Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Vogn til nesten-skole-unger?!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-08, 00:36   #41
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Nei, her overtolker du. Jeg har ikke sagt noe om at unger som sitter i vogn ikke kan å gå turer i skogen. Jeg velger bare å ikke ta med ungene på byturer på de få hele dagene vi har sammen. Jeg velger å gi ungene andre impulser - rett og slett fordi jeg tror det blir for lite natur i hverdagen generelt.

Dine barn opplever ikke nok natur i hverdagen mener du, sant?

Jeg er ikke i tvil om at Poden faktisk opplever nok natur og ulent terreng.

Sitat:

Det er mange av de aktivitetene jeg drar med ungene på som de selv gladelig hadde byttet bort med et par timer Playstation eller dataspill, men i etterkant av slike turer er de veldig godt fornøyde likevel. Og dermed fortsetter jeg å dra med ungene på slike ting som gir de litt mer utfordringer enn å sitte passiv i en vogn.

Ja, jeg dro fram den biten med "Hvis Poden skulle velge selv..." fordi det virket som om du ikke trodde bytur og vogn var noe små barn ville velge selv.

Sitat:

At andre velger litt annerledes er helt greit for meg.

Her kommer det igjen. Litt annerledes er greit.

Og det høres jo ikke ut som om det er helt greit for deg, når man leser de forrige innleggene.

Er det jeg som leser det du skriver med helt feil briller?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 00:38   #42
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg har da skrevet i hvert eneste j...a innlegg nå at det er jeg som velger det slik og det er grunnen til at jeg forstår HI sin undring?

Men selvsagt er det en grunn til at jeg velger slik - for jeg mener jo at det tross alt er viktigere for ungene å være mer ute i naturen og på turer, enn "i vogn på bytur"-alternativet. Det er jo mange av oss som velger å prioritere de tingene vi selv synes er viktige?

Ok.

Da kan vi fastslå at enten så leser jeg det du skriver helt feil, eller så ordlegger du deg på en måte som gjør at det virker som om du mener at din måte er riktig for alle.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 00:39   #43
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Du trenger ikke banne til meg.
Jeg er verken frekk, usaklig eller noe som helst.

Jeg forsøker bare å finne ut hva du egentlig mener.

__________________
~Maybe it's time to heal~

Sist redigert av Kirsebær : 19-06-08 kl 00:47.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 01:00   #44
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Du trenger ikke banne til meg.
Jeg er verken frekk, usaklig eller noe som helst.

Jeg forsøker bare å finne ut hva du egentlig mener.

Beklager, det var et forsøk på å være morsom som ble feil.

Grunnen til at jeg ble litt irritert var at jeg har ikke vært kategorisk mot vognbruk, men jeg har skrevet noe om at jeg ikke bruker det, og at jeg derfor skjønner HI sin undring.

Du må gjerne fremstille dette som en debatt hvor jeg ordlegger meg dårlig fordi du blir støtt av mine meninger, men generelt er det slik i dag at barn beveger seg mindre i dag enn før og fordi de i stadig større grad leker i kontrollerte omgivelser og på asfalt, så får de dårligere motorikk enn hva barn hadde før. Tror det er akillessenen som faktisk viser seg å være dårligere utviklet på dagens unger enn forrige generasjon. Dette er jo et varsko for oss foreldre?

Jeg har ikke uttalt meg om ditt barn, men jeg sier at mine barn ikke kan få for mye natur i hverdagen - selv om de har 15 min skolevei på "skogsvei" hver dag og selv om både skolen og barnehagen er gode på å dra ut på tur.

Synes forøvrig du overtolker setningen "At andre velger litt anderledes er greit". Hva er det som er feil? Jeg tror ikke jeg er så veldig anderledes enn mange av de som bruker mer vogn i hverdagen på større barn, derfor tok jeg med det ordet.

  Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 08:00   #45
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Du må gjerne fremstille dette som en debatt hvor jeg ordlegger meg dårlig fordi du blir støtt av mine meninger, men generelt er det slik i dag at barn beveger seg mindre i dag enn før og fordi de i stadig større grad leker i kontrollerte omgivelser og på asfalt, så får de dårligere motorikk enn hva barn hadde før. Tror det er akillessenen som faktisk viser seg å være dårligere utviklet på dagens unger enn forrige generasjon. Dette er jo et varsko for oss foreldre?

Jeg tror ingen er uenige i at barn har godt av å bevege seg (mer), og at barn generelt har dårligere motorikk nå enn før altså. Det er ikke det jeg prøver å få fram at jeg mener heller.
Og jeg blir ikke støtt av dine meninger og derfor prøver å fremstille debatten som noe annet enn hva det er.

