Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva slags dyr er dette?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-10, 01:36   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Pelsbiller altså. Sånne har jeg funnet også. Og vi får hull i ulla. Hvordan blir vi kvitt svineriet?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 08:43   #22
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Pelsbiller altså. Sånne har jeg funnet også. Og vi får hull i ulla. Hvordan blir vi kvitt svineriet?

Ta kontakt med skadedyr-firma. De kan evt bruke gass eller gift i sprekker i parketten eller under lister (som er der billene gjemmer seg). Eller bli en super-husmor og støvsuge ofte, samt pakke bort ulla, så de mister livsgrunnlaget sitt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 08:46   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Jippi. Vi har jo gammelt tregulv med masse sprekker, så jeg tenker der er på tide å få fortgang i planene om å fjerne plattingen vi har i stua og slipe ned gulvet. Det er nok det beste i første omgang, for da utelukker vi flesteparten av bostedene deres. Så kan de evt. komme og gasse etter det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:06   #24
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Pelsbiller altså. Sånne har jeg funnet også. Og vi får hull i ulla. Hvordan blir vi kvitt svineriet?

Å kvitte seg med pelsbiller er et langsiktig og slitsomt arbeid. Jeg tror ikke det anbefales å gasse, slik Kanina påstår.

Det man må gjøre er å fysisk fjerne både biller og larver og å hindre larvene i å etablere seg i favorittmaten deres, det vil i all hovedsak si ull- og silkeplagg. Det anbefales å legge alt av ull- og silkeplagg i fryseren i minst ett døgn, eventuelt utnytte kulden på vinterstid og ha klærne ute i noen dager da. Deretter bør man støvsuge grundig alle plasser hvor slike biller kan finnes. Og så foreta jevnlig grundig støvsuging fram til man ikke er plaget mer. () Støvsuging anbefales over vasking ettersom vasking gir larvene fukt, noe de har behov for. Husk på å enten kaste støvsugerposen etterpå eller å fryse den. Informasjon hentet fra Folkehelseinstituttet.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:15   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Takk Lille Meg, det var informativt. Jaja, det får være prosjektet denne vinteren; bli kvitt billene. hva menes med ofte støvsuging? Hver dag? Annenhver? Problemet er nok at flesteparten bor der vi ikke kommer til, nemlig under plattingen. Fytti, jeg forbanner den tømmerfyren som har laget alle de artige løsningene her, altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:37   #26
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

hva menes med ofte støvsuging? Hver dag? Annenhver?

Jeg vil tro at det viktigste er å bli kvitt både billene og larvene. Dermed må man fjerne tilgang favorittmaten (ull- og silkeplagg) samt minimere tilgang på annet mat (støv, etc). Jeg er ingen ekspert, men jeg vil tro at det ikke er nødvendig å støvsuge hver dag, men kanskje virkelig grundig annenhver eller hver tredje? Det kommer jo veldig an på hvor mye det støver hos dere, tenker jeg.

Personlig ville jeg ikke vært mest bekymret for sprekkene i gulvet så lenge det var tørt der. Mest fordi larvene og billene faktisk må ut på jakt etter mat. (Men det er klart - har billene tilgang på store mengder mat nede i de sprekkene ...) Larvene trenger vann, så jeg ville vært ekstra nøye med å støvsuge på kjøkken og bad, jeg. Og samtidig ville jeg passet på å fryse ull- og silkeplagg for deretter å putte klærne i tette plastposer slik at ikke billene fant fram til ubesudla klær.

Jeg ville tro man ikke trengte å bruke så mange uker på dette, men at man da må være ekstra oppmerksom og pågående i den tiden. Har for eksempel sofaens trekk ull i seg? Hva med bunaden? Og så videre.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:38   #27
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

.. og forøvrig tror jeg ikke at det er pelsbiller Arkana har. Jeg har sett pelsbillelarver, men de var mye mindre og svært saktegående. (Men jeg slett ikke noen ekspert. )

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:52   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Jeg har aldri sett levende larver, bare skall. Biller har jeg sett døde i vinduskarmen, og et par levende på gulvet. Ikke gigamengder altså. Men jeg har sett skall i skuffene med ulltøy, og vi har sånne bittesmå hull. Bunaden har heldigvis gått fri, kanskje fordi den henger, ikke ligger i skuff?

Badet er jo fuktig, men skal heldigvis pusses opp det også. Jeg får begynne å vaske og fryse alt ulltøyet fremover, og i vinter kan det bo i en kasse på verandaen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 12:52   #29
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har aldri sett levende larver, bare skall. Biller har jeg sett døde i vinduskarmen, og et par levende på gulvet. Ikke gigamengder altså. Men jeg har sett skall i skuffene med ulltøy, og vi har sånne bittesmå hull. Bunaden har heldigvis gått fri, kanskje fordi den henger, ikke ligger i skuff?

.. da ville jeg ha vært ekstra flittig med å tømme og støvsuge de skuffene hvor du har funnet skall. Og kanskje vurdert å skaffe en klespose til bunaden sånn for å unngå at den er lett tilgjengelig i framtiden? Må innrømme at jeg syns slike vakumposer virker ganske lure. Der finnes det hengeposer, men med en lengde på bare 105 cm er det vel sjans for at bunaden blir for lang? Kanskje bedre da å trikse til noe med en av de andre posene som tross alt er større?

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 23:15   #30
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Jeg har landet på at det må være pelsbillelarver. Vi fant nemlig noen pyttesmå insekter i skapet hvor søplebøtten står og de ligner veldig på de svarte som er avbildet på nettsidene linket til over.

Jeg fant forresten et tomt skall på bunnen av trådkurven hvor brukte stellehåndklær og bæsjekluter legges. (De har enten ingen luktesans eller rarer preferanser. jf den som var i bleieullbuksen.) Håper inderlig at det er ikke er mange av dem der nede! På en annen side så dytter de meg i gang med å sortere og legge bort klær i lufttette bokser, så aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Jeg håper inderlig at de ikke har spredd seg over hele huset, men at jeg klarte å ta de fleste larvene. Men vi skal støvsuge i skuffer og skap i hele huset for sikkerhets skyld. Og de kan bare prøve seg på å spise Nøstebarnullen! Men synd de ikke går an dressere dem så de kun spiser støv.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 23:59   #31
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.285
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Dresserte larver hadde vært noe

Kan man fryse støvsugerposen og så bruke den igjen senere? Må jo bli dyrt om man skal kaste støvsugerposer annenhver dag.

Trodde pelsbiller var helt brune, jeg. Til forveksling lik linfrø. Sånne sorte med hvite flekker har jeg også funnet i vinduskarmen på kjøkkenet.

Kleslageret mitt er et evig rot, men jeg skjønner at jeg må få skaffet meg noen kasser til ull, da. Jeg har IKKE sett verken biller eller larver eller skall på soverommet/i klesskapene, så da er vel ikke alt håp ute. Skader dog ikke med en skikkelig rundstøvsuging og så frysing av ulltøy.

Spiser de ikke på bomull?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 00:08   #32
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Dresserte larver hadde vært noe

Nyttedyr ville fått en ny betydning, ja.

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Kan man fryse støvsugerposen og så bruke den igjen senere? Må jo bli dyrt om man skal kaste støvsugerposer annenhver dag.

Ja! Poenget er å drepe larver og biller. Var det ett døgn det stod hos Folkehelseinstitutten?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Spiser de ikke på bomull?

Jeg har ikke sett dette påstått noen plass, men jeg har sett typiske pelsbillehull i noen bomullsting. Så jeg tenker at i nøden spiser selv fanden fluer - eller pelsbiller bomull?

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no