Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-10, 13:10   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Jeg er ekstremt glad i hvitløk, og er på evig jakt etter nye oppskrifter. Vet jo at man kan bruke hvitløk i det meste og selvsagt bestemmer mengden selv, men spør allikevel, kanskje det er noen som sitter på en nydelig rett med masse, masse hvitløk?

Bakt hvitløk er forresten nydelig, jeg hiver fedd rundt i langpanna når jeg feks. steker potetbåter eller kjøtt i ovnen. Man trenger ikke å skrelle dem men jeg liker å gjøre det. De blir brune og myke og søte og bare helt vanvittig nydelige. Man kan også kjøre dem til mos etterpå, og smøre over loffskiver eller pizzadeig og lage knallgodt hvitløksbrød, gjerne med fersk mozarella over.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 13:21   #2
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Denne henger jeg med på for å få noen tips.

Jeg kan nevne at smøreost med hvitløk,
er fantastisk deilig inni utflatede sammenrullede kyllinfileter som stekes. Mmmm!

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:02   #3
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.934
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Sakset fra Aperitifs sider. Jeg har laget dem flere ganger og det er knakende godt.

Gambas al pil pil - fresende varme scampi med hvitløk
Antall porsjoner:
4
Ingredienser:
4-5 ss olivenolje
4 hvitløkbåter, finhakket
1 ts tørket rød chili, i flak
1 ts paprikapulver
500 g middels store, rensede rå scampi
1-2 ss nypresset sitronsaft
1-2 ss tørr sherry
salt og nymalt pepper
2 ss bladpersille, hakket

Fremgangsmåte:
Du trenger mye brød for hånden til å fange opp de deilige saftene i pannen etter disse hvitløksskalldyrene. Denne baskiske tapa som andre steder i Spania heter gambas al ajillo, serveres tradisjonelt fresende varme i en liten metallpanne.
Varm olivenoljen i en panne på middels varme. Ha i hvitløk, chiliflak og paprika og stek i ca. 1 minutt, til det dufter. Skru opp til sterk varme, ha i scampi, sitronsaft og sherry. Rør godt og stek i ca. 3 minutter, til scampiene blir rosa og ugjennomsiktige. Smak til med salt og pepper, dryss med persille og server.

Innsendt av: Oppskrift fra boken Til bords i Spania og Portugal av Joyce Goldstein

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:04   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Åååh sikle!! De har ofte tilbud på scampi på Obs, betaler 20-30 kroner for en stor pose (1/2 kilo tror jeg det er). Vi hamstrer alltid når det er sånne tilbud.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:07   #5
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Laksefilet med hvitløks-dill-snøfrisk-topping

Ta en boks med snøfrisk med dill, og bland i hvitløk etter smak. Jeg liker mye. Smør det på laksefileter, en kladd smør, og pakk det inn i folie. Bakes i ovnen i 20-30 minutter, og spises med salat og ovnsbakte poteter, pasta eller ris.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:11   #6
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Det enkleste av dem alle, Pasta agio e olio!

http://www.foodnetwork.com/recipes/e...ipe/index.html

:sikle:

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:12   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Det enkleste av dem alle, Pasta agio e olio!

http://www.foodnetwork.com/recipes/e...ipe/index.html

:sikle:

Åjaa det har jeg laget mange, mange ganger. Elsker det! Har masse Chili Explotion oppå.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:40   #8
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Sånne karamelliserte, hele hvitløksfedd er noe av det beste jeg vet også. Mannen steker poteter og hvitløk i jerngryte, og uansett hvor mange fedd han har oppi blir det spist opp.

I går freste vi masse, masse hakket hvitløk i olje (bare lukten! ). Så en god del hakket persille, chili om man ønsker, og så reker (som ikke må være i pannen for lenge; da blir de seige). Dette blir en deilig pastasaus.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:51   #9
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Ååååh, åååh, åååh! Nå kom jeg på!

Kylling med 40 fedd hvitløk! Det er såååååå godt!

Kjøp rå, hel kylling. Løsne skinnet fra kyllingbrystet (og lårene) med fingrene (pass på at skinnet ikke sprekker). Stikk urtekvister (rosmarin og timian) under skinnet. Ha kyllingen i en ildfast form med rikelig olivenolje og 40 hvitløksfedd. Jeg gidder ikke skrelle dem først. Ha på salt og pepper, og litt sitronsaft. La den steke i ca 45 minutter på 180 grader (eller til kyllingen er 70 grader inni).

Jeg serverer med ovnsbakte poteter, og hvitløken most oppi creme fresh.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:59   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Åhhåhå keep 'em coming!

Nå har jeg 20 tykke hvitløksfedd med smør i ovnen, skal mose dem og lage hvitløksbrød senere, har "rå" pizzadeig fra i går i kjøleskapet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 17:05   #11
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Jeg steker hel kylling med masse hvitløksfedd (med skall), sitron og friske urter (en Jamie-oppskrift). Så skvises hvitløken ut av skallet, moses med en gaffel og smøres i et tykt lag utenpå kyllingen. Kjempegodt!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:07   #12
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Jeg er også glad i hvitløk, men blir så inmari tørst av det dagen etter (og nei jeg har ikke drukket alkohol i tillegg ). Er det bare meg som hr det slik??

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:10   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Det har hvertfall ikke jeg opplevd, men kanskje jeg er herdet etter all de hvitløken jeg har proppet i meg. Jeg spiser glatt en hel stor hvitløk på en dag, og spiser vel minst et par fedd daglig hele året.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 11:52   #14
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Har du opprskrift på hvitløkssuppe? Mamma laget det til oss i julen, veldig godt, kan skaffe oppskrift. Har tenkte å prøve meg på den også, visstnok svært lett.

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 11:55   #15
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Kebabdressing - bland ca halvt om havlt med kefir og majones. Til en pakke majones bruker jeg 1/2 - 1 hvitløk som jeg river oppi dressingen. Tilsett hakket bladpersille - en god neve eller så. En dæsj sitron og en god dæsj ketchup og en knips salt. Denne er utrolig god som dressing i pitabrød, men også som saus til pasta.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:25   #16
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Her var det mye godt!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:38   #17
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Ha kyllingen i en ildfast form med rikelig olivenolje og 40 hvitløksfedd.

Kvar skal desse kvitlauksfedda vera? Inni kyllingen eller ligga og "slenga" rundt i forma?

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 15:07   #18
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Kjøttboller i tomatsaus.
Karbonadedeig blandes med masse løk, hvitløk og basilikum. Form små kjøttboller som stekes. Ha over knuste, skinnfrie tomater, smak til med grovkvernet pepper, salt, enda mer hvitløk og basilikum. Lages as we speak.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 15:12   #19
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.702
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

hvitløksscampi er det aller beste jeg vet.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:57   #20
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres beste oppskrift med MYE hvitløk?

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Kvar skal desse kvitlauksfedda vera? Inni kyllingen eller ligga og "slenga" rundt i forma?

Begge deler.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no