Jeg tror rett og slett jeg leser en annen tone i innleggene dine enn det du kanskje legger i det.

Så da tror jeg jeg stopper her.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 08:22   #46
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Våre gutter er akkurat like gamle, og her er tanken på å ha med vogn på ferie helt naturlig. Vogna brukes lite i hverdagen, han går til barnehagen som er rett ved osv. Men skal vi handle en del på senteret, eller gå et stykke så tar vi definitivt med vogn. Poden begynte vel å gå nærmere et år senere enn din gutt tenker jeg, det har vel kanskje litt å si på når vognperioden avsluttes også kanskje?

Jeg har vært på en del sydenturer de siste årene, og jeg kan ikke huske å ha sett 5-6 åringer i vogn. Isåfall har jeg ikke blitt sjokkert.

Det er absolutt forskjell på barn og jeg har bare snakket ut i fra vår treårings situasjon. Vi brukte vogna fram til i fjor sommer.

For vår del er det praktisk at vognperioden sluttet i fjor, men hadde det vært nødvendig hadde vi sikkert fortsatt lenger. Jeg synes det hadde vært dumt å måtte ha søskenvogn til en treåring og nyfødt og to vogner hadde ikke vært særlig praktisk, men hadde det vært totalt nødvendig måtte vi nok investert i det. Å reise på ferie med vogner til alle tre hadde vært temmelig mye drass slik jeg ser det.

For min del ville jeg nok synes det så rart ut om kompisene til eldstemann ble trillet i vogn. Det er noe jeg aldri har forbundet med skolestartere (med unntak av om det er noen med spesielle behov). Nå skal det også nevnes at eldstemannen min er 24 kg og 128 cm og vi burde vel nesten hatt spesialvogn om han skulle trilles.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 08:24   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Heisann - trykket jeg på et ømt punkt eller?

Nei, i grunn ikke. Men din forakt for foreldre som tar med barn på bytur skinner jo temmelig greit igjennom i innleggene dine.

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg tror ikke det er så morsomt for barn å sitte i en vogn jeg. På tur i skogen (eller rettere sagt - noen hundre m bak huset som jo er langt nok for de) er de jo aktive - de kan ta på, se på, lukte på osv - og det tror jeg er bedre enn en bytur i vogn. Men - man må jo se det store bildet her også - er det snakk om en bytur i halvåret gjør det jo ingenting. Og er det oftere enn det, er det ikke noe jeg ville valgt, men det er jo opp til foreldrene.

Sønnen min kan gjøre nøyaktig de samme tingene i byen som dine kan i skogen. Han kan se, lukte, ta på, få nye impulser, møte nye mennesker, og innimellom blir han sliten og vil sitte i vogn og observere.

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Men å la barn sitte i vogn et par timer mens man shopper seg gjennom et kjøpesenter eller ei gågate, kan da ikke være ok. Eller er det bare jeg som ser de sutrete ungene med saftflasker og som av mødrene blir stappet full av godteri for å holde munn?

Det var da voldsomt til premisser du la til grunn da? Å stappe sutrete unger full med godteri og saft for å få dem til å holde kjeft er vel ikke noe bedre i skogen enn i byen? Eller mener du at det er en naturlig sammenheng mellom godteri og saft og barn på bytur?

Mitt barn er ikke sutrete på bytur, hvertfall ikke som normen. Han kan for øvrig sutre like eller like lite mye i naturen.

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Men selvsagt er det en grunn til at jeg velger slik - for jeg mener jo at det tross alt er viktigere for ungene å være mer ute i naturen og på turer, enn "i vogn på bytur"-alternativet. Det er jo mange av oss som velger å prioritere de tingene vi selv synes er viktige?

Nettopp. Men vi snakker ikke nødvendigvis i nedlatende ordelag om andres valg. Jeg tror både by og natur er viktig for barn, og prøver å finne en balanse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 09:23   #48
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vet du om dette er funksjonsfriske barn?

Dette var min første tanke da jeg leste hovedinnlegget. Det kan være så mange grunner til at større barn sitter i vogn og jeg syns ikke det er riktig å automatisk gå ut fra at det er pga overbeskyttende (?) foreldre.

Det er f.eks ikke lett å se om det er et barn med autisme som sitter i vogna. Det må føles utrolig frustrerende å hele tiden bli uglesett eller overhøre sure bemerkninger som blir sagt så høyt at det er meningen at du skal høre det, når du har et barn med en funksjonshemning som ikke er synlig for fremmede. En mor med et barn med autisme sa engang til meg at hun hadde lyst til å skrike ut til alle de som kom med stygge bemerkninger hvorfor barnet var som det var. Samtidig syns hun ikke det var noe fremmede hadde noe med. Det gjaldt jo ikke bare det faktum at barnet satt i vogn, men det andre mente var "uoppdragen oppførsel" og foreldre som sviktet i foreldrerollen.

