Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vedlikehold av en messingblåser

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-11, 11:26   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vedlikehold av en messingblåser

Vi har fått en baryton i hus, men vet lite om messingblåsere. Må/bør den vedlikeholdes på noe vis? Den er sølvfarget, er det sølv?

Hva med munnstykket? Bør det vaskes eller sprites eller noe?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 11:35   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Jeg ville vel gitt han en dusj i ny og ne, evt. latt han bade hvis dere har badekar. Tannpuss to ganger om dagen.

Messinginstrumentet på den andre siden, trenger også litt vedlikehold. Jeg spilte baryton en gang, og da badet jeg den et par ganger i året. Da er det viktig å ta ut ventilene først så de ikke blir ødelagt - og jeg tror ikke jeg brukte såpe. Etterpå må man snurre instrumentet rundt og rundt for å tømme det for vann. I det daglige er det hyppigste at ventilene må smøres; kjøp ventilolje i en musikkbutikk og ha parat. Det skader selvsagt ikke å sprite/vaske munnstykket heller.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 11:37   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg ville vel gitt han en dusj i ny og ne, evt. latt han bade hvis dere har badekar. Tannpuss to ganger om dagen.

Jeg var på vei til å skrive det samme.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 11:44   #4
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Jeg spilte kornett og det er lurt å bruke q-tip i munnstykket.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 14:02   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg ville vel gitt han en dusj i ny og ne, evt. latt han bade hvis dere har badekar. Tannpuss to ganger om dagen.

Messinginstrumentet på den andre siden, trenger også litt vedlikehold. Jeg spilte baryton en gang, og da badet jeg den et par ganger i året. Da er det viktig å ta ut ventilene først så de ikke blir ødelagt - og jeg tror ikke jeg brukte såpe. Etterpå må man snurre instrumentet rundt og rundt for å tømme det for vann. I det daglige er det hyppigste at ventilene må smøres; kjøp ventilolje i en musikkbutikk og ha parat. Det skader selvsagt ikke å sprite/vaske munnstykket heller.

Akkurat som jeg skulle si.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 15:26   #6
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Flere med samme tanke her, ja.
Og ikke bruk såpe når du vasker hornet.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 16:28   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Dere altså. Men ventilolje og et par bad i året, altså? I bare vann? Må det pusses?

Ventilene henger litt nå, er det tegn på at de må smøres?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 17:07   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Du bør kjøpe en sånn vaselinaktig sak til å gni inn bøylene med, så de ikke segter seg fast etter vask, i tillegg til ventiloljen

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 17:07   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Det bruker å være tegn på det ja, Tallulah. Og bare vann når hornet bades. Pusse kan man godt gjøre hvis man vil - tror jeg. Mener det var de gullemaljerte hornene vi måtte være forsiktige med, mens de sølvemaljerte tålte det. :lenge siden:

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 17:08   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Ja, vaselingreier til stemmebøylene er også lurt; det hadde jeg glemt!

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 17:17   #11
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Jeg ville ha investert i en munnstykkekost for å vaske munnstykket. Dette bør gjøres jevnlig.
Hornet hadde jeg demontert. Ut med alle bøyler og ventiler, og lagt det i bløt. Så hadde jef kjøpt sånn wire med kost i begge endene for å få dratt gjennom bøylene når de har ligget i bløt en stund.
Etter vasken ville jeg ha spylt nøye slik at det ikke sitter igjen noe rusk.
Smør så ventilene godt, og ha bøylefett på bøylene. Ventilene bør smøres ofte,(gjerne hver gang den skal brukes)- da slipper du at de eirer fast og blir dårlige.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 17:41   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Stemmebøylene?

Bør jeg regne med at korpset har levert fra seg et rent instrument, eller bør jeg vaske det skikkelig? Munnstykket var helt nytt, men hornet er det ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 18:04   #13
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Alle bøylene som kan dras ut. Du bør definitivt ikke regne med at instrumentet er rent når dere får det.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Stemmebøylene?

Bør jeg regne med at korpset har levert fra seg et rent instrument, eller bør jeg vaske det skikkelig? Munnstykket var helt nytt, men hornet er det ikke.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 18:27   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser


Så følgende bør gjøres:
Kjøpe olje, smøring og koster (får jeg dette i instrumentsjapper? Tips til noen gode i Oslo?)
Pelle fra hverandre instrumentet
Legge delene i vann (badekaret?)
Koste godt igjennom
Riste ut vannet (kan det ligge til tørk på håndkle oppå varmekabler?)
Smøre alle ventiler og ledd
Bygge sammen

Riktig?

I tillegg til å vaske munnstykket ukentlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 19:05   #15
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Selv ville jeg ikke tatt det helt fra hverandre for å vaske det et par ganger i året, men bare tatt ut ventilene.

Det går ann å få rens og service på den hos noen musikkforetninger (alle?) og/eller musikkskoler. Men hvis det er skolekorpset eiendom er det vel kanskje ikke intr. å bruke masse på vedlikehold, siden det skal leveres tilbake en dag.

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 19:12   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Ja, maks en gang i åretmhvis han ikke spiller så mye.

Også er det helt ulovlig å spille og drikkE brus, saft, spise (godteri) samtidig. Da blir instrumentet fullt av gruff

s

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Så følgende bør gjøres:
Kjøpe olje, smøring og koster (får jeg dette i instrumentsjapper? Tips til noen gode i Oslo?)
Pelle fra hverandre instrumentet
Legge delene i vann (badekaret?)
Koste godt igjennom
Riste ut vannet (kan det ligge til tørk på håndkle oppå varmekabler?)
Smøre alle ventiler og ledd
Bygge sammen

Riktig?

I tillegg til å vaske munnstykket ukentlig.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 19:29   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Foreløpig bruker han det mest til å skremme sin mor med, ved å blåse BÆÆÆÆRT! når jeg minst venter det.

Hvordan tar man ut ventilene? Det ser ut som de har en slags filtbase, den løsner ikke om den blir våt?

Vi kan godt levere den inn til rens, han skal jo hvertfall ha den over sommeren. Regner med at han fortsetter til høsten også, han virker veldig korpsinteressert, faktisk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 19:46   #18
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Jo, filtbasen kan løsne - det er derfor ventilene må ut hvis instrumentet skal i vann. Det skal bare være å skru opp ringen ved filtbasen og løfte ventilen ut. Du vil se at den består av et langt rør med flere hull i. Det er dette hullet som skal smøres. Det er viktig at du setter ventilene tilbake på samme plass som de sto.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 19:59   #19
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Det er to instumentsjapper jeg vet om, en i Industrigaten, og en som ligger i Pilestredet oppe ved HiO - Den Lille Basun AS, Pilestredet 47.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 21:20   #20
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedlikehold av en messingblåser

Når instrmentet er vasket, så er det bare å tørke over det med en klut som ikke loer. Du kan riste ut det vannet som kommer ut, og resten kommer ut gjennom spyttventilen når den blir tømt. Den trenger ikke ligge mer til tørk.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no