Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva er fordelene for arbeidsgiver å betale vask hvitt?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-11, 08:56   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fordelene for arbeidsgiver å betale vask hvitt?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Kan du ikke skrive av slikt på skatten da?

Ja, det var det lurte på. Eller om det bare har vært valgløfter fra høyrekvinner som aldri har kommet til makten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 09:02   #22
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er fordelene for arbeidsgiver å betale vask hvitt?

Det kan ikke skrives av på skatten heller nei. Men det hadde vært noe.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 20:59   #23
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er fordelene for arbeidsgiver å betale vask hvitt?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Det kan ikke skrives av på skatten heller nei. Men det hadde vært noe.

Ikke ? Det regnet jeg ellers med, at man kunne.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 21:31   #24
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fordelene for arbeidsgiver å betale vask hvitt?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Men er det moms på vasketjenester hvis begge parter er privatpersoner?

Ikke dersom begge er privatpersoner.

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg har lyst å hvitvaske vaskingen vår, og snakket med vaskehjelpen om dette i går. Hun sa at hun ikke vet hvordan hun gjør det, og jeg lovet å sjekke.

Hvordan fungerer dette egentlig? For å bruke forenklet blankett for tjenester i hjemmet, må hun ha:
-personnummer
-skattekort
-bankkontonummer?

Må hun betale skatt fra førset krone tjent, eller først når hun når taket på skattefri inntekt på rundt 20' (eller hva det nå er nå for tiden)?

Du betaler skatten fra første krone. Logg inn på Altinn og regn ut hvor mye du skal betale. Fyll ut skjemaet, betal og skriv ut skjemaet som ligger der, da har du lønnslipp som du kan levere/sende til vaskehjelpen din, slik at både du og hun har oversikt.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vaskeren har firma. Jeg burde skrevet oppdragsgiver i stedet for arbeidsgiver.

Har vaskeren firma må du betale en annen pris. Da beregnes moms og arbeidsgiveravgift. Men da tjener hun ganske mye?

Jeg mener at man kan tjene inntil 60 000.- pr år hos flere ulike arbeidsgivere før man må registrere seg som eget firma.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 22:01   #25
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fordelene for arbeidsgiver å betale vask hvitt?

En fordel med å betale hvitt er at du vet at arbeidstageren din er lovlig i Norge... om det skulle skje noe i ditt hus og arbeidstageren ikke er lovlig i Norge mener jeg å ha lest du risikerer å bli sittende med erstatningsplikt for sykdomsrelaterte utgifter? Pluss at man risikerer straff om man ansetter noen som ikke bor lovlig, men jeg er usikker på om det er mer straff fordi man ansetter dem svart i utgangspunktet eller om man også blir straffet fordi de evt er i Norge ulovlig?

f.eks om vaskehjelpen detter ned en trapp og skader seg og må på legevakt elns. Men hm... hvor er det jeg har lest det hen tro?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 17:09   #26
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er fordelene for arbeidsgiver å betale vask hvitt?

Ja det er den risikoen om hva som skjer dersom den som utfører svart arbeid skulle skade seg under dette arbeidet. Yrkesskadeforsikring ville ikke gjelde for de.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no