Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Grovt og luftig brød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-10, 21:42   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.158
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Grovt og luftig brød

Har noen en oppskrift på grovt brød som ikke blir steinhardt? Gjerne med havregryn og evt frø, men en kjapp og grei oppskrift.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 21:44   #2
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grovt og luftig brød

Dette lurer jeg også på. Har akkurat begynt å bake brød etter et opphold på flere år. Jeg liker kjempegrove brød, men de blir ikke spesielt luftige altså. Kunne godt tenkt meg litt luftigere brød.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 22:17   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grovt og luftig brød

Dette brødet er kjempegodt. Her er oppskrifta på 4-kornsbrødet.

4-kornsbrøda og 5-kornsbrøda krev litt planlegging, men ikkje så mykje arbeid. Når kornet har lagt i bløyt natta over, tar det ikkje lengre tid å få ferdig kornbrøda enn andre brød.

Trinn 1
4 dl kokande vatn
200 g heil rug
100 g sesamfrø
100 g linfrø
100 g solsikkekjerner

Trinn 2
1 liter vatn
1,1 kg kveitemjøl
125 g rugmjøl
125 g sammalt rug, fin
40 g havsalt
25 g gjær

Legg korn, frø og solsikkekjerner i bløyt i kokande vatn. Dei vil då forklistre seg og bli litt seige, slik at dei bind seg betre i deigen. Dekk bollen og la blandinga stå på kjøkkenbenken i minst 2 timar eller til den er blitt kald.

Bruk romtempererte råvarer. Vatnet skal vera godt lunkent, ca 30 grader. Bland alle ingrediensane, men hold igjen 1 dl vatn til seinare i elteprosessen. Kjør deigen i ca 4 min. på sakte fart. Deretter aukar ein hastigheita og kjører deigen i ca 5 min. til. Når du har auka hastigheita, tilsetter ein resten av vatnet litt etter litt i små mengder. Deigen er ferdig elta når den er smidig og har ein blank overflate.
Dekk bakebollen med plast og la deigen kvile i ca 1 ½ time.
Del deigen i 4 emnar som du lar kvile på bakebordet i 20-30 minuttar. Slå opp emna til brød, og rull brøda i litt vatn og deretter i ei blanding av same type frø og kjerner som du har i deigen. Legg dei på ei godt smurt langpanne eller på plate med bakepapir.
Brøda skal heve til dobbel størrelse og deretter steikast i nedste delen av ovnen på ca 220 grader i 30-45 minuttar til dei er gyllenbrune. Avkjøl på rist.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 22:21   #4
ltb
Superaktiv
 
ltb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
Innlegg: 330
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Grovt og luftig brød

Vann
Gjær
Salt
Hvetemel
Grovbakst mel
Solsikkefrø og/eller
linfrø

Jeg tror det er lurt å ikke kna inn for mye mel, la det heve nok og steke så lenge at det ikke blir rårand. Jeg innbiller meg at jo mer grovt, jo tyngre brød.

__________________
Barn har krav på å bli vist like mye respekt som voksne!
S1 januar 03 S2 november 09
ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no