Jeg vet jo ikke om det er vanlig blandt foreldre å sette funksjonsfriske, store barn i vogn på sydentur. Jeg går ut fra at det er en god grunn til at barnet sitter i vogn og tenker ikke som HI. Unntak finnes selvfølgelig alltid, men syns det er viktig å være klar over at ting ikke alltid er slik det kan se ut ved første øyekast. Det siste foreldre med barn som krever ekstra trenger, er å måtte forholde seg til menneskers fordommer.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 09:43   #49
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

vogn til barn over 4????

selv om man er på ferie... nei huff..

Jeg syns vi brukte vogn lenge jeg.. snuppa var vel 3,5 når vi endelig sluttet.. men det var mest for min skyld at hun brukte det i blant pga jeg ikke hadde armer nok til å holde rede på henne når vi var på handletur.. vi har nemlig ikke bil.. så jeg syns det er forskjell på å slutte med vognen når barnet er 2 eller 4 hvis man har bil..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 09:45   #50
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Vi hadde med en trille til storebror (som blir fem i september) når vi nå var på Kreta i mai/juni, men den ble aldri pakket ut av plasten. Den var tiltenkt sene kvelder med restaurantbesøk.

Mellomsøster som akkurat har passert 2 år bruker sin daglig... både til og fra barnehagen og til å sove i.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 09:45   #51
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Jeg tenker vel at de ikke er 100% funksjonsfriske. Blant annet ved ryggmargsbrokk er det ikke lett å se at barnet kan ha vanskeligheter.

Jeg ville aldri trillet mitt nesten-skole-barn i vogn, de har friske bein som kan gå selv.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 09:45   #52
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det kommer nok både an på ungene og hvordan man bruker ferien også tenker jeg, noen vil innom hver eneste ruin og museum, andre vil tasse fra hotellet til bassenget. Noen har barn som blir fort slitne, andre har duracellkaniner.

Nettopp. I år skal vi på klassisk charterferie til syden sammen svogerfamilien, vi har to på 3 og 6 år og de har ei på 5,5 år. Mannen er ryggoperert og kan ikke bære på en del uker til. Vi tar med vogn til minstemor som er lita og kort i beina og blir generelt fort sliten. Før har vi ofte dratt med enda flere fra familien og det har alltid vært noen skuldre å sitte på for de to største, men i år tar vi med vogn til minste og jeg her helt sikker på at de to største er passe slitne etter en lang dag i sola på kvelden og det blir ofte litt for sent når vi spiser ute. Jeg orker rett og slett ikke bære lenge om gangen, og jeg tenker nok at de to største kommer til å ville sitte på litt i vogna hvis den er ledig og det er langt å gå mellom hotellet og spisestedene. Jeg ser ingen grunn til at noen skal titte rart på oss. At man ser noen større unger i vogn betyr vel ikke at de alltid sitter i vogn på turer. Mannen er mest redd for å bli sett på som en skikkelig latsabb på flyplassen, siden han ikke kan bære, mens den lille kvinnen hans bærer og dytter på alt av kofferter og unger.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 09:58   #53
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Næmmen, hva er det som er så ille med vogn til litt større barn da? Så lenge barnet er fornøyd, og foreldrene synes det er greit, så skjønner jeg ikke helt greia. Jeg hadde kanskje reagert hvis noen hadde fortalt om en 6-åring som satt fast i en vogn og hylgrein, men det er vel ikke tilfellet her.

Storebror har vært utrolig glad i å sitte i vogn og brukte mye vogn fram til han var 3. Og mellom 3 og 4 hendte det også at vi brukte den. Han er ellers er veldig aktiv og utholdende gutt, men har alltid likt seg i vogn.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 10:04   #54
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Jeg tror det kunne satt store begrensninger på en evt sydentur om jeg skulle dratt med poden uten vogn i fjor da han var fire. Må presiere at vi verken har bil, vogn og at han går i friluftsbarnehage til daglig.

Han har sine HELT klare begrensninger når han er trøtt på kveldene, evt etter vi har vært i svømmehallen etter en lang dag i (frilufts)barnehagen. For å gjøre turen hjem litt mindre pes så har jeg faktisk lurt på å kjøpe en trille til han. Ble ikke til det da, men tenkte tanken seriøst...
Lurer på om dette har litt med type foreldre å gjøre og jeg? Jeg liker et aktivt liv og tar han med meg på det meste. Skal jeg måtte tilpasse meg han til enhver tid, eller er det ok å trille han med seg når han ikke orker mer? Skal jeg la være å melde han på svømming fordi vi ikke har bil?

