Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Vogn til nesten-skole-unger?!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-08, 18:25   #141
Tøtto
Superduperaktiv
 
Tøtto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 664
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Jeg vil ikke diskutere hvorvidt det er normalt at "store" barn bruker vogn til vanlig, men jeg vet at mange tar med seg vogn til syden selv om barna har sluttet med vogn her hjemme. Min 3,5 åring sluttet med vogn i fjor sommer men vi kommer likevel til å ta med en trille til syden i år. Denne er tenkt til bruk om kveldene hvis vi ønsker å spasere til en restaurant som ikke ligger rett rundt hjørnet. Det betyr ikke at hun skal sove i vognen mens vi sitter å spiser til langt utpå natten, men at hun skal få slappet av om kveldene etter en lang dag.

__________________
..
Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 18:26   #142
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

3-åringen skal helt klart ha med seg Brio sittyen sin til Alcudia. 6-åringen skal vi ikke ha med vogn til. Det er like selvsagt (for oss).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 19:29   #143
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Er du ikke enig i at de foreldrene som mener at en 4-åring ikke har noe i en vogn å gjøre sannsynligvis overfører disse holdningene til barna sine? Tror du ikke at disse foreldrene f.eks. sier "Nei, nå er du for stor til å sitte i vogn", "vogn er for småunger", eller liknende? Vil ikke det påføre barnet de samme holdningene og kanskje også gi barnet en skamfølelse dersom det satt i vogn? For å ta vogn som et eksempel.

Når barna blir fem, seks og sju år så er det ikke det det går på. Jeg tror ikke du finner mange i den alderen som vil sitte i vogn når jevnaldrende løper ved siden av. Selv om ingen ord blir sagt.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 19:53   #144
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Vi vet enda ikke om vi tar med trille på ferie i sommer til vår storesøster som var 3 år i mai. Jeg tror den kan komme godt med . Men det er pes å dra på to vogner tenker jeg. Så det spørs om vi ikke bare tar mai-taien med til henne. På restaurant kan hun sitte på vanlig stol.
Hadde nok ikke hatt vogn med til en femåring, men hadde kanskje ikke reagert om jeg hadde sett noen i det heller.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 20:22   #145
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Må føye til at jeg har tilgode å se 5-6 eller 7 åringer i vogn da, med mindre de ikke tjuvlåner en når småsøsken løper rundt.

Sånn generelt prøver jeg så langt det er mulig å ikke "stusse", "tenke mitt", "grøsse" osv om andres valg av løsninger. Går man slikt nærmere i sømmen vil jeg tro det ofte er en god grunn for det meste.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 20:32   #146
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Vi hadde med vogn (paraplytriller) til vår 5-åring og snart 4-åring da vi
var på storby-ferie nå nettopp, det hadde ikke funket uten.....
Sikker på vi gikk flere mil og i ganske høyt tempo!
De koste seg i vognene, trillet vognene av og til selv, gikk litt og t.o.m
sovneti vognene (DET hadde jeg ikke trodd, de sover jo ALDRi på dagtid)

Reiser til hellas i aug. og tar selvfølgelig med vognene da, men det til lange
gå-turer...ikke til korte spaserturer nei

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 22:00   #147
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Men det er pes å dra på to vogner tenker jeg.

Det samme tenkte vi da vi dro til Beograd for ett år siden. Vi endte opp med å kjøpe en trille til der nede.

__________________
Gutta 2003 og 2005

Sist redigert av malena : 20-06-08 kl 09:12.
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 22:12   #148
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Har aldri sett så store barn i vogn.
Men de orker vel ikke gå så mye, så isteden for masing om vonde bein halveis i handleturen, blir de plassert i vogn!

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 23:12   #149
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

jeg synes vel også at 5-6 år er i største laget for vogn. Men når det er sagt, så skjønner jeg at behovet kan oppstå på ferie. Av og til tilbakelegger man lengre distanser enn små barneben orker i varmen, og som flere sier, det kan være kjekt å ha med en kveld i ny og ne. De restaurantene vi går på er heller ikke bråkete, og man vet aldri når barna blir trøtte.

(var i 60-årsdagen til mine foreldre, måtte dra midt under middagen pga trøtt 4-åring. Hadde vi hatt vogn da så kunne vi nok ha blitt litt lenger.)

Vi skal være i Spania 3 mnd til høsten, da nærmer hun seg fem. Kommer ikke til å ha henne i vogn, men har kjøpt ståbrett til babyens vogn. Selv om hun strengt tatt er litt stor for det også, så kan det være veldig realt når vi skal ut og gå noen km.

mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 19:50   #150
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg tror ingen er uenige i at barn har godt av å bevege seg (mer), og at barn generelt har dårligere motorikk nå enn før altså. Det er ikke det jeg prøver å få fram at jeg mener heller.
Og jeg blir ikke støtt av dine meninger og derfor prøver å fremstille debatten som noe annet enn hva det er.

Jeg tror rett og slett jeg leser en annen tone i innleggene dine enn det du kanskje legger i det.

Så da tror jeg jeg stopper her.

Hei - jeg beklager hvis mine innlegg har en tone som framstår som "arrogant ovenfor de som bruker vogn". Det her ikke vært tilsiktet på noen som helst måte.

Jeg er klar over at mine tanker rundt bruk av vogn til større barn går på tvers av andres, men siden jeg flere ganger skrev at andre må få velge selv, så trodde jeg at jeg hadde vær klar nok på akkurat det. Det har jeg tydligvis ikke vært, og det var jo dumt av meg.

Det er selvsagt at det kan være lurt å bruke vogn til en tre-åring f. eks. på ferieturer (som flere har kommet med eksempler på i ulike innlegg) eller hvis man bor såpass nært barnehagen at man kan bruke vogn istedenfor bil. Og det kan også være en god kombinasjon mellom å gå selv og å sitte i vogn.

  Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 09:51   #151
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.819
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Vi bruker vogn til storebror på 4 rett som det er, men det er når vi skal gå lengre turer. Da vet vi at han kan bli sliten, og i stedet for å bære en sliten 4-åring (noe som i seg selv er uaktuelt) så har vi med vogn. Han blir ikke plassert i vognen, men han velger om han vil sitte i den selv. Vil han gå så får han det. Vi har den med for sikkerhets skyld. Han blir heller ikke stappet full av saft og godteri, men får gjerne en bolle dersom vi er i byen på lørdager. Vi bor i byen og bruker sentrum mye som turmål (det er gøy å se på båter, biler, trikken, med mer, klatre i fontener og leke på lekeplasser, drikke kakao på kaffebar osv.) Vi drar ut i skogen når det passer oss. Jeg føler ikke at han går glipp av noe for det.

I sommer skal vi på ferietur til Legoland, og ville nok i utgangspunktet hatt med vogn til ham, men siden lillebror på 6 mnd. bruker vogn. så vil nok storebror få sitte i den når han er sliten. Ellers hadde vi nok tatt med Zappen.

Jeg synes det er litt bombastisk å si at man blir sjokkert og får fnatt av å se store barn i vogn. Dersom det forenkler hverdagen litt så bør det da være ok?

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 10:39   #152
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Vi har en på 3 år og 3 mnd og kunne i utgangspunktet godt tenkt oss å ha med vogn. Drar jeg alene til byen med ham (med tog) så tar jeg med Zappen fordi jeg er gravid og ikke orker å bære ham hvis han blir sliten. Drar mannen eller både mannen & jeg så har vi ikke med vogn. Hovedgrunnen til at vi ikke har med vogn er at han sovner så lett i vogn. Ureglementert søvn på dagtid fungerer dårlig for oss.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no