Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-11, 13:50   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.406
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Vi bor i en leilighet fra 1850, og skal snart pusse opp stua. Vi har et pipeløp det (kanskje) er mulig å knytte en ovn til, men foreløpig har vi elektrisk oppvarming av panelovner, og en frittstående oljeradiator.

Siden vi skal pusse opp, har jeg lyst til å se på hvordan vi kan varme opp leiligheten best mulig, og vekte inn alt fra pris, miljøvennlighet, inneklima, hensiktsmessighet og hvor lett det der. Vi har ikke mulighet til å installere varmepumpe, og vi er ikke tilknyttet opplegg for fjernvarme.

Hvor mye forurenser en treovn? Og hvor mye varme avgir den? Hvordan greier den seg med tanke på dette opp mot elektriske panelovner?

Hva med pelletsovner, er det fremdeles greia? Jeg mener å høre at flere av dem går ut av produksjon?

Finnes det treovner som er bedre enn andre, med tanke på alt over?

Jeg kjenner jeg ikke vet hvor jeg skal begynne å lete en gang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 13:55   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Jeg har lest mye på Enova sine hjemmesider. Der finner du også noe om bytte av varmekilder.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 13:58   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.001
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Jeg kan ikke så mye om dette, jeg heller, men Enova er alltid et lurt sted å begynne. Her er det de har om leilighet: http://hjemme.enova.no/sitepageview....itepageid=1426

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 14:03   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Det er stor forskjell på vedovner, noen kan "lagre" på varmen, forvarme varmtvannet, du akn få vedovner som du kan koble til vannbåren varme.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 14:09   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.406
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Enova, altså. Takker!

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er stor forskjell på vedovner, noen kan "lagre" på varmen, forvarme varmtvannet, du akn få vedovner som du kan koble til vannbåren varme.

Vi har ikke mulighet for å legge inn vannbåren varme, desverre. Varmtvannet komme fra digre tanker i kjelleren, som er felles for hele huset.

Hvordan vet jeg hvor godt en vedovn holder på varmen?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 14:13   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi har et pipeløp det (kanskje) er mulig å knytte en ovn til, men foreløpig har vi elektrisk oppvarming av panelovner, og en frittstående oljeradiator.

Dere bør ha mulighet til å putte ned stålrør i pipa. Vår pipe var helt "råtten" (egentlig ikke et ord man kan bruke om sement antar jeg, men ...), og det var "bare" å putte inn et stålrør. Det må jo nødvendigvis gå gjennom hele pipa så da får dere kanskje noen dere kan dele på utgiftene med? Det er ellers feievesenet som godkjenner piper, det er ikke dyrt å få skjekket pipen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 14:19   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Dersom pipa må rehabiliteres så koster det en god del - det må til med syrefast rør og nytt opplegg til alle som er tilkoblet. Jeg har gjort dette hjemme, og det kostet en del på et vanlig bolighus.

Er nok smart å sjekke om pipa kan brukes først, ja.

  Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 14:25   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.406
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dere bør ha mulighet til å putte ned stålrør i pipa. Vår pipe var helt "råtten" (egentlig ikke et ord man kan bruke om sement antar jeg, men ...), og det var "bare" å putte inn et stålrør. Det må jo nødvendigvis gå gjennom hele pipa så da får dere kanskje noen dere kan dele på utgiftene med? Det er ellers feievesenet som godkjenner piper, det er ikke dyrt å få skjekket pipen.

De i etasjene under oss har ovn tilknyttet pipa, men den må kanskje rehabiliteres. Og da er dette en av løsningene som har blitt lagt frem. Det er da ikke en utgift vi står for alene, men sammen med borettslaget.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En ting som er lurt ved vedovn er å ha stålpipe inne i rommet, altså at ikke pipa går rett inn i veggen. Selve stålpipa avgir varme den også og det betyr mye.

Vi kan ikke lage nytt pipeløp. Gården er fredet, så vi kan ikke gjøre endringer utover vår egen leilighet. Men vi kan jo sette inn en sånn lang ovn da, som går fra gulv til nesten tak. Kanskje det hjelper?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 14:26   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dersom pipa må rehabiliteres så koster det en god del - det må til med syrefast rør og nytt opplegg til alle som er tilkoblet. Jeg har gjort dette hjemme, og det kostet en del på et vanlig bolighus.

Ja, det er dyrt å fikse det, men det er billig å skjekke om pipa er godkjent. Og her i kommunen er det feievesenet som gjør det, så de er heldigvis en uavhengig tredjepart. (Veldig greit når det koster)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 14:27   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De i etasjene under oss har ovn tilknyttet pipa, men den må kanskje rehabiliteres. Og da er dette en av løsningene som har blitt lagt frem. Det er da ikke en utgift vi står for alene, men sammen med borettslaget.