Syntes det er utrolig merkelig at noen kan mene så mye om hva andre gjør akkurat her jeg. Alle har forskjellige liv....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 10:07   #55
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Jeg har en teori.

Det finnes en del foreldre som ønsker å legge ut på lange vandringer, dette enten de er i syden eller på fjellet. Siden barna vil få problemer med tempo eller utholdenhet velger de vogn, eller bæremeis.

Jo mer sporty foreldrene er, jo større er sjansen for at ungene har behov for å hvile beina. Mens vi sofagriser som har nok med oss selv, vi må la ungene gå selv, og dermed blir de sterke og utholdende.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 10:10   #56
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.


Jeg syns vi brukte vogn lenge jeg.. snuppa var vel 3,5 når vi endelig sluttet.. men det var mest for min skyld at hun brukte det i blant pga jeg ikke hadde armer nok til å holde rede på henne når vi var på handletur.. vi har nemlig ikke bil.. så jeg syns det er forskjell på å slutte med vognen når barnet er 2 eller 4 hvis man har bil..

Vi hadde også vogn ganske lenge av samme årsak. Som alenemor og uten bil så må man faktisk få med seg barnet på ALT. Hadde ikke følt jeg hadde noe liv jeg om jeg ikke hadde kunnet slenge poden i vognen noen ganger. Snart ett år siden sist det skjedde nå da men, og jeg føler faktisk at det er mye vi ikke kan gjøre, spesielt på kveldene fordi vi da rett og slett risikerer å ikke komme oss hjem fordi han nekter gå.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 10:12   #57
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Vogner er vel strengt tatt ikke beregnet på så store barn?

Hvor store må de være før du synes de er for gamle,da?
Tror min gutt på 5 hadde syntes det hadde vært helt absurd å bli plassert i en vogn.

Barn er forskjellige, noen blir fort slitne, andre har mye å gå på. Det som gjør hovedinnlegget helt absurd i min verden, er at man kan ha så sterke meninger og reaksjoner på noe så uskyldig som å ha litt større unger i vogn. "Vogn til barn over 4??????!!!!! " Slike reaksjoner gjør at jeg tenker mitt, for det er mulig å se lenger enn sin egen nesetipp.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 10:13   #58
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jo mer sporty foreldrene er, jo større er sjansen for at ungene har behov for å hvile beina. Mens vi sofagriser som har nok med oss selv, vi må la ungene gå selv, og dermed blir de sterke og utholdende.

Så du tror at aktive foreldre bruker livsstilen sin som en slags hvilepute? At barna deres får dårligere kondisjon?

Sofagrisene er ofte mer passive generelt, dermed så vil summen bli ca det samme skulle en tro.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 10:18   #59
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Jeg ser ikke hva som er så sjokkerende og rart med det, vi vet jo ikke grunnen. Jeg har vært mange steder, men jeg kan ikke si at barn på 5-6 år i vogn er et vanlig syn.

Sist vi hadde med vogn på ferie var da lillemann var 3 år. Da han var 4 hadde vi ikke med vogn, men det begrenset selvsagt en del av gåinga. Jeg liker å gå litt rundt når jeg er på ferie, men det er ikke enkelt med en gutt som får smerter i beina av å gå for mye. Det har bedret seg betraktelig og sist vi var på ferie var han nesten 5 år og kunne gå mye mer enn tidligere. Det var noen kvelder hvor smertene kom, men det gikk stort sett bra. Hadde vi ikke hatt med barn hadde vi gått mye mer.

Vi var på "syden" ferie da minste var 2 år og mellomste 6 år. i gikk en del og de ble veldig slitne begge to og 6 åringen fikk da sitte i vogna sammen med 2 åringen når hun ble for sliten. Om folk så rart på oss pga det så sier det mer om de enn om oss.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 10:22   #60
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Så du tror at aktive foreldre bruker livsstilen sin som en slags hvilepute? At barna deres får dårligere kondisjon?

Sofagrisene er ofte mer passive generelt, dermed så vil summen bli ca det samme skulle en tro.

Nei, jeg tror bare det at de foreldrene som skal se alt, gjøre alt, være med på alt, gå de lengste turene - de er nødt til å transportere barna sine. Når de legger ut på skiturer på 5 mil så må nødvendigvis 5-åringen få hvile seg innimellom. Men når vi går 5 kilometer så greier 5-åringen godt å gå selv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no