Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-13, 18:18   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Jeg skal bake gammeldags sjokoladekake fra http://detsoteliv.no/. Men jeg trenger oppskrift på langpannekake. Rund kake blir for lite for hele barnehageavdelingen med foreldre.

Er det noen som har erfaring med feks fordobling av oppskriften? Jeg har en grunn langpanne, eller en dyp mer ildfast form-lignende sak. Ingen av dem er vel ideelle. Men stor og grunn, eller liten og dyp, hva gir best resultat?

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:21   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Eg bomma ordentleg på omrekning ein gong og endte opp med kake i heile steikeovnen. Medan eg vaska ovnen, rekna mannen for meg (delvis fordi eg sjeldan får mattestykker til å bli riktige og delvis fordi eg var så forbanna over mislykka kake at eg ikkje var så veldig konstruktiv). Men han rekna volumet på begge formene, altså rund form pi*r^2*høgde og langpanne: lengde*bredde*høgde. Så delte han det på kvarandre og fekk eit tal, eg trur det var 1,7 eller noko deromkring. Deretter ganga eg alle ingrediensene med 1,7. Det fungerte fint.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:25   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Stor og grunn gir best resultat, det blir mindre stykker som er lettere å holde/spise. Og så blir det ikke så mye å kaste...

Følg utregningen til nokon. Men som regel bruker jeg ca 1,5x porsjon fra rund form til langpanne.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:25   #4
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Er det nå jeg skal tilstå at jeg har opptil flere vekttall i matematikk universitetet? Men til mitt forsvar så var det veldig teoretisk, på ingen måte anvendt matte

Tror jeg venter litt til og ser om andre er enige med deg. Men jeg bør nok regne selv også, for formene jeg har er ikke helt standard.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:30   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Regne ut arealet på begge ja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:30   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Altså, dyp form 12*15 cm har grunnflate på 180, mens en rund 26 cm form har grunnflate 163. Det var jo ikke så stor forskjell..

Men jeg trenger jo en stor kake?

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:31   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Høyden da?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:32   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Stor og grunn gir best resultat, det blir mindre stykker som er lettere å holde/spise. Og så blir det ikke så mye å kaste...

Følg utregningen til nokon. Men som regel bruker jeg ca 1,5x porsjon fra rund form til langpanne.

Den skal være med i barnehagen, og pyntes med seigmenn, så jeg er ikke så redd for at det skal bli for mye.. Heller tvert i mot, siden alle andre skulle ha med ordentlig mat, så dette blir eneste kake..

Men grunn kake høres i grunnen fornuftig ut, litt til mange!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:34   #9
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Høyden da?

Formen er ca 2,3 cm, springformen vet jeg ikke helt.

Den vanlige grunne langpanna er bare 1 cm høy.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 21:30   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Uæææææ, jeg orket ikke å prøve å gange med 1,7 (1 egg osv), så planen var å helle av litt av den doble røra og lage minisjokoladekaker i tillegg. Hah, gjett hvem som glemte det, da.

Nå har jeg en gedigen, paddeflat og blytung sjokoladekake på benken

Jeg må finne en måte å teste om den er spiselig før jeg evnt har på glasur.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 21:42   #11
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Uæææææ, jeg orket ikke å prøve å gange med 1,7 (1 egg osv), så planen var å helle av litt av den doble røra og lage minisjokoladekaker i tillegg. Hah, gjett hvem som glemte det, da.

Nå har jeg en gedigen, paddeflat og blytung sjokoladekake på benken

Jeg må finne en måte å teste om den er spiselig før jeg evnt har på glasur.

Del den på midten ca og test en strimmel derfra. Det gjør jo ikke noe om det er to kaker. Eller?

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 22:18   #12
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Det hadde nok vært lurere. Jeg tok fra siden. Mannen påsto det smakte krydderkake, og den var nok ikke alldeles gjennomstekt heller.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 22:29   #13
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Det hadde nok vært lurere. Jeg tok fra siden. Mannen påsto det smakte krydderkake, og den var nok ikke alldeles gjennomstekt heller.


Jeg håper ikke det var noe du skulle ha med i morgen?
Hvis ikke det, ville jeg bare kjøpt en Toro-pose. Fint å prøve å lage ordentlig kake, men poseløsning er tingen etter et mislykket forsøk.

Ja, hvis den er helt mislykket da? Saftig krydderkake er sikkert kjempegodt!

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:38   #14
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.


Jeg håper ikke det var noe du skulle ha med i morgen?
Hvis ikke det, ville jeg bare kjøpt en Toro-pose. Fint å prøve å lage ordentlig kake, men poseløsning er tingen etter et mislykket forsøk.

Ja, hvis den er helt mislykket da? Saftig krydderkake er sikkert kjempegodt!

Takk for trøst! Poseløsning hadde kanskje vært noe. Jeg hadde ikke tid eller ork til å gå på med en runde til, så løsningen ble masse sjokoladekrem (den smakte ihvertfall sjokolade!) og seigmenn. Så får vi håpe den apellerer kun til de minste

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-06-13, 03:24   #15
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

I know the feeling!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-13, 12:05   #16
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Oversette oppskrift for rund kake til langpannekake?

Jeg bakte den sjokoladekaken som Madam Mim (litt usikker på hvem det er nå) har lagt ut her før, på søndag, og den var helt perfekt for ovnens langpanne. Kjempegod også. Jeg brukte kokos som strøssel.
Måtte bake den for å teste ut til skoleavslutning for minsten sin guttegjeng likte visst ikke sjokoladekake med kefir...
Heter Madam Mims langpannesjokoladekake.
Jeg hadde i en skje mer med kakao da.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no