt, en kopi som liksom skal være sunnere.)

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 22:25   #2
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mager vaniljekesam

Mager vaniljekesam? Er det noe nytt?

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 22:31   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mager vaniljekesam

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

Mager vaniljekesam? Er det noe nytt?

Ja, nokså nytt. Og boksen er nesten helt lik den vanlige vaniljekesamen (det nye designet).

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 22:31   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mager vaniljekesam

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

(Jeg kommer aldri til å bli tilhenger av dette med å ta ut deler av det naturlige innholdet i maten og erstatte det med andre ting for å få en kopi av et produkt, en kopi som liksom skal være sunnere.)

Helt enig, derfor bruker vi aldri lettprodukter, bare rent meierismør, helmelk og lignende. Bruker lettrømme siden jeg synes det smaker best og man kan få den økologisk, men ellers fint lite light her i gården. Skjønner virkelig ikke hvorfor mange sverger til unaturlige lettprodukter. Fysj og fy.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 22:32   #5
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mager vaniljekesam

Takk for advarselen. Da skal jeg ha øynene oppe neste gang jeg skal ha vaniljekesam ja...

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 23:02   #6
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mager vaniljekesam

Usj, den smakte skikkelig syntetisk og ekkelt. Den "vanlige" inneholder dessuten ikke så vanvittig mye fett. Da tror jeg folk heller bør se på andre sider ved kostholdet sitt.

Nei, lettprodukter holder jeg meg unna.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 23:05   #7
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mager vaniljekesam

Eg har ikkje smakt denne magre vaniljekesamen, men det å velge magre alternativ for å unngå fett har eg positive erfaringar med. Jordbær med en klatt vaniljekesam er et betraktelig bedre alternativ enn jordbær med fløte for oss som passe vekta og fettinnholdet.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 23:15   #8
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mager vaniljekesam

Ja, men det går ikke egentlig ut på det samme. Kesam/kvarg er et naturlig alternativ, og vanlig vaniljekesam har 7,4% fett, altså ikke særlig mye. Den nye, "lette" har bare 0,6%, og er tilsatt flere hjelpestoffer, og sukkerinnholdet er faktisk det samme i begge to. Men den lette varianten er også tilsatt oligofruktose som visstnok ikke gir samme effekt på blodsukkeret som vanlig sukker.

Det blir nesten det samme som med yoghurt; ta bort fett og sukker, og tilsett masse kunstige søtstoffer i stedet. Youplait 0,1% er kanskje bortimot fettfri, men noe særlig sunn er den ikke. Forbrukerne blir dessverre lurt i en felle som tilsier at "mager=sunn".

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 06:43   #9
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mager vaniljekesam

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Helt enig, derfor bruker vi aldri lettprodukter, bare rent meierismør, helmelk og lignende. Bruker lettrømme siden jeg synes det smaker best og man kan få den økologisk, men ellers fint lite light her i gården. Skjønner virkelig ikke hvorfor mange sverger til unaturlige lettprodukter. Fysj og fy.

Her gjelder de samme "reglene". Ren mat er det som står i fokus her. Jeg er hellig overbevist om at helmelk er sunnere enn skummet og ekstra lett, da den trossalt er (nesten) slik den var da den kom ut av kua. (Den er jo bare pasteurisert og homogenisert.) Det ble en liten diskusjon med HS om det i går, ja. For ungene må ikke bli fete, må vite.

Vi bruker også lettrømme om rømmen skal spises kald. Rett og slett fordi den føles "lettere" i munnen, og ikke så sleip på en måte. Men skal rømmen brukes i rømmesaus osv. så bruker vi seterrømme.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)


Sist redigert av Fibi : 07-07-09 kl 06:44. Årsak: Trykkleif
Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no