Hvilke andre løsninger er lagt frem? :nysgjerrig: Vi fikk tilbud om keramikkrør, men det var dyrere + at de som var autorisert var litt skeptisk.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 14:29   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.406
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, det er dyrt å fikse det, men det er billig å skjekke om pipa er godkjent. Og her i kommunen er det feievesenet som gjør det, så de er heldigvis en uavhengig tredjepart. (Veldig greit når det koster)

Det har blitt sjekket altså. Først ble den sjekket når ovnene skulle monteres, og da var alt OK. Nå, 5 år etterpå fikk vi pålegg å sjekke igjen av brannvesenet på sin årlige runde, og da har vi fått tilbakemelding på at det ikke er ok. Men vi har en mistanke om at de har sjekket feil pipeløp. I gården er det nemlig hele 5 pipeløp, men bare to av dem benyttes, og inspektøren var veldig forvirret over hvor de ulike endte opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 14:31   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.406
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvilke andre løsninger er lagt frem? :nysgjerrig: Vi fikk tilbud om keramikkrør, men det var dyrere + at de som var autorisert var litt skeptisk.

Jeg husker ikke. Mulig det var å bygge opp hele pipa på nytt? Jeg var ikke ansvarlig for innhenting av inspeksjon, jeg bare møtte inspektøren da han var her. Jeg mener at han nevnte to eller tre forslag, med stålrør som det enkleste.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 15:15   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.406
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Vedovnen skal varme opp stua som er 25 kvadrat, tror jeg, samt kjøkkenet som er kanskje 10 kvadrat. I tillegg kan den godt gi varme til gangen og soverommet også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 15:20   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Hvis du energimerker leiligheten din og er litt grundig i registreringen, får du, i tillegg til selve energiklassifiseringen, også en ganske brukbar liste over generelle energisparetiltak som kan egne seg for boligen.

http://www.energimerking.no/no/Energ...king-av-bolig/

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 15:33   #15
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

I følge Atle Antonsen er pellets IKKE greia. Veldig vanskelig å få tak i, bor man i Oslo må man visstnok til Kløfta for å handle.

Når det gjelder vedovn bør du tenke på boligen og hvilken effekt du ønsker. Noen ovner holder vesentlig bedre på varmen og kan stå i flere timer å varme opp etter at den er slukket. Dette gjelder spesielt klebersteinsovner. Om dere ikke har så stor bolig, og det ikke er trekkfullt kan en slik ovn kanskje bli i varmeste laget og det kan være greit å gå for noe rimeligere og som varmer opp hurtigere.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 15:45   #16
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Til Kløfta? Det er fire-fem forhandlere bare på Alnabru.

Pelletsovn har enkelte fordeler: Automatisk oppfyring, termostatstyrt, lett å regulere effekten, passer seg selv, nattsenking av temperatur, ukeprogrammer, renslig oppbevaring av pellets (12 eller 16 kg plastsekker), lite aske. Koster 8-16 000 (sjekk Finn).

Ulemper: Krever strømtilførsel, og virker dermed heller ikke om det skulle være strømbrudd. Ikke spesielt billige pellets for tiden.

Vedovn krever mye mer innsats, mer mikk med transport og oppbevaring av ved, vanskeligere å regulere varmen slik at det passer (spesielt i små rom). Men den koster normalt mindre i innkjøp, og har man tilgang på gratis ved er den billigere i drift.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.

Sist redigert av Mauser : 28-02-11 kl 15:53.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 16:16   #17
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Til Kløfta? Det er fire-fem forhandlere bare på Alnabru.

Pelletsovn har enkelte fordeler: Automatisk oppfyring, termostatstyrt, lett å regulere effekten, passer seg selv, nattsenking av temperatur, ukeprogrammer, renslig oppbevaring av pellets (12 eller 16 kg plastsekker), lite aske. Koster 8-16 000 (sjekk Finn).

Ulemper: Krever strømtilførsel, og virker dermed heller ikke om det skulle være strømbrudd. Ikke spesielt billige pellets for tiden.

Vedovn krever mye mer innsats, mer mikk med transport og oppbevaring av ved, vanskeligere å regulere varmen slik at det passer (spesielt i små rom). Men den koster normalt mindre i innkjøp, og har man tilgang på gratis ved er den billigere i drift.

Ja jeg burde jo skjønt det var spøk når det ble sagt i Nytt på Nytt. Det programmet der er altså ingen sikker kilde.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 16:31   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.406
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Hvordan er miljøhensynet på pelletsovner vs. vanlig vedovn? Og finnes det egentlig noen fine pelletsovner?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 16:57   #19
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Skal man renovere en pipe bygger man ikke ny, men fører et syrefast stålrør inn i pipen. For et par år siden regnet man 1000-1500 kroner pr meter pipe +++

Jeg har vært på messe og sett fine pelletsovner, men de kostet fra 25 000 og oppover, pluss montering. Og pellets er ikke helt enkelt å få tak i rundt her i hvert fall.
Klebersteinsovner magasinerer varme og er gode varmekilder, men tunge, og dere må undersøke om gulvet er dimensjonert for vekten.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 17:06   #20
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper ved ulik type oppvarming?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvordan er miljøhensynet på pelletsovner vs. vanlig vedovn? Og finnes det egentlig noen fine pelletsovner?

Mye det samme. Begge er klimanøytrale, og det pellets koster ekstra i produksjon (tørking og pressing) tar de igjen i høyere energiinnhold og mindre partikler i avgassene.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=27068849

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=25537998

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=26133775

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=26133775

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no