Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-15, 13:27   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Spørsmål

Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Jeg har vært sløv med ukeshandlingen, og oppdaget først i dag at salmalaksen jeg kjøpte på lørdag hadde utløpsdato 14.9, altså på mandag.

Ungen er informert om sushi-middag og risen venter allerede i kjøleskapet, så spørsmålet er om jeg må stikke innom butikken og skaffe ny fisk før middag, eller om jeg kan ta sjansen på at fisken fortsatt er spiselig, to dager på overtid.

Slaktedato var 4.9, sto det.

Innspill/kunnskap/erfaringer?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 13:28   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Jeg hadde ikke spist den rå, men jeg kunne nok ha varmet den opp og spist den som vanlig laks dersom den luktet greit.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 13:28   #3
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Jeg kunne ha varmebehandlet og spist den, men hadde nok ikke brukt den rå.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 13:29   #4
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Vet ikke, jeg ville gått for lukt-test. Ser den grei ut, lukter den normalt? OK.

Om jeg droppet sushien, ville jeg ha varmebehandlet den framfor å kaste den. Innser at endring av middagsplaner ikke står på ønskelisten når ungen er lovet sushimiddag.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 13:31   #5
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Varmebehandlet laks funker ikke når jeg har lovet ungene sushi. For å si det på en pen måte

Så, jeg må rekke innom butikken også før middag, skjønner jeg. Pokker også!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 13:33   #6
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Jeg hadde spist den hvis den luktet greit.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 13:36   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

I verste fall smaker det litt mer enn vanlig. Produsenten garanterer at fisken er som ny tom datoen, men kan nok spises etterpå hvis den lukter godt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 13:46   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.406
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Vet ikke. Vi skal ha salmalaks med dato 18.9 i dag, men steker den. Håper den fortsatt er god.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 13:53   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Jeg ville ikke. Jeg syns slett ikke salmalaks er som ny frem til datoen, den blir betydelig mindre fast i fisken (heh!) og litt emmen i smak. Greia med sushi er jo at det skal smake ferskt. Så jeg ville kjøpt ny og åpnet den gamle. Lukter den ålreit kan du fryse den.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 13:59   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Jeg synes også salmalaksen taper seg betydelig på smak og konsistens når den nærmer seg utløpsdato, så jeg ville heller ikke spist den rå (men hadde glatt spist den varmebehandlet).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 14:03   #11
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Aldri i verden om jeg ville spist den rå to dager etter utløpsdato. Spiser den faktisk ikke rå samme dag som den utløper heller.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 14:11   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Produsenten garanterer at fisken er som ny tom datoen, men kan nok spises etterpå hvis den lukter godt.

Salma selv opererer med "siste forbruksdag", ikke "best før". Det er altså ingen garanti at den er som ny frem til siste forbruksdag.

Sitat:

SALMA er holdbar i ti dager i kjøleskap (0-4 grader celsius). SALMA-pakken er merket med både slaktedato og siste forbruksdag.

Kan man spise Salma etter siste forbruksdag?

SALMA som oppbevares i kjøleskap (0-4 grader celsius) kan spises rå i hele holdbarhetstiden. Vi kan ikke garantere for produktets kvalitet utenfor holdbarhetstiden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 14:29   #13
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Salma selv opererer med "siste forbruksdag", ikke "best før". Det er altså ingen garanti at den er som ny frem til siste forbruksdag.

Jeg har vel gått rett på da, og trodd på noe jeg har hørt om hvor raskt de slakter den og hvor bra den skal smake, i grunn det samme om Frøya også. . Men jeg er enig i at salma både lukter og smaker mer på slutten av holdbarheten.

Mulig jeg hadde fryst den gamle og spist den varmebehandlet senere, og kjøpt fersk fisk til å spise rå.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 17:26   #14
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Takk for innspill!

Enden på visa ble ny fisk innkjøpt, gammel fisk åpnet, luktet på og puttet i fryseren. Så, da ny fisk var godt og vel fortært (jeg hadde glemt hvor fort de ungene mine glefser i seg rå laks ) så ble gammel fisk plukket ut av fryseren igjen, delt opp, og jammen meg spiste de ikke nesten hele den også.

Den gamle luktet heldigvis ok fortsatt.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 19:42   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.406
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Min kollega fortalte at han i går spiste salmalaks som gikk ut 11.9. Han stekte den, smakte godt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 19:43   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.406
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Haster: Kan vi spise salmalaksen?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vet ikke. Vi skal ha salmalaks med dato 18.9 i dag, men steker den. Håper den fortsatt er god.

Fortsatt veldig god!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no