Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Tips til å fjerne oppkastlukt

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-11, 21:20   #1
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Tips til å fjerne oppkastlukt

Minstemor ble bilsyk på vei ned til hytta i går, og kastet opp over hele seg og ned i bilsetet.
Nå er setetrekket vasket etter beste evne etter hva vi har tilgjengelig her nede på hytta, men det lukter fortsatt.

What to do?

Det er forøvrig et HTS Izi Combi x 3 isofix-sak. Jeg kan ikke helt se hvordan man fjerne hele trekket? For når vi kommer hjem hadde det vært fint å få vasket det skikkelig?

Enn så lenge står setet ute og lufter seg. Urk og urk.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:28   #2
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Eddik/eddikvann er mitt beste tips mot lukt. Forsøk å dynke det med sterkt eddikvann?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:30   #3
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Samme hva slags eddik? Vi har brun.

Jeg ødelegger ikke setet med å dynke det? Tenker på isoporen og slikt?

Fluene digger setet her ute.

Takk for tilbakemelding!

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:32   #4
eka
Grubler.
 
eka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.924
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Jeg tror du kan ta av hele trekket.

__________________
Jente -02, gutt -06, gutt -13.
eka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:34   #5
Miraluca
Aktiv
 
Miraluca sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 218
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Ja, vask trekket med eddik i rommet hvor skyllemiddelet skal være i vaskemaskina. Og Gjerne lage deg en blanding av eddik og vann og vaske over isoporen med en klut òg.

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:34   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Vi tok av hele trekket på et Izi Combi for noen år siden, jeg tipper det går an? Det hender man må demontere en del seler og slikt for å få det til, men jeg tror det pleier gå.
Ellers brukte jeg eddik på vår nedspydde sofa i vinter, og det hjalp litt, men ikke tilstrekkelig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:36   #7
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Eddikvann er tingen evt sånn spray som skal ta lukt . Trekket er forøvrig avtagbart og vaskbart i maskin .

Her er forøvrig bruksanvisningen som viser hvordan du tar av trekket . Internselene må løsnes først .

http://www.hts.no/downloads/manuals/...SOfix_NODK.pdf

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:39   #8
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Jada, det går an å få av trekket, mener jeg å huske. Man må løsne selene nede i de hullene langt nede på sida. Der hvor det samler seg oppkast, viser det seg. Jeg spylte hele setet i dusjen, den gangen det skjedde med oss. Lot det tørke, og satte trekket på. Husker ikke om jeg heiv trekket i maskina eller ei.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:45   #9
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Opprinnelig lagt inn av Stine-mor, her.

Samme hva slags eddik? Vi har brun.

!

Jeg har bare brukt sånn vanlig blank, gjerne den sterkeste varianten. Men det spiller sikkert liten rolle.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:45   #10
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Vi fant spyoppsamleren vi også!! Ikke rart det luktet!

Men som sagt vanskelig å komme til. Om vi heller vann ned der, så må vi tilte setet? For det er ingen annen utgang så vidt jeg kan se?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:49   #11
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Opprinnelig lagt inn av Stine-mor, her.

Vi fant spyoppsamleren vi også!! Ikke rart det luktet!

Men som sagt vanskelig å komme til. Om vi heller vann ned der, så må vi tilte setet? For det er ingen annen utgang så vidt jeg kan se?

Ja, utrolig nok går det an å designe noe så utrolig dumt. Kanskje best å vippe det fremover eller bakover. Tilter man det til siden, renner jo det som er på en andre siden utover setet ovenfra. :urk: Men som sagt, det bør gå an å spyle det i dusjen. isoporen virker å være tett på overflaten.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:00   #12
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Nå tror jeg alt er ute. Æsj, hjelper ikke å tenke på at spyet kommer fra en veldig søt jente.

Trekket har vi bare løsnet nederst. Det virker som det sitter veldig godt fast i beltefestet mellom beina? Jeg tar ikke sjansen på å gjøre noe drastisk nå, siden jeg er på hytta. Hadde jeg vært hjemme med mannen tilgjengelig, hadde jeg latt han styre med det.

Litt redd for å ødelegge noe. Setet er kun et år gammelt og dyrt.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:06   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Jeg husker vi dro av hele trekket og spylte hele setet inne i dusjen. Men det var hjemme ja, det er verre når man skal kjøre hjem og må ha setet til det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:06   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

jeg tror det bare er å lirke det løs. Den beltestrammeren ligger liksom oppå stoffet, men det skal ikke sitte fast helt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:07   #15
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Ring en barneutstyrsbutikk i morgen, noen som er gode på bilstoler, og spør der. Det burde helt klart være mulig å få trekket helt av. Noe annet ville vært rart.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:16   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Mannen har demontert vårt, det er vel dog x2, og fått av trekket, han løsnet litt på noe for å få det opp der nederst tror jeg. Det sto i bruksanvisninga hva han skulle gjøre.

For vi har vasket det for spy vi også ja, og funnet oppsamlerplassen...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:17   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Den bruksanvisningen fant han på nett forresten, for ikke søren om vi hat peil på hvor pspirutgaven er altså.

Men trekket er på innsiden merket med at det kan vaskes på 40 grader i maskin, og det gjør susen.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:20   #18
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Takk for alle svar!

Jeg tror vi har fått vekk det meste fra oppsamlerplassen. Vi brukte kniv, tannbørste og q-tips.
Selve trekket ser og lukter greit.

Det er jo helt genialt med så mange kriker, kroker og hulrom på et barnesete! Not..

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:35   #19
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Det går nok an å ta av trekket, for de kan jo vaskes i maskin..

Eddik er tingen ja.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 08:20   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til å fjerne oppkastlukt

Antallet krinker og kroker og deres utilgjengelighet har vi også irritert oss over, vi fant oppsamlingsplassen andre gangen han kastet opp i bilen...

Nesten så jeg vurderer å gå inn på barnas hus og dra trekket av alle stoler i rett vektklasse, og kjøpe den som er enklest å få ren.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no